Monday, October 10

SMS Pang Chow Bikin "Sebak" Penyokong PAS..

Baru terima sms sebentar tadi dari Mr Hu Pang Chow, Ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS, DHPP berkaitan laporan Surat Khabar Sinar Harian.



"Saya Hu Pang Chow (Ketua DHPP Pusat) menafikan dengan sekeras-kerasnya mengatakan DHPP enggan sokong parti (PAS) jika hudud dilaksanakan dan ancam tinggalkan PAS yang disiarkan dalam Sinar Harian hari ini. Sebagai salah seorang pengasas Kelab yang kini jadi DHPP, tidak ada sebab saya buat demikian, umpama rumah yang dibina dengan duit, masa dan tenaga saya tiba-tiba dibakar oleh saya sendiri atas sebab bocor sikit didapur."


JuRaGan : Gua Tabik sama luu..Hebat braderr Pang Chow ni.Harap para
blogger siasat dulu sebelum kita hentam orang yang telah banyak
berjasa seperti beliau..Jangan kerana nila setitik,rosak gulai se kawah.
Umno Haprak sentiasa menangguk di air keruh!!

Husam: Memacu PAS perintah negara pada PRU-13

Husam Musa

Ketika Umno mendekati ajalnya, PAS muncul sebagai parti masa depan dengan pendekatan multi racialnya diambil dari Islam adalah agama universal milik semua bangsa. Ini tergambar dalam cogan PAS - ‘PAS Untuk Semua dan Negara Berkebajikan.’

“DAN Nabi Ya’kub, (Sebagaimana bapanya) Nabi Ibrahim telah mewasiatkan pesanan itu kepada kesemua anak-anaknya : “Hai anak-anakku! Sesungguhnya Allah telah memilih agama yang menjadi cara hidup dan mati ini untuk kamu, oleh itu, janganlah kamu mati kecuali sebagai seorang Islam.”

Sebagaimana Nabi Ya’kub berada di pertengahan antara Dato’ neneknya yang telah berjuang dan anak cucunya yang akan mewarisi perjuangan, kita kini berada di antara sejarah lalu PAS yang gemilang dalam keistiqamahannya dan sambungan perjuangan 60 tahun atau seratus tahun yang akan datang.

60 tahun yang lalu adalah sejarah pembinaan asas perjuangan PAS dan di atas binaan asas atau foundation ini, akan terdiri binaan menaranya.

PAS, seawal pilihan raya 1959 – 8 tahun selepas penubuhannya pada tahun 1951 – telah menjadi Parti Islam pertama di Asia mendapat kuasa melalui pilihan raya - Dengan Berjaya menawan hati rakyat sehingga mengangkat PAS mentadbir dua negeri - Kelantan dan Terengganu.

Satu fakta yang menarik – peranan berkesan gerakan muslimat dalam menyumbang kepada kemengan pilihan raya 1959. Melihat kejayaan dan pentingnya gerakan muslimat ini, Umno membentuk sayap kaum ibu mereka.

Dilihat dari sudut pilihan raya, PAS telah mencapai peningkatan kini, berbanding pencapaian pertama pada tahun 1959 itu. PAS bersekali rakannya dalam Pakatan Rakyat berjaya menerajui Kelantan, Perak dan Kedah – serta menjadi sebahagian kerajaan di Selangor dan Pulau Pinang – tapak sambutan 60 tahun pada hari ini - selepas pilihan raya ke 12.

Tanpa BN ditumbangkan di Pulau Pinang, kita tidak mungkin dapat bersidang di Dewan Milenium ini pada hari ini.

Sekilas imbasan – PAS kini kian menghampiri Umno dari sudut kedudukan politik negara.

Di Pulau Pinang – pada pilihan raya 2008, selain satu kerusi yang dimenangi ada 4 kerusi Dun di mana PAS kalah kecil di bawah 1,000 undi. Jika PAS boleh menang kesemua kerusi Dun, peranan PAS dalam kerajaan negeri Pulau Pinang tentunya akan lebih kukuh.

Kemenangan kelima kerusi Dun ini juga boleh membantu PAS mendapatkan dua kerusi Parlimen iaitu Tasek Gelugor dan Kepala Batas.

Di Perak – PAS memenangi hanya 6 kerusi Dun dari 20 kerusi yang ditandingi, namun berjaya menabalkan MB dari parti kita, dengan sokongan parti rakan.

MB Perak dari PAS yang dianggap berkesan, terbuka, cekap , dan berkebajikan – sehingga memaksa Umno menggulingkan kerajaan ini dalam masa singkat bagi menyekat PAS membina pengaruh dalam susunatur masyarakat majmuk yang mewakili model demografi Malaysia.

Di Perak – PAS kalah marginal di sembilan kerusi Dun lain. 9 + 6 = 15 kerusi. Jika PAS berjaya memenangi semua kerusi marginal tadi, insya-Allah boleh memulangkan Perak kepada Pakatan Rakyat dan PAS. Ini juga boleh membantu PAS menambahkan empat kerusi Parlimen di Perak.

Begitu juga di Selangor – 13 kerusi Dun – PAS kalah marginal dan ini memberi ruang PAS bertapak untuk jangka masa panjang di negeri Pantai Barat – menghilangkan momokan selama ini bahawa PAS adalah Parti Pantai Timur atau tapak PAS hanya di Kelantan dan Terengganu semata-mata.

Sekali lagi - ia boleh melonjakkan prestasi PAS di peringkat Parlimen dengan tambahan beberapa kerusi Parlimen dari Selangor dalam pilihan raya akan datang.

Terengganu adalah secara semulajadi di anggap sebagai tapak PAS. Insya-Allah , kita mampu mengembalikan Terengganu kepada PAS dan meningkatkan bilangan kerusi Parlimen kita.

Di Peringkat Persekutuan, sebenarnya PAS menghampiri sasaran 40 kerusi pada pilihanraya lalu - mengambil kira 15 kerusi di mana PAS kalah dengan majoriti hanya 5,000 undi ke bawah. Umno hanya berjaya mendapatkan 78 kerusi Parlimen seperti sekarang kerana menggunakan tayar spare - peneroka felda dan undi pos. Di Pekan sendiri , Kepala Batas, Jeli, Hulu Terengganu dan lain-lain dimenangi melalui pertolongan ghaib undi pos dan bukan sokongan besar rakyat jelata.

Alun membentuk gelombang

Sementara itu, Umno juga dibantu oleh adanya 133 rancangan Felda di 26 kerusi Parlimen yang ditandingi .

Hari ini Alhamdulillah sudah wujud alun yang akan membentuk gelombang di kawasan-kawasan felda ini, insya-Allah.

Sekalipun kekuatan Umno ditunjangi oleh undi Peneroka Felda, PAS tetap mempunyai sokongan asas yang agak besar iaitu purata pada 39 peratus.

Hanya dengan lonjakan 12 peratus lagi insya-Allah kita semua boleh mengubah landskap politik negara.

Ketika PAS berjaya besar dalam pilihan raya 1969, termasuk menewaskan Dr Mahathir – oleh Tuan Haji Yusuf Rawa - yang kemudiannya menjadi Presiden PAS ke 5 - sebagai bukti tidak ada gergasi yang kebal yang tidak boleh ditewaskan - Yang Dipertua Agung PAS masih ditahan.

Yang Dipertua PAS adalah Dr Burhannudin al-Helmi ditahan di bawah ISA bagi kali kedua dan kerana keuzurannya akibat layanan buruk dalam tahanan, beliau dirawat di hospital. Dari katil hospital, Mei 1969, beliau merangka pelan strategi pilihan raya tersebut. Beliau sendiri tidak dapat bertanding kerana perintah mahkamah yang dikenakan ke atas beliau. Lima bulan kemudian, beliau meninggal iaitu hanya sebulan selepas dibebaskan.

Dato’ Ahmad Boestamam, aktivis perjuangan kemerdekaan yang sangat gigih, seangkatan dengan Dr Burhanuddin memuji Dr Burhanuddin sebagai seorang yang tenang, terbuka dan matang.

Beliau menulis tentang pengalaman Dr Burhanuddin berdebat tentang tuhan dengan seorang aktivis berfahaman komunis. Kata aktivis itu, jika anda beriman Tuhan itu wujud dan berkuasa, mintalah Tuhan anda, berikan saya sepasang selipar getah.

Dengan tenangnya Dr Burhanuddin menjawab: Sememangnya tuhan itu ada. Tuhan telah menciptakan semua benda-benda besar seperti bumi dan langi.

Anda dan saya. Kalau hanya sepasang selipar getah, ia boleh dibuat oleh anda sendiri dan tidak perlulah mintakan Tuhan untuk membuatnya..... Demikian catatan Dato’ Ahmad Bosteman.

PAS ternyata terbuka sejak mula. Malah terlantiknya Dr Burhanuddin sendiri selaku Yang Dipertua Agung PAS sedangkan pada waktu itu beliau belum lagi menjadi ahli PAS, adalah satu dari bukti keterbukaan PAS itu.

Ia bermula apabila beberapa pimpinan kanan PAS telah mencadangkan supaya parti menawarkan jawatan itu kepada beliau kerana halangan tugas Dr Abbas Alias dan tawaran itu akhirnya diterima. Dr Abas pula secara terbuka memberikan laluan kepada Dr Burhanudin.

Untuk seribu langkah ke hadapan, pegangan PAS terhadap fundamental Islam dan pada masa yang sama bersikap terbuka dan bijaksana memilih keutamaan-keutamaan perjuangan yang bertahap-tahap dengan latar belakang komposisi penduduk yang beragam menjadikan PAS berbeza dengan Umno. Serentak. Pegangan Islam menjadikan PAS sebuah parti yang sentiasa utuh dan beridealisme tinggi.

Ketika Umno mendekati ajalnya, PAS muncul sebagai parti masa depan dengan pendekatan multi racialnya diambil dari Islam adalah agama universal milik semua bangsa. Ini tergambar dalam cogan PAS - PAS Untuk Semua dan Negara Berkebajikan.

Rahmat perjuangan PAS dinikmati oleh semua rakyat sebagaimana buah-buah yang enak boleh dimakan oleh sesiapa sahaja. Dari sana, Insya-Allah ramai akan tertarik untuk memahami Islam sebagai akidah yang benar dan agama yang sempurna.

