Friday, April 8

Abu Zuhri: Kunjungan Abbas Sekadar Formaliti

 


- Dr.Sami Abu Zuhri jurucakap Hamas menyatakan, presiden Mahmud Abbas tidak mahu kunjungannya ke Gaza sebagai pembuka jalan menuju perpaduan sebenar.
Dalam pernyataan akhbar kepada Quds Press Abu Zuhri mengatakan, Hamas sangat terbuka untuk memenuhi kunjungan Abbas, sebagai usaha menuju kesepakatan, menamatkan perpecahan dan mewujudkan perpaduan. Beliau menyatakan rasa hormat dan penghargaanya pada Mesir yang telah berperanan aktif dalam mendorong rekonsiliasi, namun hingga kini, Abbas masih menolak membincangkan berkaitan kunjunganya ke Gaza bersama Hamas.
Hamas telah berulang kali meminta Fatah untuk menghantar delegasi ke Gaza untuk menjelaskan agenda yang akan dibincangkan dalam kunjungan Abbas ke wilayah tersebut untuk dijadikan bahan kesepakatan antara dua gerakan. Namun ternyata, Abbas hanya menginginkan kunjungan tersebut sebagai formaliti saja, tidak ada hubunganya dengan usaha mencapai perpaduan sebenar. Tentu keadaan ini tidak boleh diterima. Sikap Hamas secara tegas adalah kesepakatan dahulu, setelah itu baru ucapan selamat datang semuanya.
sumber : COMES
penterjemah :nik man

No comments:

Post a Comment