Thursday, October 27

Politik Melayu sebelum, semasa dan selepas Perang

OLEH:NIK NURUL IMAN NIK HASHIM
Politik Melayu sebelum, semasa dan pasca perang dunia II
Tidak ramai yang suka menceritakan politik melayu di era pendudukan Jepun. Tak ramai juga yang ingin mengupas kembali politik melayu yang teramat lesu sebelum pendudukan Jepun. Kalu adapun berbentuk tesis dan buku ilmiah yang tidak sampai digenggaman masyarakat. Apa yang sering digembar-gemburkan adalah politik pasca kehadiran Jepun dan kebangkitan nasionalisme Melayu selepas 1945 yang adanya berteraskan sosialis/demokratik (PKMM, Sosialis Front,API,AWAS dll), perkauman/demokratik, mahupun keagamaan tulen yang bersifat millenarian. Millenarian adalah istilah yang diberikan oleh pemikir barat terhadap pejuang-pejuang yang berteraskan keagamaan seperti Abdul Rahman Limbong serta gerakan Hizbul Muslimin.
Sebelum perang Dunia II, melayu masih berpegang dengan tradisi aristokrasi(kebangsawanan) dimana tradisi feudal masih mempengaruhi keseluruhan sistem pentadbiran negeri-negeri melayu terutama negeri-negeri tidak bersekutu. Alangkah salah jika kita menganggap Tanah Melayu dijajah British sama seperti Belanda menjajah Indonesia. Istilah Indonesia diperkenalkan selepas Belanda menjajah dan menyatukan sistem mereka sehingga begitu menghimpit tradisi asal melayu Indonesia (Sumetera, Jawa dan Borneo). Menyatukan sistem, disepadukan dan distruktur semula sehingga hilang langsung tradisi aristokrasi dan feudalisme disana. Buktinya, kini tiada langsung 'raja jawa', 'raja banjar', 'raja Acheh' atau mana-mana lagi keturunan Raja di sana. Begitu sempurna sekali penstrukturan semula ala-Belanda di sana. Berlainan dengan Tanah Melayu. Tanah Melayu masih tidak dijajah secara zahir mutlak kecuali di negeri-negeri selat. Contohnya negeri-negeri di utara dipergula-gulakan dengan kerajaan Siam, Pattani diserahkan kepada Siam, negeri yang berpotensi untuk perlombongan disatukan dalam kerajaan bersekutu. Jelasnya sultan masih menguasai kerajaan negeri, menjadi ketua adat melayu dan agama Islam, mengeluarkan perintah serta hanya dianggap dinasihati oleh penasihat British. Sistem polis dikuasai oleh kerajaan negeri walaupun seluruh tanah melayu 'ditawarkan' sistem kepolisan yang bersifat 'integrated' dan ketua polisnya adalah warga British. Sistem ketenteraan juga dikuasai oleh Gurkha dan Sepoi yang diketuai juga oleh warga British. Namun begitu askar sukarela negeri masih dipunyai oleh para sultan. Masyarakat melayu masih kuat berpegang kepada ketuanan bangsawan dan keturunannya sehinggakan ketua daerah, jawatan-jawatan penting negeri serta jawatan penghulu adalah daripada keturunan bangsawan istana. Cakap raja, cakap keturunan raja dan cakap orang-orang kaya negeri amat berpengaruh. Inilah hakikatnya.
Jelasnya, tiada langsung pemimpin melayu daripada golongan borjois (pertengahan) dan marhain bawahan yang benar-benar boleh menyatukan masyarakat ketika itu. Tetapi kita boleh melihat saat itu, MPSI telah menjadi lubuk ilmuan melayu yang berdedikasi membaca, mengkaji serta mengedar bahan bacaan keseluruh negara untuk menyedarkan melayu. Malangnya, mereka ini tiada perisai daripada kalangan melayu bangsawan menyebabkan aktiviti mereka dianggap subversif, penderhaka dan tidak popular. Mentaliti feudal adalah tidak kena jika inilah natijahnya. Feudal adalah kena pada saatnya jika ia menjadi perisai kepada agama Islam dan ketuanan pribumi asal. Mungkin pendapat saya agak bercanggah dengan Prof. S. Husin Ali dan saudara Lee Ban Chen dalam menilai sistem feudal. Ketiadaan perisai ini menyebabkan Ibrahim Yaakub dipenjarakan.
Adakah penentangan beberapa kelompok melayu seperti Orang kaya Semantan, Tok Bahaman, Mat Kilau, datuk Maharajalela dan Tok Janggut boleh dikatakan kebangkitan politik melayu. Apakah takrifan politik disini? Politik sebenarnya telah ada dalam dunia melayu. Pemerintahan ala-feudal beraja adalah sistem politik melayu. Tetapi tidak dianggap sebagai politik sebenar bagi penganalisis sosialis dan penganalisis terkini. Politik mula dipopularkan penggunaan istilahnya apabila terjadi dielektik antara pejuang kebangsaan yang memperjuangkan hak, menentang kezaliman dan memperjuangkan keamanan negara daripada golongan pemerintah atau penjajah. Istilah ini hanya popular secara serata semasa