Islam yang syumul atau komprehensif sekali lagi meletakkan perjuangan PAS tetap relevan dan seperti kata Syed Qutb, ‘masa depan adalah untuk Islam’, meletakkan PAS mempunyai tapak kekuatan yang sama sekali berbeza dengan lawan politiknya.

Memandang PAS sejak lapan tahun pertama penubuhannya telah berpeluang mentadbir, walaupun hanya di peringkat negeri, menjadikan ahlinya telah mempunyai minda berkerajaan sejak lama. Minda berkerajaan yang ada ini menjadikan PAS boleh menggantikan Umno dalam mentadbir negara dan pada masa yang sama mengekalkan keamanan dan kesejahteraan semua penduduk.

Bagi 60 tahun akan datang, pilihan raya ke 13 adalah sebahagian dari barometer yang penting. Kongres ini dianjurkan tepat menjelangnya tarikh penting itu. Terpulang kepada ahli samada mampu melonjak PAS seibu langkah ke hadapan dan memundurkan lawan kita seribu langkah ke belakang dalam pertarungan penting untuk meletakkan perjuangan kita ke persada utama negara.

----------------------------------

Penulis adalah Naib Presiden PAS yang juga Exco kerajaan negeri Kelantan

Aziz Bari: Hudud dan Kelantan



Abdul Aziz Bari
Selepas melawat Kelantan dan memberi taklimat kepada Menteri Besar Kelantan Datuk Nik Aziz Nik Mat, semalam serta mendengar sentimen daripada akar umbi, saya kini boleh meluahkan perkara berikut; yang masyarakat di luar Kelantan tidak boleh menghargai.

Saya akui bahawa apa yang saya lihat dan dengar semasa lawatan singkat itu telah mengubah perspektif saya mengenai isu berkenaan.

1. Hudud adalah tuntutan/hasrat rakyat Kelantan. Tok Guru berada di bawah tekanan dan saya fikir mereka sanggup mengadakan referendum atau pungutan suara bagi tujuan itu.

(Penulis rencana, Profesor Dr Abdul Aziz Bari)

Berdasarkan sentimen ini, pemimpin Umno di Kelantan mengutuk Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak kerana menolak hukum hudud yang secara tidak langsung membawa makna Umno boleh gulung tikar di negeri itu.

2. Seminar yang dianjurkan itu bukanlah sesuatu yang baru, saya pernah menjadi ahli panel untuk acara Hari Hudud pada tahun-tahun sebelumnya. Ini adalah program tahunan walaupun sebelum Pakatan diwujudkan.

Bagaimanapun bagi tahun ini, media-media milik Umno telah memutar-belitkan isu itu atas sebab-sebab yang jelas: pilihan raya dan berharap ia dapat mengkucar-kacirkan Pakatan. Sebelum ini, Umno langsung tidak mempedulikan Hari Hudud.

3. Tetapi saya berpendapat Najib membuat langkah yang salah. Dengan menolak pelaksanaan hukum hudud, beliau berfikiran bahawa boleh mendapatkan sokongan dan undi masyarakat bukan Islam.

Tetapi Tok Guru bukan bodoh. Mereka mempunyai laman facebook sendiri dan berdasrkan yang diterima, PAS yakin bahawa Umno kini tergugat atau terdedah di kawasan Melayu/Islam. Berdasarkan sambutan di Facebook, tidak ada jaminan bahawa mereka akan mendapat undi bukan Islam. DAP juga membuat kesilapan di sini.

Untuk Islam dan di Kelantan sahaja

4. Tok Guru telah menyatakan dengan jelas: hudud adalah hanya untuk Kelantan sahaja dan untuk orang bukan Islam. Jadi apa masalah?

Saya telah berkata bahawa dari segi perlembagaan negara, ini tidak ada masalah. Masalahnya adalah dengan pengerusi DAP Karpal Singh dan parti itu yang yang berpegang pada keputusan mahkamah yang hakim itu sendiri - Tun Salleh Abas - mendakwa berlaku kesilapan.

Dan juga, apa yang DAP perkatakan bukan sahaja merupakan satu pandangan yang hanya betul. Ia hanya pendapat. Tidak ada kebenaran mutlak dalam hal ini.

Perkara yang paling penting untuk difahami adalah bahawa perlembagaan tidak melarang pemakaian undang-undang Islam. Malah Najib sendiri mengakui perkara itu sudah ada dalam sistem sekarang. Kini, PAS boleh berkata kepada PM: lakukannya.

5. Najib seolah-olah mengulangi apa yang saya katakan selama ini; bahawa unsur-unsur hudud sudah ada dalam sistem di negara ini.

Persoalannya jika demikian, mengapa menentang PAS berhubung isu itu? Umno sepatutnya membantu dan bukannya menjadi halangan. Atas alasan itu, saya katakan Umno berada dalam bahaya kehilangan undi orang Melayu beragama Islam dalam usaha mereka merayu mendapatkan sokongan masyarakat bukan Islam.

Dan masyarakat bukan Islam tidak semestinya mempercayai apa yang dilaporkan oleh media mereka setakat ini. Cuba perhatikan apa yang PAS akan lakukan mulai hari ini berhubung isu berkenaan.

Tidak ubah dasar Pakatan

6. Tidak timbul persoalan mengubah dasar Pakatan, seperti yang didakwa oleh Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng yang juga adalah setiausaha agung DAP.

Hukum hudud adalah hanya untuk Kelantan dan untuk umat Islam. Malah di Kedah, PAS mempunyai dasar yang berbeza. Menteri Besar Datuk Seri Azizan Razak tegas berkata hukum hudud tidak akan dilaksanakan di negeri pimpinan PAS itu.

Nampaknya DAP cuba membuktikan bahawa mereka mendahului MCA dan Gerakan dalam usaha menentang hudud. Mereka terlepas pandang hakikat bahawa Nik Aziz hanya mendengar dan bertindak mengikut sentimen akar umbi di negeri itu.

Yang DAP lihat dari perspektif ini - sama seperti Umno, MCA dan Gerakan - mengambil pendekatan tidak demokratik. Mereka menolak hudud walaupun ia tuntutan orang ramai dan permintaan seumpama itu dibenarkan oleh perlembagaan.

Di Kelantan, PAS dengan yakin mengisytiharkan bahawa mandat untuk memerintah termasuk mandat untuk melaksanakan hudud. Jadi, pada dasarnya, ini adalah mengenai menghormati permintaan ramai dan bukannya semata-mata melaksanakan hukum hudud atau mengkhianati rakan-rakan Pakatan.

Kita harus ingat bahawa permintaan hudud di Kelantan dilakukan melalui saluran demokrasi. Ini adalah apa yang Umno, DAP, MCA dan Gerakan perlu sentiasa ingat.

7. Saya bersetuju dengan Tok Guru bahawa tiada perubahan dalam sistem atau di dalam polisi. Ia hanya melakukan sesuatu yang boleh didapati dalam kerangka sistem sedia ada . Tetapi sudah tentu beliau menyedari bahawa ini hanya boleh menjadi kenyataan dengan kerjasama dari Umno.

Akta Mahkamah Syariah yang akan mengekang kuasa mahkamah syariah selama ini perlu dimansuhkan dan juga bagi membolehkan agensi-agensi persekutuan seperti polis dan sebagainya menjalankan tugas mereka di sisi undang-undang.

Jika Umno menolak melakukan ini, maka PAS boleh mencanangkan perkara ini ke seluruh negara bagi mendedahkan tembelang sebenar Umno. Selama ini, Umno telah melakukan pelbagai perkara untuk membuktikan bahawa mereka adalah pembela dan pejuang Islam yang sebenar. Antara contohnya, seperti serbuan gereja di Selangor, isu kepala lembu dan sebagainya.

Apabila Najib menolak hukum hudud, beliau sebenarnya telah merosakkan semua kerja keras parti dan ahli-ahli Umno lakukan selama ini.

8. Saya fikir PAS bersedia bertarung pada pilihan raya umum akan datang tanpa DAP. Mereka masih mempunyai PKR dan Dewan Phimpun Penyokong PAS (DHPP) mereka sendiri.

Saya tidak pasti jika DAP, MCA dan Gerakan benar-benar mewakili masyarakat bukan Islam. Masalah dengan parti-parti Cina adalah kerana mereka berfikiran hudud tidak boleh diterima meskipun perlembagaan tidak menyatakan demikian.

Golongan berkecuali atau atas pagar di kalangan masyarakat bukan Islam saya fikir adalah rasional, mereka tidak bimbang, khususnya selepas Tok Guru memberi jaminan bahawa hukum hudud akan hanya dilaksanakan di Kelantan dan untuk umat Islam sahaja.

9. Umat Islam liberal? Undang-undang adalah jelas. Malah, sekarang pun, mereka tertakluk kepada undang-undang Islam. Mereka tidak mempunyai hak untuk memilih apa undang-undang.

Perlembagaan negara telah menyatakan dengan jelas bahawa di bawah Artikel 8 (5) bahawa hak sama-rata tidak boleh diguna-pakai. Sebagai contoh, jika orang Islam yang mempunyai hubungan seks dengan persetujuan orang bukan Islam, maka dia akan menghadapi tindakan manakala rakan bukan Islam akan terlepas dan dibebaskan.

10. Nik Aziz berkata, beliau ingin cuba melaksanakan hukum hudud di Kelantan sekarang kerana majoriti umat Islam di negeri itu telah memberikannya mandat. Negeri-negeri lain, katanya, hanya perlu menunggu dan melihat bagaimana Kelantan melakukannya. Jika ia 'baik' dan berjaya, mereka boleh melakukan perkara yang sama.

11. NGO seperti kumpulan pendesak Melayu, PERKASA, Pembela Islam dan yang lain perlu menyokong Kelantan dalam isu ini. Jika tidak, mereka menghadapi risiko dilabel sebagai boneka atau barua Umno semata-mata.
------------------------------------------------------------------


Penulis adalah profesor undang-undang perlembagaan dari Universiti Islam Antarabangsa. Tulisan awal telah disiarkan dalam Malaysiakini

Masyarakat majmuk bukan alasan tolak hudud



TINTA HIJAU
Rangkaian gerakan Islam ABIM-PKPIM-WADAH merakamkan rasa terganggu dan terkilan dengan gejala sikap kurang bertanggungjawab dalam menyikapi isu hudud yang kembali dipolemikkan dan dipolitikkan sebagaimana tercermin dalam kenyataan-kenyataan pelbagai pihak, termasuk yang mengeksploitasikannya dengan motif semata-mata untuk kepentingan politik sempit, juga yang menanggapinya secara dangkal, nakal dan provokatif.

