Tuesday, March 1

Dulu pemain gitar terkenal, kini pendakwah Islam bercakap tentang muzik

Dulu pemain gitar terkenal, kini pendakwah Islam bercakap tentang muzik

Dulu pemain gitar terkenal, kini pendakwah Islam bercakap tentang muzik [Image]
Dulu, Bilal Philips pernah dikenali "Dewa Gitar" di negerinya, Kanada. Kini, ia telah menyerukan agar umat Islam sesedikit mungkin mendengar petikan gitar, kerana "terlalu banyak muzik akan menutup hati dari seruan Allah."

Philips menyatakan, larangan itu bukan hanya untuk gitar, tapi semua aliran muzik.

"Hati yang diisi dengan muzik tidak akan memiliki ruang untuk kata-kata Tuhan," tulisnya dalam bukunya, Contemporary Issues.

Buku ini membahas persoalan-persoalan aktual umat Islam, mulai dari perkahwinan anak di bawah umur, penderaan isteri, poligami, dan membunuh kaum murtad, hingga homoseksual.

Philips berpendapat, Islam tidak melarang semua muzik. Namun, muzik yang dianjurkan adalah yang dinyanyikan kaum lelaki dan anak perempuan belum dewasa.
Lagu-lagunya pun mengandungi lirik yang dapat diterima umum. "Instrumen lalai sebaiknya dihindari,"katanya.
Philips adalah imigran berasal dari Jamaika. Masuk ke Kanada di usia 11 tahun, ia mengambil pendidikan gitar. Ia bermain di kelab malam semasa belajar di Universiti Simon Fraser di British Columbia. Namanya makin terkenal selepas itu.

Di kemuncak kepopularannya, jiwanya gelisah. Ia memutuskan mengasingkan diri dari hiruk-pikuk muszik negerinya dan mengikut ayahnya yang juga tenaga ahli di Canadian Colombo Plan berpindah ke Malaysia, menjadi penasihat menteri pendidikan. Di Malaysia, ia dikenali sebagai "Jimi Hendrix dari Sabah".

Tapi setelah memeluk Islam pada tahun 1972, ia meletakkan gitarnya untuk selamanya. Dalam biografi di laman web ia mengatakan,

"ketika saya menjadi seorang Muslim, saya merasa tidak senang melakukan hal ini dan menyerah baik secara profesional maupun peribadi. Bagi banyak orang, muzik menjadi sumber hiburan dan harapan dari Allah. Muzik membawa mereka untuk sementara, seperti ubat. Quran, kata-kata Allah yang penuh dengan bimbingan, juga boleh memainkan peranan itu."
***Dalam bukunya, ia juga mengatakan wanita dewasa dilarang untuk bernyanyi. "Lelaki lebih mudah terangsang daripada perempuan seperti yang terdapat dalam kajian klinik Masters dan Johnson. "

Tetapi Institut Islam Toronto mengatakan pada laman webnya yang banyak sarjana tidak setuju dengan penafsiran itu, dan mempertimbangkan muzik diperbolehkan asalkan tidak mengandungi "sensual, menduakan Tuhan, atau tema tidak etis dan pesan subliminal.

"Jadi untuk mengatakan bahawa semua muzik dilarang dalam Islam adalah tidak tepat. Islam menempatkan kehidupan dunia dan akhirat secara seimbang," tulis laman web ini.

Sohail Raza, juru cakap Kongres Muslim Kanada, mengatakan pendapat bahawa Islam tidak mengizinkan muzik adalah "benar-benar tak berdasar" dan benar-benar merupakan tindakan untuk mencegah imigran Muslim dari berintegrasi ke dalam masyarakat Kanada.

"Ini adalah orang-orang yang memiliki keengganan untuk gembira," kata Raza.

"Kami memiliki situasi yang sangat menyedihkan dimana orang-orang seperti Philips yang membawa hal-hal dalam Islam yang benar-benar tidak benar, dan hanya menumbuhsuburkan Islamphobia."

Philips, yang memiliki pendidikan dari Universiti Islam Madinah dan Universiti Riyadh, dan mendirikan Universiti Islam Online, tinggal di Qatar tapi tetap menjadi pembicara konferens yang popular di Kanada. Dia memberikan kuliah tentang "muzik dan kencan" di sebuah masjid Toronto April lalu.

Dalam video online-nya, bekas pemain muzik mengatakan muzik sebagai kecanduan jahat.

"Intinya adalah bahawa jika muzik itu bermanfaat, maka pemuzik akan menunjukkan manfaat yang dalam hidup mereka," katanya dalam sebuah video YouTube.

"Apa yang anda lihat adalah bahawa beberapa elemen yang paling korup masyarakat yang ditemui di antara para pemuzik. Ubat-ubatan, penyimpangan dan homoseksual, hal ini jenis dan semua korupsi yang ada di sana, orang bunuh diri, "katanya.

"Kenyataannya adalah bahawa hal itu sebenarnya tidak membawa sisi, jahat gelap yang memproduksi jenis korupsi antara mereka sendiri dan, pada akhirnya, berakhir sampai merosak elemen masyarakat."katanya. Republica Online

No comments:

Post a Comment