hujung era abad ke 19 sahaja. Hasil kebanjiran fahaman pan-Islam Turki dan fahaman golongan yang belajar Islam di Timur Tengah kesedaran politik ala-khilafah Islamiyyah mula muncul. Umat Islam mula rasa tercabar apabila satu demi satu negeri-negeri Islam dibawah naungan Empayar Usmaniyyah (Ottoman) dicarik-carik serta dibiarkan boneka penjajah yang memerintah. Kitab-kitab jawi lama juga ada menekankan perihal politik tetapi tidak lepas daripada keterikatan otoktoni melayu yang berteraskan feudalisme, sistem beraja yang sebenarnya berakar umbi sejak awal kerajaan kuno Melayu lagi. Pada saya kebangkitan seperti perjuangan Tok Janggut adalah juga kebangkitan politik melayu. Kerana apa? Kerana mereka inginkan penguasaan melayu kembali di tanah air. Penguasaan itulah politik. Tetapi politik mereka adalah bersifat responsif dan refleksi kepada tindakan penjajah tanpa pengawalan dan tidak berterusan. Hal inilah yang membantutkan terus kesedaran politik melayu. Politik di era ini lebih kepada chauvisme pemimpin karismatik tertentu yang hanya mewakili entiti dan suku tertentu masyarakat melayu. Keterikatan pemimpin dan bangsawan melayu termasuk raja-raja melayu dnegan perjanjian bersama British terutama perjanjian ekonomi menyebabkan rakyat dan pemimpin keagamaan dan pemimpin bawahan melayu berada dalam kondisi dilemma yang amat sangat. Melawan penjajah disamakan dengan menderhaka raja yang telah ditipu dan terperangkap dengan helah kapitalis KHTI (syarikat perniagaan British di Timur)
Jepun datang dengan persediaan menjajah yang rapi. Dari awal lagi mereka telah menjalinkan hubungan antara Fujiwara Iwaichi dengan kerajaan melayu telah ada. Hal ini adalah bertujuan untuk mendalami aliran birokrasi ala-melayu serta memerhatikan tahap penguasaan British dalam sistem pentadbiran negeri-negeri melayu. Mereka menyamar sebagai cina yang berniaga. Sungguh hebat penyamaran mereka sehingga semasa pendudukan jepun, peniaga-peniaga inilah yang menjadi komander tentera dalam sistem pentadbiran jepun. Jepun menjalinkan hubungan dengan KMM dan pemimpin mereka. KMM dijanjikan kemerdekaan tanah melayu sekiranya perang telah tamat. Tetapi pemimpin KMM mungkin tidak menyedari atau buat-buat tidak sedar atas dasar ingin mecuba bahawa matlamat awal kehadiran jepun adalah untuk menampung takungan bahan mentahnya yang semakin berkurangan serta mencari pasaran baru di nusantara akibat pemboikotan pasaran jepun di China (selepas perang China 1894-95 dan Perang China 1937) serta pasaran di Eropah. Jepun telah mencapai tahap tertinggi kapitalismenya. Tahap tertinggi kapitalisme adalah menjajah dan mengusai sumber dan mencari pasaran di tanah orang lain. Inilah asalnya empirelisme. Janji kemerdekaan adalah janji palsu kepada pemimpin melayu KMM. Kemungkinan untuk mendsapat kemerdekaan adalah selepas Jepun kalah atau mereka tidak mampu metadbir ekonomi tanah jajahan mereka. Hal ini juga berlaku kepada semua kuasa empirelis yang lain. Antara sebab kejayaan nasionalisme mendapatkan kemerdekaan bukan disebabkan kekuatan nasionalisme semata-mata tetapi disebabkan juga oleh kemerosotan ekonomi negara-negara penjajah yang mengalami kerugian akibat perang terutamanya British yang terpaksa berhutang secara riba dengan Amerika Syarikat. Jalan mudah bagi mereka adalah memerdekakan negeri-negeri itu.
Era perang dunia II kita melihat golongan bangsawan masih dianggap sebagai pelindung. Sultan-sultan melayu di sorok ditempat selamat. Tunku Abdul Rahman telah memberi ucapan di Radio Pulau Pinang untuk menggalakan rakyat menyokong pentadbiran Jepun. Kenapa? Adakah Tunku Abdul Rahman seorang yang penakut? Semestinya tidak kerana Tunku ingin menyelamatkan kaum Melayu yang merupakan kaum utama Tanah Melayu. Berperang dengan Jepun akan mengakibatkan kematian yang lebih lagi. Masa yang begitu singkat tidak memungkinkan bangsawan melayu menyusun gerakan menentang Jepun. Maka langkah ini boleh dikatakan langkah undur setapak, maju 2 tapak. Melayu adalah bangsa yang distrukturkan oleh British untuk mentadbir negeri. Sebab itulah ramai yang bekerja dengan kerajaan. Melayu tidak digalakkan berniaga atau membuat perusahaan lainnya. Cina dan India diperkayukan oleh Britih untuk mengaut sumber perindustrian kerana bangsa ini didatangkan khas dari luar negara. Kedudukan bangsa ini adalah seperti