Isu penting dan berimplikasi besar ini seharusnya ditanggapi dan disikapi dengan rasa tanggungjawab keagamaan, amanah keilmuan, dan kesedaran kewarganegaraan sesuai dengan nilai-nilai budaya bangsa yang bertamadun dan beradab.

Bagi kaum Muslimin yang menginsafi hakikat bahawa al-Islam adalah al-din yang harus diterima secara kaffah, utuh dan menyeluruh (`aqidah dan syariatnya), pelaksanaan hukum hudud adalah suatu tanggungjawab keagamaan.

Justeru, ia adalah bahagian daripada undang-undang jenayah (al-`uqubat) yang menjadi salah satu komponen utama syari`at Islam. Demikianlah hakikatnya, pelaksanaan hukum hudud harus dilihat sebagai bahagian integral daripada proses pelaksanaan syari`at (tatbiq al-shari`ah) keseluruhannya, meliputi segala bidang cakupannya.

Syari`at adalah cara hidup yang lengkap (the complete way of life) yang mengatur segala dimensi kehidupan manusia: hubungannya dengan Tuhan dan hubungannya dengan sesama manusia sebagaimana yang diperincikan dalam pelbagai disiplin ilmu seperti `ibadat, munakahat, mu`amalat dan jinayat. Dengan demikian konsep pelaksanaan syari`at harus difahami dalam pengertian luas, termasuk dimensi hukum-hakamnya, semangatnya, akhlaknya, dan maqasidnya iaitu objektif pemeliharaan agama, jiwa, akal, keturunan dan harta. Malang sekali andainya pelaksanaan syari`at direduksikan menjadi hanya sekadar hukum “potong tangan” dan “rejam”.

Dalam menyikapi hukum Ilahi (termasuk hudud) umat Islam tidak mempunyai pilihan selain patuh (sami`na wa ata`na), menepati ikrar raditu bi ‘Llahi Rabban (aku redha dengan Allah sebagai Tuhan) yang berimplikasi kerelaan menerima hukum-hakam-Nya, dan pengakuan bahawa ia adalah hukum yang terbaik dan teradil.

Dalam hal ini akal manusia harus tunduk kepada wahyu, menerima hukum Tuhan seadanya, bukan memandai-mandai memperlekeh dan mempersenda hukum yang telah ditanzilkan oleh Tuhan Ahkam al-hakimin sebagai hukum yang barbaric dan zalim. Manusia mukmin sebijak mana pun seharusnya menerima hakikat bahawa Tuhanlah yang Maha Tahu apa yang membawa kebaikan dan apa yang membawa keburukan (…ya`lamu al-mufsida min al-muslih).

Apa yang ditentukan oleh Tuhan, itulah keadilan. Tuhan tidak berkepentingan ketika menentukan sesuatu hukum, tidak seperti manusia yang selalu membuat peraturan-peraturan yang didasari motif memelihara kepentingan diri dan kelompok.

Ternyata penerimaan terhadap syari`at (termasuk hukum hudud) sangat terkait dengan `aqidah atau iman. Justeru, memang syari`at selamanya tegak di atas asas `aqidah. Demikianlah dua serangkai yang tidak dapat dipisahkan, dan kerananya al-Qur’an selalu menyebut kedua-duanya dalam bentuk gandingan: iman dan amal salih (`aqidah dan syari`ah). Dengan kata lain, tidak ada syari`at tanpa `aqidah. Berasaskan premis tersebut, bagi umat Islam persoalannya bukan lagi perlu atau tidak melaksanakan hudud. Yang menjadi persoalan adalah bagaimana melaksanakannya.

Syari`at Islam adalah bersifat abadi dan universal, dan kerana itu ia sesuai dan relevan sepanjang masa dan di semua tempat, termasuk dalam masyarakat majmuk. Kemajmukan masyarakat tidak boleh dijadikan alasan untuk umat Islam menolak hukum hudud. Kemajmukan adalah fenomena yang tidak asing dalam sejarah pelaksanaan hukum Islam. Sejak zaman Perlembagaan Madinah fenomena kemajmukan sudahpun wujud.

Penolakan atas alasan tersebut dikhuatiri boleh menjejaskan `aqidah kerana ia menyiratkan anggapan kelemahan hukum Allah, yang bererti juga kelemahan Allah. Seolah-olah Tuhan terlepas pandang tentang adanya kaum Muslimin di tengah masyarakat majmuk.

Kemajmukan adalah ciptaan Allah Yang Maha Esa sebagaimana hukum syari`at juga adalah ciptaan Allah Yang Maha Esa. Faham Keesaan Allah berimplikasi bahawa segala ciptaan Allah terjalin dan terpadu dalam kesatuan tauhidik yang harmonis.

Hudud sebagai bahagian daripada syari`at adalah amanah Allah yang harus dilaksanakan dengan bijaksana (berhikmah) dan penuh tanggungjawab demi mencapai objektif keadilan Ilahi. Untuk itu proses pelaksanaan hukum hudud harus mematuhi kaedah-kaedah perubahan yang realistik dan strategik.

Antara realiti yang harus diambil kira termasuklah hakikat bahawa pelaksanaan hudud dalam konteks Malaysia ketika ini diperjuangkan menerusi proses demokrasi, dan dalam kerangka perlembagaan negara. Selain itu ia juga diperjuangkan di tengah masyarakat majmuk, dan di tengah suasana wujudnya masalah al-ummiyyat al-diniyyah atau gejala “buta agama” yang cukup fenomenal.

Mengambil kira realiti tersebut, perjuangan melaksanakan syari`at harus didasarkan kepada fiqh al-awlawiyyat, perubahan yang menepati urutan keutamaan dengan mengenalpasti apa yang harus didahulukan dan apa yang perlu dikemudiankan.

Perjuangan melaksanakan syari`at juga harus menepati kaedah dan pendekatan al-tadarruj, beransur-ansur, subtle dan gradual. Minda umat keseluruhannya harus dipersiapkan untuk sedia menerima perubahan (hidup dalam kawalan syari`at dan hududu ‘Llah).

Para penguasa perlu dipersiapkan dengan political will, tekad politik yang kental untuk melaksanakan syari`at. Rakyat massa pula harus dipersiapkan dengan ilmu, kefahaman dan kesedaran keagamaan agar siap mendukung pelaksanaan syari`at. Sesungguhnya suasana yang kondusif adalah keperluan utama menjayakan agenda perubahan. Dengan demikian pelaksanaan syari`at tidak akan berupa suatu pemaksaan ke atas masyarakat yang enggan (reluctant society) kerana jahil dan keliru.

Sementara itu mekanisme dan jentera pelaksananya juga harus dipersiapkan dengan tahap profesionalisme, kompetensi dan integriti yang tinggi. Tahap kemampuan yang sedemikian adalah syarat yang tidak boleh dikompromikan demi menjamin tercapainya objektif keadilan, mendidik serta menginsafkan penjenayah, dan lebih penting daripada itu dapat melindungi mangsa dan masyarakat seluruhnya.

Memang demikianlah falsafah hukum dalam Islam, tidak seperti undang-undang rekaan manusia yang terkesan bersimpati kepada penjenayah sehingga mengabaikan tanggungjawab melindungi korban. Akibatnya jenayah berleluasa, sedang masyarakat hidup dalam ketakutan.

Ternyata pelaksanaan hudud sebagai bahagian daripada pelaksanaan syari`at bukan hanya urusan para fuqaha’ dan ahli undang-undang, tetapi urusan kolektif pelbagai pihak: penguasa, ahli politik, pentadbir, pendakwah, pendidik, ilmuwan, cendekiawan dan lain-lain.

Para penguasa harus berusaha menggunakan kuasa mereka sejauh yang dimungkinkan oleh realiti tempat, masa dan kemampuan. Pendakwah dan pendidik harus berjihad membina generasi dan umat Muslim yang komited, berjiwa dan berfikrah Islamiah. Para ilmuwan dan cendekiawan harus berjuang membasmi kejahilan dan kekeliruan masyarakat tentang hakikat syari`at termasuk hukum hudud.

Masyarakat umumnya harus disedarkan bahawa perjuangan mendaulatkan syari`at tidak hanya sebatas melaksanakan hukum jenayah, tetapi mencakupi daerah yang lebih luas, meliputi segala usaha ke arah kehidupan berkualiti (hayatan tayyibah) yang penuh barakah, adil dan sejahtera, bermaruah dan berakhlak mulia. Segalanya diperjuangkan secara terpadu, seiring dan sehaluan.

Hukuman hudud ke atas pencuri misalnya, harus dilaksanakan seiring dengan perjuangan meningkatkan taraf hidup rakyat dan menegakkan prinsip keadilan sosial, pemerataan kueh negara, dan seterusnya memerangi amalan pembolotan kekayaan negara oleh kaum kroni. Dengan demikian hukuman hudud ke atas pencuri hanya dilaksanakan setelah mengambil kira konteks sosio-ekonominya.

Andainya jenayah mencuri itu berlaku dalam keadaan kecukupan dan taraf hidup yang selayaknya (reasonable), wajarlah pelakunya dihukum hudud. Memang ia tidak layak hidup dalam masyarakat manusia yang beragama dan berbudaya.

Demikianlah hakikatnya, undang-undang jenayah Islam tidak dilaksanakan secara terpisah dari syari`at keseluruhannya. Ia selamanya terkait dan terpadu dengan komponen-komponen syari`at lainnya, termasuk komponen kerohanian seperti iman, taqwa, dan nilai-nilai akhlak mulia lainnya. Dalam masyarakat pengamal syari`at secara utuh dan terpadu seperti itu tidak akan banyak kes jenayah yang berlaku.

Gambaran tentang masyarakat yang penuh dengan potongan-potongan tangan yang berserakan akibat hukum hudud sebenarnya hanya imajinasi jahil dan mengada-ngada. Keadaan yang mengerikan seperti itu tidak pernah terjadi sepanjang sejarah pelaksanaan hukum hudud pada masa lalu.

