Sunday, February 13

KAHERAH MELETUS DALAM SUKACITA SETELAH MUBARAK MENGUNDURKAN DIRI

 
<p>Jubilant mood sweeps Egypt after announcement Egypt&#39;s president Hosni Mubrak stepping down, Tahrir Square, Cairo, February 11, 2011.&nbsp;</p>
Difoto oleh Abdalla Amr
 
"Dia mengundurkan diri!" Seorang pemuda gembira dipanggil keluar di jalan beberapa blok dari tempat beberapa ribu orang berkumpul untuk melakukan protes di depan Presiden Hosni Mubarak Istana Presiden di Heliopolis. lengan kanannya dibesarkan sementara kirinya mencengkam telefon ke telinga. Seseorang pada akhir baris telah memberitahu kepadanya bahawa Mubarak mengundurkan diri.
Jalanan, dari pandangan dari protes yang berlaku di dekatnya, meletus di cheers sebagai orang yang lewat saling berpelukan di tengah teriakan jubiliation dan berkibar bendera Mesir genggam. Mobil membunyikan klakson mereka, dan sebagai orang membuka tetingkap kenderaan mereka untuk mengambil bahagian dalam perayaan spontan.
Sepanjang hari, pengunjuk rasa beransur-ansur menitis ke Istana Presiden dari Tahrir Square, terletak satu jam berjalan kaki. Mereka telah menunjukkan di depan kawat berduri dan tank tentera yang menyekat jalan-jalan di sekitar istana.
Setelah pengumuman itu, beberapa kumpulan penunjuk perasaan bergegas kembali ke Tahrir Square, bermaksud bergabung dengan orang ramai yang lebih besar yang dirayakan di sana. Slogan yang umum terdengar selama protes yang bermula pada tarikh 25 Januari, "Orang-orang ingin rejim jatuh," tiba-tiba berubah menjadi "Orang-orang, akhirnya, jatuh rejim," di antara kumpulan pemuda yang lewat.
Tidak semua orang senang. Satu orang bekerja dengan tenang di kedai pizza di sisinya, wajahnya cemberut dengan kemarahan ditekan. "Apa yang harus senang?" Tanya Dia. "Mubarak memberi kami pekerjaan," katanya, hampir berlinang air mata, saat ia dibunyikan Facebook di cash register-nya sebotol air mineral.
Di metro menuju Tahrir, lelaki lain, seorang salesman 55 tahun, membela rejim di depan sekelompok pemuda. "Lebih dari tiga puluh-tahun pemerintahan, ada beberapa yang bagus!" Katanya. keriangan Suasana tiba-tiba berubah menjadi marah marah.
"Bagus, maka anda boleh pergi menyertai dia!" Seru seorang pemuda keluar, antara bunyi bersaing yang berusaha untuk didengar dalam gelombang hujah, diarahkan oleh para pemuda terhadap orang itu, yang diikuti. Dia menunjuk ke luar kereta. Memang, lelaki yang lebih tua meninggalkan kereta di stesen seterusnya, dan para pemuda meletup ke dalam sorak-sorai ketika pintu ditutup di belakangnya.
"Allah Maha Besar!" Mereka meneriakkan di pecah gembira sekali kereta telah berangkat stesen.
Seorang wanita tua, yang telah duduk di samping lelaki yang lebih tua, meninggalkan tempat duduknya dan pindah ke hujung kereta kereta. "Malu!" Serunya kepada para pemuda saat ia berlalu, mendedahkan ketidaksetujuan-nya tentang bagaimana mereka telah memperlakukan orang yang lebih tua.
Seorang pemuda menyarankan bahawa Mubarak stesen metro, sebuah berhenti transit penting dalam perjalanan ke Tahrir, diperlukan perubahan nama. Satu mencadangkan "Martir 'Stesen." Lain membalas dengan "untuk Station." Agar sebahagian besar dikreditkan dengan membantu untuk membawa tentang berlepas Mubarak kerana membenarkan pemuda di Mesir untuk menyelaraskan kegiatan protes walaupun usaha oleh rejim untuk menyekat akses kepada laman.
Sementara itu, Tahrir Square menyaksikan beberapa momen yang paling animasi sejak protes pertama bermula pada tarikh 25 Januari. Mendorong orang untuk membuat jalan mereka ke pusat alun-alun sebagai beberapa cuba untuk keluar dan yang lain lagi cuba untuk berdoa. Menciptakan ruang di sekitar muncul medan jamaah, beberapa orang cuba untuk mengelakkan orang ramai dari beringsut di depan jamaah - kerana penghujatan dalam Islam bagi orang untuk berdiri langsung di depan umat Islam apabila mereka berdoa.
"Orang-orang akan jatuh!" Seorang wanita mengingatkan dengan nada menuduh, kerana orang-orang berusaha untuk melakukan manuver dalam massa.
Di tengah alun-alun, kembang api berangkat sebagai orang ramai menyanyikan lagu kebangsaan. "Angkat kepala anda, anda Mesir!" Orang teriak. Slogan menunjukkan rasa kebanggaan updated di antara bangsa yang telah selama beberapa dekad menyaksikan merosot keadaan hidup di tengah penindasan autoritarian.
Sesuai dengan tradisi Mesir mencatat sering menggunakan humor dalam dua kali yang baik dan buruk, seorang anak muda mengisytiharkan slogan sendiri pilihan. "Angkat kepala anda, anda akan berkahwin!" Katanya, menyatakan optimisme yang sekarang dengan Mubarak pergi, situasi ekonomi negara akan membaik. Kerana pengangguran tinggi dan peningkatan kemiskinan di Mesir, laki-laki muda Mesir sering mengeluh bahawa mereka tidak mempunyai sumber kewangan yang cukup untuk berkahwin.
Seorang lelaki lain memprotes bahawa dia sudah punya isteri. "Baik! Kemudian anda boleh berkahwin dengan kedua-dua, "balas manusia pertama, bermain dengan fakta bahawa di bawah Islam dan undang-undang Mesir, laki-laki dibenarkan untuk mempunyai hingga empat isteri secara bersamaan.
Walaupun suasana meriah, beberapa orang Mesir secara peribadi mengakui bahawa walaupun kegembiraan mereka setelah berlepas Mubarak, mereka takut lebih untuk masa depan negara sekarang bahawa ia pergi.
"Lihat semua orang-orang ini," kata Ahmed, 24, yang bekerja di kedai berhampiran alun-alun. "Hari ini, mereka bersatu dalam euforia telah mencapai misi tunggal berfikiran mereka." Misi ini yang ia maksudkan adalah berlepas Mubarak.
"Besok, mereka akan berada di leher masing-masing kerana setiap cuba untuk memaksakan idea sendiri apa yang negara harus lakukan sekarang."
107

No comments:

Post a Comment