Pendatang Kontrak daripada Indonesia sekarang ini di Malaysia. Mereka tidak mempengaruhi politik negeri melayu. Mereka mudah dimanipulasikan British kerana mereka dibawa untuk bekerja dengan British. Hal inilah yang menghalang kesatuan kaum di Tanah Melayu. Heteregenous kaum yang berlaku ini adalah hakikat zaman itu. Tiada siapa yang boleh mengatakan bahawa kaum asing juga warga tanah melayu sebelum perang dan selepas perang kecuali selepas perjanjian sebelum merdeka sahaja. Takrifan warga tanah melayu adalah bermakna warga atau rakyat bagi sultan-sultan melayu. Tetapi kes ini dikecualikan di negeri selat di mana melayu, Cina dan India disamatarafkan dan mereka dianggap anak jajahan British yang nyata.
Dalam era pendudukan Jepun, masyarakat India mula berpolitik untuk membebaskan negara mereka sendiri dan mereka ditaja oleh Jepun melalui sistem ketenteraan INA (India National Army) dan beberapa gerila lain yang direkrut di Tokyo dan Singapura. Ironinya gerila ini bukan berperang untuk India, tetapi ditaja untuk membantu propaganda Jepun (Asia Timur Raya) dan menghancurkan kesatuan dikalangan tentera punjab dan Gurkha semasa penyerangan terhadap British. Mereka tidak berpolitik untuk membebaskan tanahair ini. Ini hakikatnya.
Masyarakat Cina pula mengikuti gerakan luar negaranya dan berpaksikan fahaman Dr. Sun Yat Sen yang membawa citra bangsa Cina seluruh dunia. Mereka mengekalkan tradisi mereka dan inginkan keamanan di tanah besar Cina berlaku. Mereka di seksa teruk oleh Jeneral Yamashita dalam operasi Sook Ching (Opertasi Pembersihan) di Tanah Melayu kerana dendam Batalion ke-25 Tentera Emperor Jepun yang berpengalaman berperang di Cina sebelum itu. Cina kemudiannya dilayan agak baik oleh Jepun memandangkan Jepun juga ingin mempergunakan mereka untuk industri.
Politik melayu dibenci oleh orang cina yang berfahaman komunis. Mereka menganggap melayu mengkhianati MPAJA yang memperjuangkan kedaulatan tanah melayu. Ironinya kita mengetahui peranan askar MPAJA yang seramai 7000 orang itu tidak lebih kepada memberi maklumat kepada tentera force 136 dan juga hanya berkelahi sesama mereka serta membunuh orang tempatan yang menyokong Jepun. Tiada langsung pertempuran 'face to face' secara berani dengan tentera Jepun. Hal ini menimbulkan ketegangan kaum yang amat buruk. Tetapi kehadiran mereka adalah penawar kepada masyarakat Cina yang tertindas serta menjadi perisai kepada orang melayu yang diseksa Jepun. Tentera PETA yang diketuai oleh Ibrahim Yaakub adalah tajaan Jepun yang kononnya dibuat untuk menghalau British jika Jepun kembali ke negara mereka. Tetapi tentera ini tiada fungsi yang jelas. Akibatnya PETA menjalinkan hubungan pula dengan MPAJA untuk menentang Jepun.
Semangat orang melayu dipupuk semasa pendudukan Jepun. Orang melayu diberikan semangat sayangkan negara, tetapi bukan negara tanah melayu, tetapi sayangkan tanah air Jepun dan taatkan Maharaja. Ada juga masa untuk bertafakur pada waktu tertentu kerana meraikan maharaja yang berdoa untuk askar-askar Jepun di Tokyo sana. Orang melayu, walaupun kelihatan bodoh dipaksa menyanyi lagu kebangsaan Jepun dan sayangkan tanah air Jepun mula dimasukkan jati diri untuk mencintai negara dan menghormati pemimpin seperti orang Jepun. Mereka mula mempersoalkan kedaulatan sultan, kerana Jepun membuang terus tradisi feudal melayu dan menekankan bahawa hanya maharaja Jepun sahaja yang wujud. Feudal hanya pada nama, manakala hakikat kuasa feudal dimusnahkan teruk Inilah yang menyebabkan melayu mula berani mempersoalkan tentang aristokari selepas perang tamat. Kebanyakkan jawatan dan lesen perniagan diberikan hanya kepada orang Jepun. Jauh lebih buruk berbanding dengan pentadbiran British. Dasar pecah dan perintah Jepun lebih teruk lagi sehingga berbunuh-bunuhan antara kaum di tanah melayu. Dasar pecah dan perintah British ada alasannya kerana menganggap bangsa Cina dan India bukan pribumi, maka seharusnya mereka hanya bekerja untuk British dan bukannya bekerjasama memakmurkan negeri. Dasar pecah dan perintah Jepun adalah kononnya kerana ingin berbaik-baik dengan melayu, dendam dan hasad dengan bangsa cina dan keinginan untuk mempergunakan bangsa India. Heteregenous ini lebih buruk lagi!!