Dalam kaitan ini terdapat catatan bahawa sepanjang sejarah generasi Islam seratus tahun pertama (dari bi`thah hingga pertengahan era Umawi) hukuman hudud zina hanya dilaksanakan sebanyak enam kali, sementara hukuman hudud ke atas pencuri dilaksanakan hanya empat kali sepanjang tempoh yang sama (seratus tahun).

Perjuangan mendaulatkan syari`at ketika ini terpaksa berhadapan dengan kenyataan bahawa Islam, terutama undang-undang jenayahnya telah lama dimomokkan dengan pelbagai label negatif: kejam, barbaric dan menakutkan. Dalam kaitan inilah pentingnya usaha pemulihan citra Islam sebagai agama yang ramah dan pembawa rahmah.

Islam tidak datang untuk mendera, tetapi untuk menyejahterakan (aslim taslam!). Tanggapan negatif terhadap syari`at di kalangan sebahagian umat Islam dan bukan Islam harus ditangani dengan usaha pencerahan, memberikan kefahaman menerusi pendekatan dialog yang meyakinkan dan penuh hikmah. Semua pihak, terutama warga bukan Islam seharusnya bersikap terbuka dan objektif dalam memahami dan mempersepsikan Islam. Untuk itu mereka perlu mewaspadai jebakan Islamophobia yang disebarkan oleh dalang-dalang konspirasi global.

Dalam masyarakat berbilang kaum dan agama seperti Malaysia, semangat toleransi antara agama harus sentiasa dipupuk dengan menyuburkan sikap saling hormat, termasuk mengakui hak umat Islam mengamalkan agamanya (`aqidah dan syari`at Islam), sebagaimana umat Islam menghormati agama lain dan mengakui hak penganut-penganutnya mengamalkan agama masing-masing.

Dalam hal ini warga bukan Islam perlu memahami bahawa hak mengamalkan agama dalam konteks umat Islam adalah meliputi pengamalan hukum-hakam agama (Islam) dalam segala bidang, termasuk bidang hukum jenayah.

Justeru, pelaksanaan hukum hudud di kalangan umat Islam adalah sebahagian daripada hak beragama dan hak mengamalkan agama anutan mereka. Warga bukan Islam tidak perlu merasa terganggu dengan pelaksanaan hukum tersebut kerana ia tidak melibatkan mereka dan tidak menjejaskan hak mereka untuk beramal dengan ajaran agama anutan mereka sendiri.

Sesuai dengan semangat toleransi antara agama, semua pihak harus menghentikan segala bentuk perlakuan dan pernyataan yang menghina dan mempersenda agama. Kenyataan-kenyataan sinis dan provokatif yang kadang-kadang diucap atau diungkapkan oleh media atau pemimpin masyarakat jelas tidak membina dan tidak mendidik, juga bertentangan dengan nilai-nilai kesopanan dan kesusilaan bangsa yang beradab dan bertamadun.

Angkatan Belia Islam Malaysia (ABIM),
Persatuan Kebangsaan Pelajar Islam Malaysia (PKPIM),
Wadah Pencerdasan Umat Malaysia (WADAH

Separuh rakyat Malaysia keturunan penzina?



Agaknya tidak ramai yang membaca pendedahan fakta amat memalukan berhubung tahap kebobrokan akhlak remaja kini oleh sebuah tabloid harian pada Sabtu, 1 Oktober. Mungkin juga di kalangan yang terbaca paparan itu pula tidak lagi menganggapnya suatu yang besar atau mengejutkan. Justeru, tidak ada yang peduli jika pun isu sebegitu serius tidak diperpanjangkan perbincangannya.

Laporan dimaksudkan itu mendakwa setiap tiga daripada enam remaja berumur antara 15 hingga 28 tahun di negara ini mempunyai rekod hubungan seks luar nikah. Disebutkan antara faktor utama mendorong perbuatan sundal itu ialah perasaan ingin mencuba, terutama sebagai akibat langsung daripada menonton video lucah.

Namun fakta lebih mendukacitakan ialah apabila dikatakan kebanyakan remaja terbabit adalah lulusan universiti, tidak terkecuali yang memiliki PhD. Ertinya, ia bukan hanya dilakukan kalangan remaja liar dan tidak berpelajaran, tetapi turut melibatkan mereka yang memiliki pencapaian akademik agak memuaskan.

Laporan itu memetik hasil Kajian Isu Pembuangan Bayi oleh Institut Penyelidikan Pembangunan Belia Malaysia (IPPBM) pada September hingga November 2010. Ia melibatkan seramai 5,016 responden yang dipilih secara rawak, terdiri daripada 2,457 orang atau 49 peratus remaja lelaki, manakala 2,559 atau 51 peratus responden adalah perempuan.

Di antara dapatan kajian itu, seramai 2,260 responden mengakui terbabit seks bebas. Manakala 1,922 daripada mereka mengetahui rakan mereka mempunyai sejarah hitam mengandung anak luar nikah.

“Berdasarkan kaji selidik itu juga, sebanyak 52 peratus (2,608) menyatakan rakan mereka melakukan seks sebelum berkahwin dan 76 peratus (3,812) lagi mempunyai rakan pernah menonton video serta memiliki bahan lucah,” laporan itu memetik kata Ketua Pegawai Operasi IPPBM, Zakariah Md Sam.

Sangat membimbangkan kita apabila masyarakat seakan tidak lagi sensitif dengan fakta amat menggerunkan mengenai tahap kebobrokan akhlak remaja kini. Lontaran fakta itu tidak disambut mana-mana media.

Bahkan tabloid yang bertanggungjawab mendedahkannya pun mengambil sikap sekadar melaporkan, seolah-olah hanya untuk mengisi tiga suku mukasuratnya untuk hari itu sahaja. Sedangkan ia diletakkan di bawah kategori laporan ‘EKSKLUSIF’, yang pada kebiasaannya mengundang pelbagai reaksi dan ulasan.

Namun dalam kes ini tiada laporan atau tinjauan susulan dibuat tabloid itu sendiri. Tiada pihak, sama ada aktivis sosial atau warga prihatin yang disorot pandangan dan reaksi mereka. Tidak sepertimana ghairahnya media arus perdana memanjangkan isu filem dan drama tema hantu dan seram yang didakwa berunsur tahyul dan tidak mendidik masyarakat.

Media juga di masa sama masih berselera menghidupkan isu hudud. Atas sebab sangat nyata, ia bermaksud mencari keuntungan politik buat parti pemerintah dan di masa sama menjerumuskan parti-parti pembangkang ke kancah pertikaian lebih buruk.

Namun secebis fakta mengenai akhlak remaja kita itu, walau pun tidak begitu menarik minat masyarakat (atau sebenarnya sengaja tidak mahu diperpanjangkan media arus perdana?), sebenarnya turut mempunyai hubungkait dengan isu hudud yang digemariuhkan itu.

Lebih-lebih lagi jika kita melihat hukum hudud dan lain-lain cabang hukum Islam itu sebagai salah satu mekanisme dikemukakan Islam untuk menyedar dan mendidik masyarakat dalam ertikata yang lebih luas dan menyeluruh. Bukankah itu yang dapat kita fahami dari firman Allah dan sabda Junjungan s.a.w. tatkala menghuraikan fungsi dan maksud hukum-hukum syariat?

Justeru, amat kena pada masa tatkala khalayak penguasan politik sedang ghairah memperkecil dan memperlekeh usaha mendaulatkan hukum Islam, tiba-tiba fakta kesumbangan akhlak remaja tadi didedahkan.

Sebabnya, pendedahan itu juga menyeret pertikaian terhadap tahap kecemerlangan dan keberkesanan sistem pendidikan negara. Bahawa ia hanya mampu melahirkan insan yang cemerlang akademik, tetapi sangat bobrok akhlak dan jelik keperibadian mereka.

Apa tidaknya apabila kajian tadi mengesahkan 76 peratus daripada yang mengakui terlibat dengan gejala memalukan itu adalah pemegang ijazah, diploma serta PhD?

Justeru, memang tepat sergahan dilontarkan Zakariah, “... jadi bila mereka ini sudah terbabit dengan isu moral, bagaimana golongan ini mampu dijadikan teladan kepada belia lain yang memandang tinggi status mereka sebagai orang yang berpendidikan tinggi”.

Kebetulan pula laporan itu diterbitkan pada hari sama Perdana Menteri membuat kenyataan mendakwa sistem pendidikan negara kita adalah yang terbaik, malah lebih baik daripada sistem diamalkan beberapa negara maju.

Sudah tentu dengan terdedahnya dapatan kajian tadi, dakwaan Dato’ Seri Najib Razak itu dengan sendirinya layak dipersoalkan. Kajian IPPBM itu tidak menyokong dakwaan beliau itu. Apakah kita tergamak berbangga dan mendakwa sistem pendidikan kita terbaik sekiranya separuh produk dihasilkannya terbabit seks bebas?

Apa gunanya mereka berjaya dan cerdik tetapi tidak tahu di mana letaknya dosa-pahala? Berbanggakah kita dapat menghasilkan ramai cerdik-pandai atau anak-cucu yang sangat cemerlang akademik mereka, sedangkan di masa sama mereka amat bobrok akhlak dan tingkahlaku?

Tidak dinafikan sistem pendidikan sedia ada telah berjaya menghasilkan ramai cerdik pandai, cendikiawan pelbagai bidang dan jurusan. Kita tidak kurang peguam dan pakar undang-undang, tetapi tidak sedikit antara mereka menggunakan pengetahuan luas dalam perundangan untuk memutarbelit fakta dan menukar harta orang menjadi miliknya.

Kita berbangga memiliki ramai anak bangsa bergelar doktor, tetapi antara mereka juga ada yang aktif merosakkan generasi muda dengan sindiket penjualan ubat batuk dan seumpamanya.

Apa guna kita ada pakar sejarah, tetapi cenderung memberikan gambaran positif dan memuji kaum penjajah? Apa guna kita ada penggiat ekonomi yang dianggap berjaya dan kononnya membanggakan kaum bimputera, sedangkan hampir setiap langkah mereka menyempurnakan kerja diiringi ‘duit kopi’ atau ‘tumbuk rusuk’?

Pernah disiarkan media sebelum ini mengenai tinjauan terhadap sikap penuntut universiti tempatan berhubung isu rasuah. Bayangkan antara mereka secara terus terang mengakui tidak ada masalah untuk melakukan perbuatan merosakkan itu sekiranya keadaan menghendaki mereka berbuat demikian.

