Sunday, February 13

25 JANUARI REVOLUSI BERTEKAD UNTUK MEMASTIKAN BAHAWA SEMUA TUNTUTAN DIPENUHI

25 Januari revolusi bertekad untuk memastikan bahawa semua tuntutan dipenuhi
 
 
<p>الاحتفالات بتنحي الرئيس حسني مبارك، ميدان التحرير، القاهرة، 11 فبراير 2011. أعلن عمر سليمان تنحى الرئيس «مبارك» وتكليفه المجلس الأعلى للقوات المسلحة بإدارة شئون البلاد، بعد مظاهرات شعبية تحت اسم «ثورة الغضب» استمرت لمدة 18 يوماً بمعظم محافظات مصر مطالبة بإسقاط النظام الحاكم، ورحيل «مبارك». </p>
 
Orang-orang akan terus revolusi damai mereka, bahkan setelah mereka berjaya menjatuhkan rejim Presiden Hosni Mubarak, sehingga mereka mencapai aspirasi demokrasi mereka, mengatakan, "Orang-orang dari 25 Januari Revolusi" dalam sebuah kenyataan, Jumaat.
Kenyataan itu dibaca oleh Muhammad Fuad, naib presiden Dewan Negara, di rangkaian televisyen Al-Jazeera. Dia mengatakan, "Orang-orang Mesir - yang telah dipulihkan kedaulatan atas tanah mereka, kekayaan, dan takdir melalui pengorbanan para syuhada nya, mengumumkan kelanjutan dari revolusi damai sampai kemenangan akhir tercapai dan semua tuntutan dipenuhi."
Tuntutan, kata kenyataan itu, merupakan penghapusan akan undang-undang Darurat, pembebasan semua tahanan politik, penghapusan Perlembagaan saat ini dan pembubaran Majlis Rakyat, Dewan Syura dan dewan tempatan.
Kenyataan itu menyeru pembentukan sebuah dewan presiden peralihan terdiri daripada lima anggota yang terdiri daripada satu anggota dari tentera dan empat orang awam yang dipercayai. Tidak ada akan dibenarkan untuk menyertai dalam pemilihan presiden mendatang.
Kenyataan itu juga menyeru pembentukan kerajaan sementara yang merangkumi tokoh yang kompeten, tanpa sekutu partisan, untuk menguruskan negara dan membuka jalan bagi pilihan raya yang bebas pada akhir masa peralihan, panjang yang tidak akan melebihi sembilan bulan. Para ahli kerajaan peralihan juga akan dilarang berjalan dalam pemilihan presiden dan parlimen akan datang.
  
Kenyataan itu mendesak pembentukan sebuah jawatankuasa untuk membina sebuah perlembagaan baru yang mengira perlembagaan berdiri yang tertua di dunia dan hak-hak asasi manusia charter. Perlembagaan yang dicadangkan perlu dihukum referendum popular tiga bulan selepas pembentukan jawatankuasa.
Revolusi menyeru tidak membolehkan pembentukan parti politik secara awam, demokratik dan damai. Ini juga disebut sebagai media bebas, bertukar maklumat percuma, dan pembentukan bebas dari sindiket dan organisasi non-pemerintah.
Kenyataan itu menyeru penghapusan mahkamah tentera, dan menuntut bahawa peraturan sebelum mereka terhadap orang awam harus dibuang.
Kenyataan itu meminta Angkatan Bersenjata Mesir untuk menyokong tuntutan.
Bekas Presiden Hosni Mubarak telah mengumumkan pengunduran dirinya pada hari Jumaat dalam kenyataan yang disampaikan oleh Naib Presiden Omar Suleiman.
Diterjemahkan dari Edisi Bahasa Arab.

No comments:

Post a Comment