Adakah langsung tiada penentangan bersenjata di zaman jepun selain MPAJA? Kita perlu mengetahui selain MPAJA, orang Cina juga menyertai gerila Kuomintang berbintang satu. Force 136 pula bukan perjuangan politik melayu sebaliknya hanya membantu mencari maklumat membantu British kembali ke Tanah Melayu. Tahukah anda bahawa ada juga pemimpin melayu bernama Tok Janggut di Kedah? Tok janggut berjuang hingga mati apabila diseksa oleh tentera jepun dalam tahanan. Kesnya adalah kerana beliau dan pengikutnya melancarkan jihad menentang Jepun kerana Jepun menjadikan masjid di Kepala Batas Pulau Pinang sebagai markas tentera Jepun.
SEBERKAS adalah suatu pertubuhan yang menimbulkan kesedaran politik melayu di era Jepun. Jepun membenarkan SEBERKAS bergerak kerana pemimpinnya adalah Tunku Abdul Rahman ketika itu. Tetapi dasar Tunku tetap ala-feudal dan pro bangsawan. Ini berlainan dengan SEBERKAS yang berteraskan sosialis dan nasionalis. Tetapi SEBERKAS juga diperalatkan oleh Jepun untuk tujuan propaganda dalam bentuk pementasan hiburan yang berunsur propaganda.
PKMM pula ditubuhkan oleh Ishak Hj. Muhammad (Pak Sako) selepas saki baki pemikiran KMM dikumpul semula. PKMM lebih pro kepada melayu dan nasib orang melayu. PKMM pada waktu itu tidak agresif kerana dasar bekerjasama dengan Jepun. PKMM lebih cenderung untuk bergabung dengan Indonesia dalam 'Melayu Raya'. Tetapi Jepun hanya cenderung ingin memerdekakan Indonesia sahaja kerana keadaan sosial mereka yang rencam serta sumber ekonomi yang tidak sehebat Tanah Melayu. Indonesia juga dipengaruhi oleh fahaman komunis yang amat nyata. Kerana itulah PKMM juga dicap sebagai komunis oleh British. PKMM tidak disukai oleh golongan Bangsawan. Hal ini kerana pemimpinnya adalah golongan terpelajar yang pintar serta amat global pemikiran mereka. Mereka terdiri daripada golongan rakyat bawahan. Mereka juga inginkan kemerdekaan tanah melayu dengan lebih agresif dan bersepadu.
Semasa UMNO berslogankan hidup melayu, PKMM berslogankan MERDEHEKA. Perkataan MERDEKA pula diambil oleh pemimpin UMNO selepas mereka bersedia untuk merdeka. Merdeka adalah perkataan Indonesia, tetapi MERDEHEKA adalah perkataan Melayu semenanjung. PKMM bersedia untuk merdeka kerana mereka matang sejak zaman Jepun serta hanya menunggu British kembali untuk menuntut kemerdekaan. Dasar celik dan pintar dikalangan pemimpinnya menyebabkan mereka bersedia menguasai kabinet negara jika merdeka kelak. Ini berbanding dengan UMNO dimana pemimpinnya adalah berasal daripada kalangan bangsawan. Mereka perlu berjuang dahulu mengekalkan kuasa sultan dan hak feudalisme disamping mereka merasakan terlalu perit hidup tertekan semasa pendudukan jepun. UMNO juga lebih cenderung menyusun sosial orang melayu dan menyaingi golongan Cina dan India yang mula popular dengan dasar politik mereka serta mula inginkan hak mereka disamaratakan.
Selepas perang kesemua orang Cina dan India perlu dihantar pulang ke negara asal mereka jika ingin merrdekakan Tanah Melayu kerana mereka bukan warga sultan-sultan melayu. Kerana itulah Cina sukakan gagasan Malayan Union kerana mereka diiktiraf sebagai rakyat Malaya. Cina dan India tidak mahu pulang ke tanah asal kerana mereka dibawa oleh British sehingga hilang talian kekeluargaan dengan negara asal mereka. Jadi mereka akhirnya terpaksa menjadi rakyat Great Britain. Inilah masalah bagi British. Oleh itu mereka memujuk raja melayu dan pemimpin melayu untuk memberikan kerakyatan kepada orang Cina dan India. Kerakyatan diberikan tetapi bersyarat. Inilah yang disebut sebagai hak istimewa melayu kerana pengorbanan melayu memberikan kerakyatan ini. Kerakyatan ini menghilangkan masalah bebanan British dan memudahkan bangsa Cina dan India daripada perlu kembali ke tanah air mereka yang lebih teruk bergolak. Dari sinilah adanya hak istimewa melayu.
Saya tidak bersetuju jika ada yang mengatakan politik yang cenderung kepada melayu sebagai politik yang tidak membawa agenda rakyat. Keadilan adalah kepada semua tetapi adil bukan bermaksud sama rata. Adil bermaksud kena pada tempatnya. Agama Islam, Hak kesultanan dan hak istimewa bangsa melayu dan bumiputera adalah hak yang perlu dipulangkan kepada bangsa ini setelah dirampas oleh bangsa penjajah. Penjajah mencorakkan Malaysia menjadi negara majmuk, maka hak ini adalah suatu bayaran kepada orang melayu yang bekorban kepada British mencorakkan negara mereka. Pada saya cukup adil. Yang tidak adilnya adalah kaedahpemimpin hari ini dalam soal pengagihan kekayaan. Kekayaan masih ala feudalisme walaupun bukan dikuasai oleh golongan bangsawan seperti zaman dahulu tetapi ekonomi kapitalisme dikuasai oleh pemimpin politik melayu tertentu dan mengamalkan kaedah feudalisme seperti zaman dahulu. Inilah yang tidak kena. Mungkin ada kuota untuk melayu dalam hal tertentu tetapi bukan dibolot kekayaan itu dan diagaihkan secara kronisme yang tidak munasabah.