Tinjauan juga pernah dibuat di kalangan penuntut perempuan nmengenai kemungkinan mendapat pasangan lelaki berusia. Sebahagian tidak sedikit antara mereka menyatakan tidak kisah bersuamikan orang tua, asalkan orang itu kaya dan dapat menjamin keperluan kewangan mereka.

Dua kes ini menunjukkan fokus pemikiran penuntut universiti kita sudah terarah kepada mencari dan menjamin kepentingan kebendaan. Soal moral dan nilai positif masyarakat nampaknya sudah tiada dalam perkiraan mereka.

Itu belum lagi kita sebut soal adab sopan dalam tuturkata dan perlakuan mereka, terutama di khalayak awam. Tidak ada rasa hormat terhadap orang tua, bercakap lucah dan kotor. Berkelakuan tidak senonoh, berpakaian macam orang tidak bertamadun dan berbagai lagi perlakuan memualkan.

Lebih teruk lagi, mereka bukan sahaja biadab terhadap sesama manusia, malah tidak kesah untuk berlaku biadab terhadap suruhan dan larangan Tuhan. Apatah lagi mereka membesar dalam suasana sekalian pembesar dan orang terhormat dalam masyarakat bercakap mempertikaikan kewibawaan hukum Tuhan. Segenap saluran media massa pula memberikan gambaran positif terhadap kenyataan dan pendirian sedemikian.

Sebagai kelompok yang banyak membuat keputusan dalam hidup berpandukan perkiraan logik akal, golongan remaja ini terdorong berfikir lebih jauh. Terlintas di fikiran mereka, jika para pemimpin yang berkuasa mengatakan hukum Islam yang datang dari Tuhan itu tidak sesuai dilaksanakan di zaman ini, bermakna Tuhan yang menciptakan hukum itu juga tidak sesuai disembah dan diagungkan.

Lebih meyakinkan lagi mereka ini apabila kenyataan para pemimpin yang kurang asas ilmu agama itu diperakui atau tidak langsung dibantah oleh sebilangan para ulama dan mereka yang dikenali sebagai cendikiawan Islam.

Lalu mereka ini membesar dan membentuk kematangan hidup dalam suasana tidak ada keyakinan terhadap hukum dan peraturan Tuhan. Apabila keagungan hukum suci itu pun sudah tidak dipahat di hati, maka apatah lagi hukum dan undang-undang ciptaan manusia?

Logiknya, jika hukum Tuhan pun mereka tidak rasa apa-apa untuk permainkan, maka apakah kita boleh harap mereka akan merasa gerun dan takut untuk melanggar hukum dan undang-undang manusia? Akibatnya, mereka tidak akan takut untuk rasuah, salahguna kuasa, menyeleweng wang syarikat atau pejabat, menipu dalam perniagaan dan berbagai perbuatan tidak bermoral.

Isu ini sebenanya sangat berkait rapat dengan agenda pembinaan generasi masa depan negara. Kita yang telah dewasa kini tidak akan mampu menongkat langit. Kita semakin menua dan dimamah usia. Kanak-kanak dan remaja hari ini lah bakal mengambil alih segala aktiviti penghidupan. Mereka lah yang akan mengisi segenap tahap penggerak masyarakat, bermula daripada pengikut dan pencacai bawahan sehingga ke pemimpin atasan.

Maka apakah dengan keperibadian remaja yang ada kini segala kemakmuran dan keamanan yang kita kecapi hari ini mampu dikekalkan hingga ke masa depan? Lebih membimbangkan lagi, apakah peribadi-peribadi yang berkemungkinan bakal mengambilalih kepimpinan masyarakat sebegitu dapat kita harapkan untuk menjaga agama di masa depan?

Timbunan kes-kes salah laku sosial, jenayah berat dan keganasan seksual membabitkan remaja yang terhidang di media saban hari kebelakangan sebenarnya mengisyaratkan hakikat amat menakutkan tentang masa depan negara.

Sepertimana digambarkan hasil kajian IPPBM tadi, jika kecenderungan itu dibiarkan berterusan dan peratusan mereka yang terlibat dengan seks bebas di kalangan generasi akan datang kekal melebihi 50 peratus, maka dapat kita congak apa hakikat yang bakal dihadapi negara kita 30 atau 40 tahun nanti.

Tatkala para remaja yang separuh mereka terdiri daripada bekasan penzina ini menjadi warga paling tua dalam masyarakat, dan tabiat buruk mereka turut sama dilalui ibubapa segenap lapisan umur selepas mereka, maka sudah tentu ketika itu kesemua yang bergelar anak atau cucu kepada mereka adalah beribubapa atau berdatuk-nenekkkan manusia yang ada rekod akviti seks luar nikah.

Alangkah malunya muka dan walangnya hati apabila dikatakan pada ketika itu separuh daripada jumlah rakyat Malaysia adalah dari keturunan bekas penzina! Mohon dijauhkan Allah dari hakikat itu.

Justeru, mengapa tidak kita beri peluang kepada hukum Islam memperbetulkan keadaan dan menyelamatkan negara dari kemungkinan menakutkan itu?

Polemik hantu Mahathir



Sedang isu hudud kecoh, Tun Dr Mahathir Mohamad yang menimbulkan isu undang-undang jenayah Islam itu yang enggan dilaksanakannya dahulu, tiba-tiba menyonsang arus publisiti dengan isu filem seram dan hantu pula.

Bekas Perdana Menteri itu memang pandai mencetus polemik umum untuk menjurus publisiti kepada dirinya. Sebagai orang yang paling berkuasa di Malaysia selama lebih 22 tahun, dia mahu kekal popular.

Namun, seperti juga isu hudud, isi kandungan dan polemik filem seram dan hantu yang diketengahkannya itu jelas kontang dari idea bernasnya.

Tun M pernah memuji-muji filem Avatar kerana kesan khas (special effect) dan kisah penceritaan filem yang sangat menakjubkannya. Hingga beliau membayangkan bagaimana kreativiti dan kepakaran itu mampu menjadikan Barat berbuat apa sahaja hingga ia benar-benar realistik.

Sebagai penghayat seni, kita turut kagum dengan mutu karya-karya Hollywood. Tetapi tidaklah hingga kita terlupa bahawa semua itu sekadar hiburan. Ia hanya rekaan pengkarya, ia fiksyen, ia imaginasi, ia angan-angan dan ia mitos.

Bagaimana Tun M yang dikatakan seorang yang realis boleh terpana dengan kehebatan teknologi dan pengkisahan hingga beliau lupa bahawa Avatar adalah sebuah filem fiksyen. Apakah tiada perbezaan filem seram hantu kita dengan filem fiksyen Avatar, dari segi rekaan filem cereka?

Memang tak sebanding jika kita ukur kedua-dua filem ini dari segi kualiti, tetapi konteks filem-filem seperti ini adalah fiksyen. Memang seni itu memukau jiwa dan fikiran.

Pasaran seni tempatan

Dalam konteks industri seni dan hiburan tanahair termasuk medium filem, kita tahu bahawa pasaran kita amat kecil. Majoriti peminat filem tempatan adalah orang Melayu dan Islam. Pengkarya dan penerbit sekali pun bukan Melayu seperti David Teo, perlu memikirkan pola pasaran filem tempatan.

Majoriti peminat yang sanggup membayar wang untuk ke panggung adalah mereka yang berbangsa Melayu dan dari kalangan muda. Dimensi minat golongan ini adalah karya yang berbentuk ringan – drama mudah, jenaka, sedih, aksi dan seram.

Semua ini adalah hiburan ringan dan sederhana. Bagi peminat, mudah difahami dan dilayan. Bagi pembuat filem tempatan, kos menjadi isu utama. Ini adalah kerana pasaran yang kecil.

Memang ramai yang teringin membuat filem seperti Avatar, Star Wars, Titanic, Batman atau Spiderman, namun kemampuan mereka sama ada dari segi modal atau intelek, belum mampu wujud di Malaysia. Inilah realiti yang semua harus terima.

Jika komen Tun M bahawa filem seram tempatan tidak banyak membantu membina masyarakat produktif termasuk menyelesaikan masalah dengan pendekatan saintifik, maka jelas bekas Perdana Menteri ini gagal memahami peranan karya termasuk medium filem di arena tempatan.

Isunya mudah, jika Tun M mahukan masyarakat produktif, maka mereka harus belajar ke sekolah, ikuti kursus latihan dan bekerja. Inilah jalan untuk menjadikan manusia itu produktif.

Lebih baik lagi, jika zaman beliau menjadi Perdana Menteri dahulu, Malaysia dibebaskan daripada cengkaman undang-undang zalim manakala kebebasan diberikan kepada pelajar termasuk memansuhkan Akta Universiti dan Kolej Universiti (AUKU) supaya orang muda dapat mempergunakan kebebasan diri untuk meningkatkan daya fikir dan kreativiti.

Tetapi apa yang Tun M lakukan dahulu ialah melembapkan minda muda, dan hari ini mereka sudah dewasa dan kurang kreatif kerana terperuk dalam kerangka masyarakat yang takut dengan kebebasan dan dunia sekeliling, sebagaimana yang dicipta oleh Tun M sendiri yang mahu semua menurut kehendak dan acuan ciptaannya. Hasilnya, minda yang hambar setelah lebih 22 tahun duduk di bawah tempurung.

Jika Tun M mahu rakyat Malaysia kreatif dengan menggunakan pendekatan teknologi, maka gunakan pengaruhnya untuk mendesak kerajaan mereka agar anak muda diberi geran penyelidikan teknologi dan hasilnya harus diiktiraf dan dipatenkan.

Gunakan juga pengaruhnya untuk menasihatkan kerajaan supaya tidak mengharam atau menapis filem, filem pendek dan klip video yang mengajak rakyat mengundi, memilih kerajaan yang bersih atau bersikap kritikal terhadap kuasa yang mencengkam hak rakyat. Barulah minda terbuka.

Tapi sayang, kita hampir terlupa bahawa Tun M tidak lagi berkuasa untuk membuat ini semua. Dan barangkali semasa beliau memerintah, beliau turut lupa kepada golongan karyawan.

Mentaliti, cita rasa dan imaginasi rakyat Malaysia

Benarkah hanya generasi hari ini khususnya warga Melayu sangat meminati genre seram dan lawak? Bukankah zaman ibu bapa dan datuk nenek kita dulu pun genre ini semuanya popular belaka? Atau adakah genre seram dan lawak ini cita rasa yang ‘low class’?

