Sunday, February 13

MB,,KAMI TIDAK BERUNDUR DARI TUNTUTAN PEMECATAN MUBARAK

 
 
<p>سعد الكتاتني، القيادي بجماعة الإخوان المسلمين، متحدثاً خلال المؤتمر الصحفي المنعقد للتعقيب على اقتراحات الحكومة المصرية للخروج من الأزمة الراهنة وفض اعتصام ألاف الشباب في ميدان التحرير، و التي وصفوا إياها بالغير كافية، القاهرة، 6 فبراير 2011. جاء ذلك عقب مشاركة الجماعة في حوار مفتوح جمع بين المعارضة و نائيس رئيس الجمهورية، عمر سليمان.</p>
 
Kumpulan pembangkang terbesar Mesir Ikhwanul Muslimin mengatakan tidak berundur dari tuntutan pengunduran diri Presiden Hosni Mubarak. Kumpulan itu berkata, mereka akan terus untuk menggalakkan hak-hak rakyat Mesir dan tuntutan revolusi yang, kata mereka, telah dilucuti legitimasi rejim yang berkuasa.
Pada hari Ahad, Ikhwanul Muslimin dan kumpulan-kumpulan politik yang lain dan pihak bertemu dengan Naib Presiden Omar Suleiman, dan menurut kenyataan rasmi, para pihak sepakat bahawa Mubarak akan tetap berkuasa hingga akhir masa jawatannya pada bulan September.
Namun, pada halaman webnya, Ikhwanul mengatakan bahawa "semasa sesi dialog nasional pada hari Ahad di Dewan Menteri di bawah pimpinan Suleiman, Ikhwanul Muslimin mengatakan bahawa penyertaan terus dalam perbincangan ini adalah bergantung pada pelaksanaan tuntutan yang dianjurkan oleh 25 Januari pengunjuk rasa. "
Para pengunjuk rasa tersebut menuntut Mubarak mengundurkan diri sebelum dialog boleh bermula. Dialog akan merangkumi reformasi perlembagaan, parlimen melarutkan dan pembentukan kerajaan keselamatan nasional.
Website mengutip pemimpin Ikhwanul Essam al-Erian, dari Ikhwanul Muslimin Manual Biro (tertinggi badan eksekutif kumpulan) sebagai berkata bahawa tuntutan kumpulan adalah sama dengan rakyat.
 
Mohamed Morsi, ahli Biro Bimbingan, wakil Ikhwan dalam pertemuan itu, mengatakan para pengunjuk rasa merupakan massa Mesir dan tuntutan mereka harus dihormati oleh semua.
 
"Disyariatkan tuntutan rakyat Mesir memimpin Perlembagaan, rejim dan keinginan untuk melarikan diri dari kebuntuan dalam rangka mencapai keinginan rakyat," kata Morsi.
 
Diterjemahkan dari Edisi Bahasa Arab.
 

No comments:

Post a Comment