Kepada bangsa lain yang mempersoalkan chauvinisme dalam soal hak melayu, saya berseru agar mereka juga merobohkan sistem pendidikan aliran bahasa mereka juga. Segala yang bersifat perkauman bangsa lain juga perlu dirobohkan jika inginkan Melayu membuangn tradisi mereka. Tetapi hal ini mungkin ramai yang akan sembunyikan hakikatnya. Sekarang kelihatan seperti kesemua bangsa berjuang mempertahankan politik negara memakmurkan negara dan meningkatkan maruah negara. Aspek ini dilihat sebagai alasan agar hak istimewa melayu dipugar. Tetapi ketahuilah, hak istemiewa melayu dan hak kesultanan melayu adalah kes sebelum merdeka dan bukannya dipengaruhi oleh keadaan sekarang. Saya menyokong alasan Lee Ban Chen (seorang pejuang keadilan dan sosialisme Malaysia) jika beliau mengutarakan perjuangan keadilan membantu semua kaum dan bukannya melayu sahaja. Tetapi mempersoalkan hak istemewa melayu mungkin ada beberapa perkara yang perlu dilihat semula secara jelas.
Kematangan politik melayu semakin jelas sebenarnya apabila mencapai kemuncakknya pada tahun 1948. Darurat adalah suatu kemuncak kematangan politik walaupun ada beberapa masalah yang timbul. Antara masalah yang timbul ialah akibat dielektik tegas British terhadap PKMM, menyebabkan ramai ahlinya kecewa dengan jalan konvensional dan mengambil jalan radikal dengan menyertai PKM (Parti Komunis Malaya). Pejuang melayu di dalam Rejimen ke-10 PKM ini adalah juga sebahagaian daripada usaha melayu memperolehi hak politik mereka. Tetapi komunis tetap ada agendanya yang tersendiri. Kecenderungan mereka adalah memerdekan Malaya tetapi dihiasi dengan masyarakat komunis yang kelihatan tanpa perasaan, anti feudalisme, serta pengagihan harta yang dikatakan sama rata tetapi kekasaran jadinya. Salahjika tidak mengakui niat suci Shamsiah Fakeh, Abdullah CD, Rashid Maidin, Ibrahim Chik dan sebagainya yang inginkan kemerdekaan rakyat. Mereka memasuki PKM tetapi tidak berfahaman komunisme secara total. Mereka masih beragama Islam. Cuma mereka agak sosialisme. Itu sahaja. Bukan hak kita menafikan perjuangan mereka itu dengan alasan PKM sebagai wasilah mereka. Dilemma melayu saat itu hanya mereka yang memahami. Mereka yang inginkan kemerdekaan segera terpaksa terjun dalam lembah itu. Tidak dapat dinafikan pengaruh PKM dalam organisasi API dan AWAS sejak awal lagi. Kita yang tidak berjuang tidak akan faham. Masyarakat yang tidak berjuang terus menelan propaganda British yang sememangnya anti Russia (Soviet Union) dan China saat itu.
Kesatuan kesemua persatuan dalam PERKEMBAR (yang kemudiannya menjadi UMNO) adalah kerana ingin menyanggah agenda Malayan Union. Mereka terpaksa menyetujui untuk memeprtahankan feudalisme dalam usaha memeprtahankan hak melayu dan agama Islam serta kedaulatan negeri-negeri melayu yang eksklusif berbanding menjadi tanah jajahan mahkota Britain. Disini kelihatan politik melayu amat matang dan bersatu atas satu alasan yang sama.
British menghapus kesemua pejuang kemerdekaan yang bukan daripada alirannya kerana sistem perjuangan Hizbul Muslimin adalah berteraskan Islam tulen yang bercanggah dengan dasar neo-kolonialisme mereka, tidak kena dengan sistem kapitalis mereka serta langsung tidak 'ngam' dengan aspirasi mereka pasca merdeka . Mereka juga tidak sukakan ideologi sosialis yang ingin mematikan jerung-jerung kapitalisme tradisi barat itu. Syarikat-syarikat perindustrian kapitalis British dan eropah lainnya tidak akan kekal di Malaya jika ideologi ini berkuasa. Hal ini yang menyebabkan mereka memerangi PKMM, AWAS, API, PKM serta beberapa front lain yang sekutu dengan mereka. UMNO sahaja yang dibenarkan memerintah bersama beberapa parti komunalisme kaum yang lain. Mereka yang 'menang' ini kemudiannya mencorakkan sejarah. Menguasai seluruh minda melayu sehingga melayu lupa siapa yang berjuang, da n siapa yang berpeluk tubuh