Pertama sekali, genre seram atau lawak ini adalah elemen yang paling mudah disampaikan kepada penghayat/penonton. Bukankah seni itu juga soal ‘tarikan’? Jadi tidak salah sekiranya genre-genre ini lebih diminati oleh majoriti penonton.

Di mana-mana pun di dunia ini, manusia memang suka pada bahan lawak dan seram. Ini nilai sejagat.

Soal ia ‘low class’ atau ‘high class’ bukanlah di sini tempat yang harus Tun M harapkan. Kita cuba memahami kritikan Tun M yang mengharapkan filem tempatan mampu menyaingi filem Hollywood seperti Avatar yang penuh dengan kesan khas, kreatif dengan penggunaan teknologi yang terkini. Beliau beranggapan itulah tanda aras sesebuah filem itu bermutu atau tidak.

Dalam kes ini, kita amat kasihan dengan Tun M, harapan beliau ini samalah dengan impiannya mahukan kereta Proton mampu bersaing dengan kereta BMW atau Porsche. Ia hanyalah impian yang sia-sia kerana harapan dan cita-cita itu diurus dengan mentaliti mediocre atau hambar, jauh dari saingan global.

Bagi Tun M, naratif, isi karya dan mentaliti pengkarya itu tidak penting. Yang paling utama adalah bagimana fiksyen kita mampu dilihat standing dengan fiksyen Barat. Pelik tetapi benar, beliau mengkritik Barat tetapi Barat jugalah yang ingin disainginya.

Barangkali juga, Tun M mahu fiksyen hantu seram digantikan dengan “Ketuanan Melayu” yang beliau reka dan dukung itu harus dilihat real dan hebat dengan segala kesan khas yang tak terjangkau kemampuan pengkarya kita. Maka kerana itu, beliau mengkritik.

Mungkin juga, kritikannya, selain dari mencari publisiti, hanya sekadar mahu menutup segala kesalahannya yang menjadi punca masyarakat Malaysia khususnya orang Melayu menjadi mediocre dan hanya mampu menjadi jaguh kampung melalui jeritan dan teriakan di jalanan.

Jadi Tun M sepatutnya sedar bahawa menonton filem, lebih-lebih lagi filem tempatan, hanyalah untuk hiburan. Masyarakat Malaysia khasnya orang Melayu hari ini tidaklah sejahil yang beliau sangkakan

Cincin RM72 juta sudah pulang?

Subky Latif
ADAPUN cincin ajaib yang diposkan kepada isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor telah dipulangkan kepada yang mengirim.

Berita yang dibongkar oleh Cikgu Bard, seorang pemimpin ternama PKR betapa adanya cincin yang semahal sekitar RM72 juta dihantar kepada Rosmah secara pos dan terpaksa melalui pemeriksaan kastam itu adalah benar apabila Menteri Nazri Aziz mengesahkannya dalam Parlimen.

Menteri Nazri dalam jawapannya kepada soalan mengenainya di Parlimen memberitahu bahawa cincin itu telah dikembalikan kepada syarikat pemunyanya.

Apabila ia telah dikembalikan kepada sipengirim, bererti pernah dibawa masuk ke negara ini dan dihantar kepada Rosmah di alamatnya.

Bagaimana ia dibawah masuk telah didedahkan oleh Cikgu Bard. Bagaimana ia dipulangkan tidak pula diketahui.

Berita rasmi mengenai cincin ini hanya yang disahkan oleh menteri Nazri di Parlimen. Penjelasan menteri di Parlimen diterima sah. Anggota Parlimen tidak boleh membuat kenyataan palsu di Parlimen. Jika dibuktikan anggota Parlimen membuat kenyataan palsu di Parlimen, maka hilang kelayakannya sebagai anggota Parlimen.

Berita ia sudah dikembalikan itu boleh diterima. Tetapi penapian Rosmah betapa cincin itu dihantar kepadanya sebagai fitnah tidak dipercayai. Orang percaya cincin itu telah dihantar kepadanya dan telah diterimanya.

Jika diadakan penyiasatan telus di Jabatan Kastam, nescaya orang dapat tahu bagaimana cincin itu sampai ke Jabatan Kastam dan cara mana kastam mengendalikannya? Kastam juga tentu dapat menceritakan ke mana cincin itu dihantar selepas diperiksa kastam?

Yang menjadi misteri sekarang ialah bagaimana cincin itu boleh dihantar ke Malaysia dan kepada orang yang dikirim di alamatnya?

Adakah syarikat yang mengirimnya sekadar untuk menunjuknya saja kepada Rosmah?

Adalah tidak munasabah cincin yang semahal itu boleh dihantar begitu saja kalau tiada persetujuan atau permintaan dari orang yang dihantar?

Kalau atas tujuan untuk dipertontonkan kepada orang Malaysia dan kemudian dipulangkan balik, mengapa tidak dihantar kepada Raja Permaisuri Agong yang kedudukan baginda adalah lebih tinggi dari isteri Perdana Menteri?

Rosmah memang terkenal sebagai seorang yang lincah dan diketahui pula suka bermewah serta gemar kepada benda-benda yang mewah.

Jika cincin itu untuk tujuan pameran, tiada berita tentang pameran barang mewah termasuk cincin itu. Adalah mustahil pameran diadakan sekadar untuk menunjukkan sebentuk cincin itu saja.

Kalau untuk dipamer, tentulah tuan punya cincin itu sendiri datang kerana dia akan dapat menjawab semua pertanyaan para peminat tentang cincin itu. Adalah mustahil cincin itu dipamerkan tanpa kehadiran tuan punya bagi menjamin keselamatan cincin itu.

Agak ajaib jika cincin itu sekadar dipinjamkan kerana ia bukan benda yang murah. Apa jaminan jika cincin itu hilang?

Tiada jawapan yang dapat diterima bagi tuan punya melepaskannya kepada orang lain selain dari dijual.

Orang seperti Rosmah dipercayai tidak akan melepaskannya apabila ia sudah di tangannya. Sedaya upayanya dia akan menjadikannya hak miliknya. Setinggi mana pun harganya tidaklah penting sangat tetapi dia ada cara untuk menyelesaikannya dan dia ada cara bagaimana Perdana Menteri Najib dapat membantu mendapatkannya.

Kita tidak menyanggah penjelasan Menteri Nazri ia telah dikembalikan kerana kita menghormati kata-kata di Parlimen adalah benar dan tiada yang tidak benar.

Tetapi siapa saksi cincin itu telah beredar dari tangan Rosmah? Apa bukti ia sudah diterima semula oleh tuan punya?

Apa pun perkiraan antara kedua tuan punya dan orang yang menerima cincin adalah urusan dan transaksi kedua mereka.

Negara, kerajaan dan rakyat ada hak untuk mengetahui urusan cincin itu. Kita yakin Rosmah mahu memilikinya. Tuan punya tentu sudah diyakinkan urusan niaganya dan penyerahan cincin itu tidak mendatangkan risiko.

Tidak cukup duit gaji Najib dikumpul sejak mula jadi menteri hingga sekarang untuk membelinya. Maka Najib mesti menghilangkan keraguan orang tentang cincin itu supaya tiada wang negara disalahgunakan dan tiada urusan yang tidak betul melayakkan cincin itu boleh menjadi milik isterinya.

Sukar orang untuk mempercayai adanya urusan tentang cincin itu boleh dibawa ke sini.

Silap Rosmah ialah mengapa cincin itu tidak dipakai dan dibawa pulang sendiri? Tiada siapa tahu jika ia tidak dipos.

Akta ganti ISA mesti disekat

Subky Latif
MEMANSUHKAN ISA adalah tindakan yang betul dan ia mesti dialu-alukan, tetapi ganti ISA yang dicadangkan oleh kerajaan tidaklah dialu-alukan dan tidak perlu menunggu-nunggu bentuk dan rupanya.

Jika Tunku Abdul Rahman Putra selepas bersara dari Perdana Menteri menyesal ISA diadakan kerana ia telah disalah gunakan, sedang ISA itu digubal semasa pentadbirannya.

Sekali pun ISA yang Tunku buat adalah ditujukan untuk komunis tetapi ia telah digunakan sama untuk yang lain dari komunis.

Tan Sri Abdullah Ahmad Kok Lanas semasa menjadi Anggota Parlimen menyebut betapa penahanan empat orang Anggota Parlimen semasa dia menjadi Anggota Dewan Rakyat ditahan secara menyalahgunakan ISA. Empat orang yang disebutkan dalam ucapannya di Parlimen ditahan di zaman empat Perdana Menteri yang berlainan.

Keempat-empat MP mangsa ISA itu ialah Nik Arshad Abdullah (PAS-Pengkalan Chepa) ditahan di zaman Tunku Abdul Rahman, Datuk Seri Anwar Ibrahim (BN-Permatang Pauh, Timbalan Perdana Menteri) ditahan oleh Tun Razak, Tan Sri Abdullah sendiri (BN-Kok Lanas) oleh Tun Hussein Onn dan Lim Kit Siang di bawah Dr. Mahathir.

Ertinya setiap Perdana Menteri sejak Tunku hingga kepada Dr. Mahathir telah menyalahgunakan ISA. Tiada sebarang jawapan diberi kepada kenyataan Tan Sri dari BN itu baik oleh menteri mahupun polis.

Maka ganti ISA selagi ada tahanan tanpa bicara selain dari ia adalah jelmaan ISA, tetapi satu undang-undang zalim atau drakunin. Ia tertakluk kepada salah guna. Maka akta ganti itu mesti ditentang.

Jika polis sedia memberi permit tunjuk perasaan aman kerana akta polis pun dikatakan hendak dipinda, maka Datuk Ambiga yang mengepalai Bersih 2.0 boleh memikirkan mengadakannya lagi.

Sekalipun MP Pakatan Rakyat telah berkurangan, maka sekalian MP yang tinggal jangan menguzurkan diri, datang membahas dan menentang rang itu nanti.

Pakatan Rakyat mesti bertegas dengan janjinya iaitu ISA akan dimansuhkan jika ia berjaya mengambil kuasa Putrajaya. Sekarang Perdana Menteri Najib menjanjikan ia akan dimansuhkan. Yang ditunggu ialah bila ia hendak dimansuhkan dan bukan dua ganti yang dijanjikannya.

Akta ganti itu dipercayai dibentang sebelum Parlimen dibubarkan dan ia hendak digubal menjelang PRU 13.

Buat masa ini semua sudah setuju ISA itu jahat dan tidak boleh dipakai lagi. Jika ia boleh dipakai tentu Perdana Menteri tidak mencadangkan ia akan dimansuhkan. Ini bererti kerajaan juga telah mengaku bahawa ia mesti dimansuhkan.

Kalau akta itu ada baiknya Najib tidak wajar berjanji untuk memansuhkannya. Bukankah logiknya dipinda saja mana yang dirasa tidak baik. Kalau Najib mengira tahanan untuk disiasat tak perlu sampai 60 hari, pinda saja jadi seminggu atau 20 hari.

Kalau tahan di Kamunting terlalu lama bagi dua tahun. Pendekkan saja kepada setahun.

Oleh kerana ISA itu adalah zalim walau pun tahan tanpa bicara sekadar beberapa hari, maka Najib sendiri mengaku akan sialnya, maka ia terpaksa dimansuhkan.

Kalau ia tidak dimansuhkan Pakatan Rakyat akan memansuhkannya dalam masa 100 hari atau kurang dari masa itu sebaik ia mengambil alih Putrajaya.

Dengan janji Buku Jingga Pakatan Rakyat itu, Gerakan yang sudah kalah itu tidak akan dapat menebus kekalahannya, manakala MCA pula lebih baik dimansuhkan saja kerana ia tidak mungkin dapat mempertahankan kerusi yang ada.

MCA tidak akan dapat membantu BN lagi. Dengan memansuhkan ISA, harapan MCA dalam PRU 13 nanti ibarat harap ada percaya tidak.

Jika akta ganti itu dapat diadakan sebelum PRU 13, dengan majoriti kecil BN sekarang, akta itu akan dilihat sebagai ganti sementara.

Pakatan Rakyat mesti menolak rang itu nanti dan menegaskan jika ia diluluskan, ia tetap akan dimansuh pula sebaik saja BN tidak dapat membentuk kerajaan.

Jika benar ISA hendak dimansuhkan oleh Najib, ia akan dimansuhkan pada hari rang ganti itu akan dibentangkan. Kalau lulus juga, ia akan dimansuhkan pula oleh kerajaan Pakatan lepas PRU 13.

Dalam masa kurang dari enam bulan akan datang kita boleh melihat dua akta mansuh. Mula-mula BN mansuhkan ISA. Lepas itu kerajaan PR pula mansuhkan bakal akta yang Najib cadangkan

Panduan pimpinan menghadapi cabaran perjuangan Islam | Print |

 |
Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat
  Firman Allah yang bermaksud: “Serta mengilhamkannya (untuk mengenal) jalan yang membawanya kepada kejahatan, dan yang membawanya kepada bertakwa (8); Sesungguhnya berjayalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih bertambah-tambah bersih (dengan iman dan amal kebajikan) (9). Dan sesungguhnya hampalah orang yang menjadikan dirinya yang sedia bersih itu susut dan terbenam kebersihannya (dengan sebab kekotoran maksiat) (10).” (Surah Asy-Syams 91:8-10)
Sesuatu yang penting dihayati dan diambil iktibar ialah mengenai pengiktirafan masyarakat Mekah kepada Nabi Muhammad SAW sebelum baginda dilantik oleh sebagai Rasul. Syakhsiyah baginda sudah masyhur sebagai seorang ‘al-amiin’ sudah diterima baik oleh semua lapisan masyarakat.
Ini bererti sifat al-amiin itu sudah menghiasi syakhsiyah Nabi Muhammad SAW sehingga terserlah kepercayaan dan keyakinan masyarakat, betapa baginda seorang yang benar-benar ‘boleh diharap’ sama ada di dunia mahu pun di akhirat.
Justeru semua individu yang bergelar pimpinan perlulah utamakan muhasabah diri supaya boleh diterima sebagai al-amiin. Ia sesuai dengan maksud firman Allah di atas (seperti maksud ayat di atas) yang meletakkan sifat membersih diri sebagai tangga kejayaan.
Maknanya, seseorang itu perlu bersih diri dan cara membersih diri ialah dengan mengawal nafsu. Percayalah, sifat peribadi (syakhsiyah) seseorang itu tidak boleh baik dan sempurna kalau nafsu tidak boleh dikawal.
Selain itu, cara bersih diri dari pengaruh nafsu buruk ialah menggunakan ‘taqwa.’ Melalui taqwa kepada Allah sahaja yang boleh menyebabkan masyarakat percaya dan yakin kepada seseorang pemimpin. Atas sifat taqwa jugalah apa sahaja yang kita buat––sembahyang, puasa, jaga keluarga hatta mengurus kemasyarakatan––masyarakat akan rasa yakin dan boleh percaya.
Begitu juga, bila seseorang itu bertaraf pemimpin, syakhsiyahnya akan dilihat baik atau sempurna bila ia tidak merokok, lekat sembahyang berjemaah, berterusan dengan amalan sunat, tidak kedekut bersedekah, ringan kaki tulang kerana kerja kebajikan rakyat atau seumpamanya. Ia sebagaimana sifat dan amalan Nabi Muhammad SAW. Apa yang utama, sifat Nabi itu hendaklah dijadikan asas melakukan muhasabah diri.
Ambillah pengajaran daripada kisah tatkala Nabi Muhammad balik dari Gua Hira’ selepas bertemu Malaikat Jibrail. Ketika itu, isteri baginda Siti Khadijah menjadi pendorong dan penguat semangat untuk Nabi berhadapan dengan tugas dan tanggungjawab setelah menerima wahyu. Kata-kata mulia Siti Khadijah berbunyi: “Sekali- kali tidak! Demi Allah, sekali- kali Allah tidak akan menghinakan kamu selamanya. Sesungguhnya kamu benar-benar orang yang suka menyambung tali persaudaraan, menghormati tetamu, membantu orang yang sengsara, memenuhi keperluan orang yang memerlukan, dan membantu orang-orang yang ditimpa musibah.”
Dalam konteks masyarakat Malaysia yang diselubungi fahaman sekular dibawa oleh Umno, ia telah menjauhkan kehidupan rakyat dari agama. Oleh itu terlalu penting bagi setiap rakyat (kalangan Melayu, Cina dan India dan semuanya) menjaga diri masing-masing supaya tubuh badan kita boleh menjadi bahan dakwah, contoh kepada semua orang.
Demikian pengalaman PAS di Kelantan yang sudah masuk 20 tahun memimpin rakyat ke jalan kehidupan beragama. Justeru di Kelantan kini wujud senario atau suasana ke’Islam’an, sekaligus mendidik rakyat menghayati amalan mengikut syariat Islam. Wujud suasana di masjid-masjid sekitar bandar yang dimakmurkan dengan sembahyang berjemaah pada setiap waktu puncak.
Begitu pula, cukup terasa ketenangan dan keselamatan ketika berada di pusat bandar. Terasa perubahan suasana, apabila hotel-hotel yang dulunya sinonim dengan aktiviti tidak sihat, sehingga ada tok-tok lebai terasa goyah bila ke hotel. Namun kini, berkat peraturan Islam, hotel sudah jadi tempat selamat didiami.
Diikuti pula, perkembangan baik berlaku dari segi sistem kewangan Negeri berikutan majoriti bank sudah bertukar kepada sistem kewangan Islam. Tidak ketinggalan, pihak bank luar negara turut membuka cawangan di Kelantan, seperti mana yang terbaru dari sebuah bank dari Kuwait. Ia disokong lagi dengan kemajuan sistem pajak gadai Ar-Rahn yang diperkenalkan oleh Kerajaan Kelantan turut diterima oleh Bank Rakyat dan Bank Islam. Malah yang terbaru, RHB Bank turut melancarkan pajak gadai Islam (ar-Rahnu).
Tidak ketinggalan, selama 20 tahun Kelantan di bawah kepimpinan Islam telah mencipta perkembangan baik di bidang pendidikan Islam. Sehingga merakam kejayaan sistem pengajian Yayasan Islam Kelantan (YIK). Malah turut berkembang sama sistem pengajian tahfiz al-Quran dan sains di bawah Kerajaan Negeri dan swasta. Kesannya telah lahir bijak pandai (intelek) Islam menguasai bidang profesional yang hafal al-Quran.
Berkat daripadanya, wujud suasana kerukunan hidup masyarakat Kelantan dan hubungan harmoni antara kaum––Melayu, Cina, India dan Siam––hidup dengan aman dan sejahtera.
Kesemuanya meletakkan asas kukuh bahawa tanggungjawab kepimpinan ke arah memerintah secara Islam adalah wajib. Lihat sahaja perjalanan Nabi Muhammad SAW sepanjang menjadi nabi dan pemimpin negara. Ketika sistem pemerintahan telah zaman-berzaman wujud di dunia, tetapi Nabi sendiri yang bawa Islam dan tatkala Islam berkuasa, maka Nabi tidak meniru sistem pemerintahan yang sedia ada. Nabi sendiri rela bergadai nyawa, demi menegakkan pemerintahan Islam. Ketika di Mekah pun, Nabi sendiri ditawar dengan serba-serbi kekuasaan dan kemewahan. Namun kesemuannya ditolak. Malah Nabi sendiri meninggalkan Mekah (berhijrah ke Madinah) demi menegakkan pemerintahan Islam.
Di Madinah pula, Nabi mengadakan tahaluf-siyasi dengan puak-puak bukan Islam (Yahudi dan Nasrani). Nabi sendiri memimpin dan mengendalikan semua urusan politik dan pentadbiran negara. Maka kepimpinan Nabi telah berlaku selama 23 tahun, bermula dari Mekah hinggalah ke Madinah.
Biarpun selama itu, apa sahaja cara dan gaya kepimpinan Nabi dilihat ‘berlawan arus’ atas semata-mata untuk tegakkan Islam. Natijahnya, Nabi berjaya menunjukkan contoh kepimpinan terbaik (khudwah hasanah) yang mesti ditiru oleh semua pemimpin dari dahulu sampailah sekarang.
Di sebalik kebaikan kepimpinan Nabi, baginda sering mengutamakan pelaksanaan tugas dan tanggungjawab atas apa yang dipimpin. Justeru Nabi bukanlah seorang yang bermewah kerana jawatan, malah pernah berhutang dengan seorang Yahudi dan sanggup mencagarkan baju rantai untuk membayar hutang. Walau pun ada sahabat sedia menyara Nabi, tetapi baginda tidak bersedia untuk hidup atas bantuan orang lain.
Pengajaran daripada syakhsiyah dan kepimpinan Nabi Muhammad SAW itu, harapnya semua pemimpin PAS hari ini perlu meletakkan ‘peribadi Nabi’ sebagai khudwah. Maka, seorang pemimpin itu hendaklah bergantung bulat kepada apa yang Nabi tunjuk itu. Ia sesuai dengan apa yang kita baca di dalam sembahyang. Sebab itulah, setiap kali sembahyang diwajibkan menyebut dan memuji Nabi. Dan sembahyang itu berlaku sebelum awal fajar dan ketika mata hari terbenam. Kesemuanya menuntut untuk kita sentiasa menyebut-nyebut sifat Nabi. Agar sifat itu sentiasa menjadi ikutan kita. Sesungguhnya, kebaikan kepimpinan Nabi Muhammad SAW jelas membawa rahmat dan kesejahteraan untuk sekalian alam. Justeru kenapakah kita tidak mahu menjadikan Nabi sebagai khudwah hasanah?
Semoga sekalian pemimpin PAS menjadikan syakhsiyah Nabi Muhammad SAW sebagai khudwah hasanah. Kepimpinan akan beroleh kejayaan dan jemaah akan terus utuh menuju matlamat perjuangan, yakni kemenangan Islam.
Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat,
Al-Mursyidul Am PAS.