KEesan penjajahan terhadap tradisi keilmuan Islam

KESAN PENJAJAHAN BARAT KEPADA EPISTEMOLOGI ISLAM
OLEH:NIK NURUL IMAN NIK HASHIM
KOLEJ UNIVERSITI SAINS ISLAM MALAYSIA

PROSES PEMBARATAN SISTEM PENDIDIKAN
Tokoh westernisasi (tokoh pembaratan Islam), missionary barat dan orientalis berusaha sedaya upaya untuk menghancurkan nur Islam. Mereka mewujudkan pelbagai organisasi antaranya Paderi Lamnes al-yasuei telah mengatur strategi pepecahan keatas umat Islam selepas kejatuhan khilafah Islamiah Turki 1924. beberapa kejayaan telah dicapai,terutamanya di medan pendidikan, pengubahsuaian dalam hukum Al-Quran dan muncul gerakan pembebasan wanita.
Mereka sentiasa berusaha hendak memadamkan cahaya Allah (ugama Islam) Dengan mulut mereka, sedang Allah tetap menyempurnakan cahayaNya, sekalipun orang-orang kafir tidak suka (akan Yang demikian). (Assof :8)
Sistem pembelajaran Al-Quran diketepikan ,dimana sedikit demi sedikit pelajaran berteraskan Al-Quran dan assunnah dihapuskan dari peringkat rendah ke peringkat universiti. Al-Azhar sebagai institusi yang masih mengekalkan sistem Al-Quran dan sunnah telah cuba diganggu oleh golongan westernisasi ini. Mereka menekankan bahawa Al-Azhar memerlukan perubahan, sehingga kesannya tenaga pengajar al-azhar turut termakan dengan hasutan pemikiran Barat ini.
DEFENISI EPISTEMOLOGI
· Epistemologi adalah istilah yang dikaitkan dengn perbahasan falsafah, dimana 'epsteme' bermaksud pengetahuan dan logos bermksud ilmu,sains,kajian atau teori dan perbincangan.
· Secara mudahnya ia ditakrifkan sebagai 'kajian tentang ilmu pengetahuan'. Secara teknikalnya ia merujuk kepada disiplin ilmu yang menyelidiki tentang ilmu.
· Kemunculan ahli falsafah Yunani yang dikenali sebagai sufsa'iyyun (sophist) menghasilkan kemunculan perbincangan epistemologi secara terbuka.
EPISTEMOLOGI ISLAM DAN BARAT
· Epistimologi mengikut Islam adalah satu perbahasan mengenai penentuan dan penilaian terhadap sesuatu perkara sama ada benar(diterima) atau palsu(ditolak). Perkara yang benar hendaklah berasaskan ilmu al-yakin.
· Epistimologi Barat menurut Prof Al-attas " kebudayaan barat berasaskan dasar falsafah bukan agama, mereka hanya menegaskan dasar teori iaitu ilmu pengetahuan atau hasil akal nazari yang berlandaskan sangkaan,dugaan dan penerokaan akal jasmani yang mungkin benar atau tidak".
PENJAJAHAN KEATAS ISLAM
Serangan monggol
· Berlaku sejak abad ke 12 sekitar 1220-1230 di Azerbaijan dan timur laut Iran
· Puncak malapetakala ialah penghancuran kota Baghdad dimana khazanah ilmu dan saintifik telah dibinasakan
· Hulagu menawan baghdad, air sungai dajlah bertukar sebanyak 2 kali:
- Hari pertama : merah dengan darah umat Islam yang disembelih
- Hari kedua : hitam dengan dakwah buku-buku yang dibuang.
· Baghdad mempunyai Bait al-Hikmah sebagai perpustakaan terunggul didunia
· Baghdad juga merupakan pusat industri penerbitan buku terbesar didunia
- separuh dari 2.5 juta penduduk terlibat dengan proses penerbitan buku.
- Membaca buku menjadi kegilaan dan hobi penduduk Baghdad
· Baghdad menjadi syurga buku-buku diabad 13 sedangkan Eropah masih jahil dan buta huruf dalam kegelapan.
Perang Salib
· Penjajahan disusuli dnegan Perang Salib yang dilancarkan oleh pemerintah Kristian pada Zaman Pertengahan di Eropah
· Berlaku selama 200 tahun menyebabkan kejatuhan Kota Grenada kepada Crusaders
· Peperangan dicetuskan disebabkan faktor perbezaan dari sudut ekonomi,agama dan politik
· Hasil ketamadunan Islam telah dicuri dan dirampaskan oleh masyarakat eropah.
SEKULARISME
Takrifan
· Dalam bahasa arab disebut 'almaniyah ( علمانيه )
· Dr Yusuf Qaradawi ,bukunya 'Pertentangan Islam dan sekular' terjemahan yang betul dalam bahasa Arab ialah al-Ladiniyyah ( الا دينيه ) iaitu tanpa agama atau al-Dunyawiyyah (الدنياويه ) iaitu keduniaan.
· Perkataan الدنياويه bukan berlawanan dengan perkataan ukhrawiyyah sahaja tetapi mempunyai makna khusus iaitu " Perkara yang tiada kaitan dengan agama"
· SM Naquib Al-attas , bukunya Islam dan sekularisme menyebut " pembebasan manusia dari unsur agama yang kemudian mencangkupi kawalan bidang metafizik keatas pemikiran dan bahasanya"
Prinsip sekularisme ( SM Naquib Al-Attas)
· Aliran sekular ingin membaiki hidup insan melalui material sahaja
· Menyatakan kebenaran keduniaan adaah terpisah dari ajaran wahyu dan kenabian
· Ilmu sekular bebas dari prinsip dan disiplin ilmu, boleh diuji dengan fikiran dan pengalaman
· Percaya rasionalisme merupakan sumber kepada pencapaian ilmu
Kesan sekularisme
· Masyarakat Islam gagal untuk menampilkan satu sistem hidup yang ideal
· Lahir pemimpin yang tidak cekap memimpin umat Islam yang tiada standard moral,intelektual dan spiritual yang tinggi.
· Lahirnya sarjana muslim yang sekular menerima ajaran Barat termasuk ilmu kemanusiaan (humaniora).Cuba membicarakan persoalan sosialisme Islam atau sekularisme Islam.
· Sarjana Muslim meniru gaya berfikir Barat dan menyanjung tinggi tokoh pemikir Barat
· Berlaku romanisasi iaitu penterjemahan Bahasa Arab ke bahasa setempat , memisahkan formal, konseptual muslim dan sumber asli Islam
· Umat Islam didoktrin menjadi komuniti yang tidak menghiraukan suasana sekeliling sehingga melahirkan umat bersifat individualistik dan materialistik
· Soal hireaki ilmu sudah diketepikan dan tidak difahami oleh ilmuan Islam.Dalam Islam terdapat ilmu prinsipal(primer) iaitu wajib dirujuk dan ilmu sekunder. Ilmu berkaitan al-Quran dan hadis ialah sumber primer
KESIMPULAN
Ilmu merupakan suatu perkara yang amat dititikberatkan oleh Islam, malahan ayat pertama juga menekankan gesaan dan penekanan tentang asas kepada ilmu iaitu membaca. Lihatlah surah al-alaq yang berbunyi :
Bacalah (Wahai Muhammad) Dengan nama Tuhanmu Yang menciptakan (sekalian makhluk). Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku; Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah, (Al-Alaq : 1-3 )
Dan bagi orang-orang yang beriman dan berilmu akan ditingkatkan darjatnya disisi Allah, dengan syarat ilmunya itu berasaskan Al-Quran dan assunnah

Puisi : Bukan sengaja ku disini

OLEH :NIK NURUL IMAN NIK HASHIM 
BUKAN SENGAJA KU DISINI…..
Hey kawan…….
Bukan sengaja aku kesini…..
Cetusan rasa hasrat nurani,
Alang bertegas bisa ku kemari,
Cuba ku rungkai kusut di hati….
Hey kawan…..
Bukan sebarangan langkah ini…
Aku cuba menginsafi….
Kenapa?.....kenapa? mahasiswa kaku disepak-disogok kesana kemari….
Seolah!!! Seolahnya tiada harga diri..
Tiada tegasan diri……
Hey kawan…..
Bukan mainan jalan kami..
Derap kami menyatu insani,
Menelusuri..ranjau dan duri…..
Semata-mata mengumpul..menghimpun…suara berperi……
Mahasiswa kini….
Bukan mahasiswa sejati….
Mahasiswa kini umpama komoditi….
Dihasil oleh sebuah kilang …namannya universiti…
Kilang indah dikopratkan…..
Untuk menghasilkan golongan angguk otaknya berkarat….
Mahasiswa kini….
Tidak sedar diri..
Jasadnya berhibur….jiwanya terkubur….
Diberi upah, wang dan kemewahan ..semata-mata untuk menggadaikan prinsip minda keintelektualan…
Mahasiswa kini….
Talah lama mati…..
Tidak menjadi aset dan kebanggaan ibu pertiwi…
Sijilnya tinggi…..akademiknya tinggi…
Tapi……bercakap di sana-sini..orang naik geli….
Semuanya…..sebab pentadbir universiti…..
They treat us like a kid……..
Memperkotak katik, menambahkan tuli…..
Akibat…disekatnya demokrasi…
Aaaaa……!!!!!
Katanya demokrasi….tapinya monarki dan oligarki,…
Katanya boleh bersuara….tapi boneka jadinya..
Kami disepak terajang…
Hak kami di kolej dan kediaman di telanjang….
Itu pun ada orang…
Sanggup berjuang seranjang…..
Apa ni…??????
Pena : NIK NURUL IMAN


 

SYEIKH ABDUR RAUF AL-BANTANI

 


Khalifah Tarekat Qadiriyah
Oleh : NIK NURUL IMAN NIK HASHIM

ULAMA yang berasal dari Banten pada judul di atas, namanya pertama kali saya sebut dalam Pengenalan siri ke-7 dan yang lebih lengkap dalam siri ke-9. Oleh sebab terdapat riwayat-riwayat baru dan dijumpai sebuah manuskrip yang belum saya sebut dalam tulisan terdahulu maka profil beliau saya bentangkan dalam kertas kerja Peranan Para Ulama Tasawuf di Nusantara pada Seminar Kebangsaan Kefahaman Tasawuf Nusantara pada 13 Februari 2011 di Dewan Al-Muktafi Billah Shah Kusza, Kuala Terengganu, Terengganu.
Program itu adalah anjuran Persatuan Pelajar Usuluddin (PPUS) Kolej Ugama Sultan Zainal Abidin (KUSZA).sebutan lama.

Artikel ini adalah penambahan beberapa maklumat yang belum dibicarakan sebelum ini. Antara maklumat terkini ialah penemuan beberapa manuskrip yang ada hubungan dengan beliau, sebuah daripada tulisan tangan beliau sendiri tentang Tarekat Syathariyah. Sebuah sumber lagi manuskrip tulisan keturunan murid beliau bernama Ali bin Sulaiman tentang Tarekat Naqsyabandiyah.

Berdasarkan semua karya Syeikh Haji Abdur Rauf bin Makhalid Khalifah al-Qadiri al-Bantani yang ada pada saya, dapat diambil beberapa kesimpulan. Pertama, beliau mengembara bermula di Banten, Jawa Barat, Aceh, Yaman, Mekah dan negeri Syam. Antara guru yang beliau sebut sama ada beliau sempat berguru dengannya ataupun guru kepada gurunya ialah Syeikh Abdul Muhyi Karang Pamijahan, Syeikh Yusuf Tajul Khalwati, Syeikh Muhammad Zain al-Mazjaji dan Syeikh Muhammad Zain bin Faqih Jalaluddin al-Asyi. Syeikh Haji Abdur Rauf al-Bantani menulis bahawa dua tahun (1160 H/1747 M dan 1161 H/ 1748 M) beliau menjadi khadam dua Wali Allah di Mekah. Salah seorang bernama Syeikh Muhammad ath-Thabari (wafat 1163 H/1749 M) dan Syeikh Ibrahim bin Syeikh Thahir al-Kurdi al-Madani.

Penulisan

Manuskrip karya-karya Syeikh Haji Abdur Rauf yang telah dijumpai ialah: 1. Manuskrip Risalah fi Bayan Ilmin Nafas, salinan diselesaikan tahun 1112 H/1700 M. Oleh sebab salinan ini diselesaikan tidak sampai dua tahun setelah Syeikh Yusuf Tajul Khalwati wafat (1110 H/1699 M), dapat disimpulkan bahawa Syeikh Haji Abdur Rauf sempat berjumpa dengan Syeikh Yusuf Tajul Khalwati. Kandungannya merupakan pengajaran ilmu perjalanan nafas yang terdiri daripada nafas, anfas, tanaffus, dan nufus. Ilmu yang dibicarakan adalah termasuk dalam bahagian ilmu tasawuf dan tarekat.
2. Risalah Bayan al-Izalah al-Khawathir, diselesaikan pada waktu Asar, hari Rabu, 3 Jamadilawal 1154 H/1741 M.
3. Masalah Yang Dikarang Oleh 'Arif Billah diselesaikan malam Khamis, enam likur, Rabiulakhir 1214 H/1799 M. Manuskrip yang diperoleh hanyalah salinan oleh Ahmad Terengganu ibnu Idris. Kandungannya membicarakan tasawuf tingkat tinggi atau tasawuf falsafah. Dimulai daripada perbicaraan sifat-sifat Allah dilanjutkan tentang perbicaraan roh. Disebutkan asal ilmu ini ialah Syeikh Yusuf Tajul Khalwati, turun daripada Haji Abdul Muhyuddin Karang Pamijahan turun daripada Syeikh 'Abdur Rauf al-Asyi. Pada bahagian akhir risalah dinyatakan, “... ini kami mengambil risalah ini karangan Syeikh Masyaikh segala Jawi, iaitu Syeikh Abdur Rauf Aceh, Singkel nama kampungnya.”
4. Risalah Isyarah Haqiqah, tidak dinyatakan tarikh selesai penulisan.
5. Risalah Yang Menghimpunkan Masalah Yang Dikarang Ahli Tasawuf Arif Billah tidak dinyatakan tarikh selesai penulisan.
6. Mukhtasar Tasnif Syaikh Masyaikh Yang Kamil Mukammil Syeikh Abdur Rauf Ibnu Ali tidak dinyatakan tarikh. Kandungan merupakan petikan dan ringkasan karangan Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri yang membicarakan tanda-tanda untuk mengetahui kematian serta tatacara melakukan zikir.
7. Risalah Tarekat asy-Syathariyah tidak dinyatakan tarikh selesai penulisan. Manuskrip ini saya peroleh pada 27 Ramadan 1426 H/30 Oktober 2005 M. Oleh sebab banyak terdapat perkara baru dalam manuskrip ini, yang selama ini masih belum diketahui, maka ia perlu dibicarakan agak panjang.