Nota Mudah Memahami Hukum Hudud (siri 1) | Print |

 |
Nasrudin Hassan at Tantawi

بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله الحَكَمُ الْعَدْلُ اللطيف الخبير له ملك السموات و الأرض و هو على كل شئ قدير و الحمد لله الذي فضل العلماء بإقامة الحُجَجِ الدينية و معرفة الأحكام و الصلاة و السلام على رسول الله أرسله الله بشيرا و نذيرا بين يدي الساعة فأدى الأمانة و بلغ الرسالة و نصح الأمة و جاهد في الله حق جهاده و على أصحابه إمامِ كلِّ إمامٍ و من تبعه و نصره و والاه

Muqaddimah.
1. Hudud adalah hukuman atau pembalasan ke atas penjenayah sebagaimana yang telah ditetapkan oleh Allah swt akan bentuk dan jumlah hukumannya dengan nas yang jelas di dalam al quranil karim. Justeru sebagai manusia yang beriman kepada Allah swt dan kitabNya, kita tidak mempunyai pilihan melainkan dengar dan taat terhadap apa yang telah ditetapkan oleh Allah swt.

Ingatlah penegasan wahyu Allah swt kepada kita semua melalui surah al Ahzab ayat ke 36 :
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِينًا
maksudnya :
"dan tidaklah layak bagi orang yang beriman samada lelaki atau perempuan, apabila telah ditetapkan oleh Allah swt dan RasulNya akan sesuatu perkara, bahawa ia membuat pilihan yang lain selain dari apa yang telah ditetapkan oleh Allah dan RasulNya. Barangsiapa yang mengingkari Allah dan RasulNya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan suatu kesesatan yang nyata."

2. Hudud bukan sekadar hukum Allah swt yang telah ditetapkan secara tekstual di dalam al Quran dan kemudiannya dibuku dan dibekukan, tetapi ia suatu ketetapan yang wajib dilaksanakan dalam kehidupan ummat manusia sebagai proses keadilan untuk mengurus dan mengatur kehidupan ummah dari Tuhan pencipta manusia. Lihat ketetapan Allah swt di dalam surah al Maaidah, ayat 49 :
وَأَنِ احْكُم بَيْنَهُم بِمَا أَنزَلَ اللَّهُ وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاءَهُمْ وَاحْذَرْهُمْ أَن يَفْتِنُوكَ عَن بَعْضِ مَا أَنزَلَ اللَّهُ إِلَيْكَ فَإِن تَوَلَّوْا فَاعْلَمْ أَنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ أَن يُصِيبَهُم بِبَعْضِ ذُنُوبِهِمْ وَإِنَّ كَثِيرًا مِّنَ النَّاسِ لَفَاسِقُونَ
maksudnya :
"dan hendaklah engkau menjalankan hukuman diantara mereka dengan apa yang telah diturunkan oleh Allah swt dan janganlah engkau menurut kehendak hawa nafsu mereka dan berjaga - jagalah supaya mereka tidak memesongkan kamu dari sesuatu hukum yang telah diturunkan oleh Allah swt kepada kamu."

3. Hudud adalah ketetapan syara' yang tidak boleh dipinda atau diubahsuai apalagi dibuang atau diketepikan. Tiada siapa yang memiliki authoriti untuk meminda ketetapan Allah swt hatta Rasul saw sekalipun. Firman Allah swt di dalam surah al Baqarah, ayat 229.
تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلَا تَعْتَدُوهَا وَمَن يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ
maksudnya :
"demikianlah batasan hukum Allah swt maka janganlah kamu melampauinya dan barangsiapa melanggar sempadan hukum Allah swt maka mereka adalah orang - orang yg zalim"

4. Hudud adalah hukum yang berteraskan kepada prinsip keadilan dan hikmah yang sangat besar buat kehidupan manusia di atas muka bumi ini. Mencerca, menghina dan memperlekehkan hukum Allah ini seperti mengatakan hukum Hudud tidak adil, kejam, primitif, ketinggalan zaman, tidak sesuai di zaman moden, mencetus huru hara dan sebagainya adalah perbuatan yang boleh menggugurkan iman seseorang justeru ia telah memperkecil dan mendustakan Allah swt. Allah tegaskan akibat perbuatan mereka di dalam surah an Nisa' ayat 56.
إِنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا بِآيَاتِنَا سَوْفَ نُصْلِيهِمْ نَارًا كُلَّمَا نَضِجَتْ جُلُودُهُم بَدَّلْنَاهُمْ جُلُودًا غَيْرَهَا لِيَذُوقُوا الْعَذَابَ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَزِيزًا حَكِيمًا
"Sesungguhnya orang-orang yang kufur ingkar kepada ayat-ayat keterangan Kami, Kami akan panggang mereka diatas api neraka. Setiap kali kulit mereka masak hangus, Kami gantikan untuk mereka kulit yang lain supaya mereka dapat merasa azab sengsara itu dan (ingatlah) sesungguhnya Allah swt adalah Tuhan yang Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana."

Siapa ADUN BN yang dah lari ke London ni?

KUALA LUMPUR: Perdana Menteri hari ini memberitahu ahli penyokong BN hari ini bahawa pilihan raya umum ke 13 sangat dekat.

Berucap di majlis penerangan perdana BN Wilayah Persekutuan di PWTC, Datuk Seri Najib Tun Razak berkata “gendang pilihan raya sudah dipalu dan gemanya semakin dirasai”

“Anda sendiri boleh mendengarnya.”


Beliau yakin BN akan menang sekali lagi berdasarkan kelebihan dan kekuatan yang ada.

Bagaimanapun, beliau mengingat komponen mengadakan persiapan di tahap terbaik kerana BN memasuki pilihan raya mahu menang dan bukan mahu kalah.

“BN ada kekuatan sekali lagi untuk menang kerana kita berkhidmat untuk rakyat,” katanya memberitahu 8, 000 ahli dan penyokong BN.
.
Pengerusi BN itu juga menegaskan BN bukan parti kelas rendah yang hanya disokong oleh petani dan nelayan.

Menurut Najib beliau mahu BN turut disokong oleh orang bandar terutama di Kuala Lumpur.

Jangan sabotaj

“Kuala Lumpur penting walaupun Kuala Lumpur bukan lagi deposit tetap (BN),” tambahnya.

Pengerusi BN itu mengingatkan semua komponen BN menyelesaikan masalah masing-masing selain tidak menimbulkan masalah baru.

Beliau juga tidak mahu orang parti sendiri membuat sabotaj sebagaimana yang berlaku dalam pilihan raya kecil sebelum ini.

Menurutnya, ada seorang setiausaha bahagian Umno membuat sabotaj dalam pilihan raya kecil kerana tidak terpilih sebagai calon.

“Bayangkan rumah Setiausaha Umno bahagian ja, 10 malam sudah gelap, buat pura-pura tidur. Dia tutup pintu rumah,” katanya.

Najib memberitahu seorang wakil rakyat BN Sarawak selama tiga penggal telah lari ke London kerana merajuk tidak terpilih menjadi calon.


Free Malaysia Today

Gambar UNIK Najib.. TG Nik Aziz pun tak boleh buat macam ni beb...


Perkara pertama yang timbul dalam kepala aku bila tengok gambar Najib tu ialah.., apa sebenarnya orang tua tu nak tunjuk dengan ambik wudhuk di kolah masjid?


Nak ambik wudhuk tu lain ceritalah.., tapi kenapa perlu Najib sengaja bagi orang ambil gambar dia dan jadikan ia sebagai satu modal politik?

Untuk pengetahuan korang, gambar ni di sebarkan oleh Bernama dan beberapa blog penyokong UMNO tegar, kononnya Najib ni memang zuhud dan berjiwa besar sebab sanggup ambik wudhuk di kolah Masjid tersebut.

Tapi.., maaf cakaplah yee.. Aku berpendapat, Najib tu 2x5 je dengan Ahmad Maslan..

Kalau dulu penyokong Pakatan kata Ahmad Maslan gila publisiti bila bergambar sambil menoreh getah di PRK Manek Urai.., macam tu lah juga Najib yang nak cari glamour dengan ambik wudhuk di kolah masjid.

So.., kalau macam ni punya gayanya.., memang sesuai lah Najib tu di gelar hipokrit .. Semuanya nak dipolitikkkan sampaikan ambik wudhuk pun boleh di jadikan bahan pameran...

Hebat betul Najib.. macam sesumpah perangainya.. berubah-ubah ikut tempat.. ha..ha..ha..


Kat atas ialah gambar TG Nik Aziz sedang mengambil wudhuk yang dipertikaikan keikhlasannya oleh blog-blog pro UMNO..

Kat bawah gambar masa Najib dirakam di dalam majlis Jambatan Persahabatan yang menghubungkan Bukit Bunga yang terletak di Malaysia dan Ban Buketa di selatan Thailand – artikel berkaitan sila baca di SINI