Maklumat sebelum ini yang diketahui ialah Syeikh Abdur Rauf ialah pengamal Tarekat Qadiriyah, bahkan pada hujung nama beliau digelar sebagai Khalifah Qadiriyah. Setelah ditemui Risalah Thariqatisy Syathariyah dapat diketahui beliau juga pengamal Tarekat Syathariyah. Sungguhpun risalah yang dibicarakan ini mengenai Tarekat Syathariyah, namun pada permulaan kalimat beliau tetap memakai nama lengkap dengan Syeikh Abdur Rauf bin Makhalid Khalifah al-Qadiriyi al-Bantani dan tidak memakai nama sebagai Khalifah asy-Syathariyi.

Syeikh Abdur Rauf menyebut bahawa beliau menerima Tarekat Syathariyah daripada Wali Allah Syeikh Ibrahim bin Syeikh Thahir al-Madani. Selanjutnya beliau berkata, Syeikh Thahir al-Madani menerimanya daripada Syeikh Hasan al-Ajami. Syeikh Hasan al-Ajami menerima daripada Syeikh Ahmad al-Qusyasyi. Yang perlu diperhatikan dalam salasilah ini ialah nama Syeikh Thahir al-Madani, ayah beliau ini ialah Syeikh Ibrahim bin Hasan bin Syihabuddin al-Kurdi al-Kurani (wafat 1101 H/1689 M).

Salasilah

Kebanyakan salasilah yang diketahui Syeikh Ibrahim bin Hasan bin Syihabuddin al-Kurdi al-Kurani inilah murid Syeikh Ahmad al-Qusyasyi yang paling terkenal, tetapi dalam salasilah di atas disebut pula Syeikh Hasan al-Ajami. Berdasarkan maklumat ini bererti Syeikh Thahir al-Madani telah menerima Tarekat Syathariyah daripada ayah beliau sendiri, iaitu Syeikh Ibrahim bin Hasan al-Kurani, seperti disebut dalam kebanyakan salasilah dan beliau menerima pula daripada Syeikh Hasan al-Ajami.

Syeikh Hasan al-Ajami dan Syeikh Ibrahim bin Hasan al-Kurani kedua-duanya adalah murid pada Syeikh Ahmad al-Qusyasyi. Syeikh Ibrahim bin Hasan al-Kurani dan Syeikh Ahmad al-Qusyasyi, kedua-duanya adalah guru kepada Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri. Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri ini adalah guru kepada Syeikh Abdul Malik Terengganu (Tok Ku Pulau Manis), dan lain-lain. Anak Syeikh Thahir al-Madani ialah Syeikh Muhammad Sa'id Thahir. Anak Syeikh Muhammad Sa'id Thahir bernama Syeikh Muhammad As'ad. Syeikh Muhammad As'ad inilah yang membaiah Tarekat Syathariyah kepada Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani.

Syeikh Abdur Rauf juga seorang ahli dalam Tarekat Naqsyabandiyah. Salasilah beliau mengenai tarekat ini adalah berdasarkan tulisan keturunan murid beliau bernama Ali bin Sulaiman Kuala Mempawah dalam karya berjudul Ilmu Akidah yang disiapkan pada hari Ahad, bulan Jamadilakhir 1298 H/Mei 1881 M. Diterangkan bahawa Ali bin Sulaiman Kuala Mempawah belajar kepada Tuan Haji Sulaiman. Tuan Haji Sulaiman belajar kepada Tuan Imam Malim Kaya. Tuan Imam Malim Kaya inilah murid Syeikh Abdur Rauf. Syeikh Abdur Rauf dibaiah Tarekat Naqsyanbandiyah oleh Syeikh Muhammad Zain bin Syeikh Zain. Beliau ini dibaiah oleh ayahnya sendiri Syeikh Zain al-Mazjaji. Salasilah selengkapnya hingga yang lebih atas saya tinggalkan saja. Ia belum dapat dibicarakan dalam artikel ini.

Sebagai keterangan ringkas salasilah di atas perlu saya sentuh bahawa berdasarkan beberapa bukti, penulisnya Ali bin Sulaiman kemungkinan adik-beradik dengan Syeikh Muhammad Yasin Kedah yang berhijrah dari Kedah ke Kuala Mempawah. Ali adalah anak Tuan Haji Sulaiman yang ada hubungan dengan ulama di Aceh. Oleh itu, gurunya Tuan Imam Malim Kaya adalah ulama yang berasal dari Aceh. Belum dapat dipastikan adakah Tuan Imam Malim Kaya belajar daripada Syeikh Abdur Rauf ketika di Mekah ataupun ulama Banten yang suka mengembara itu pernah sampai ke Aceh.

Ditinjau daripada salasilah Syathariyah, hanya satu tempat yang tersebut saja merupakan maklumat baru, ditinjau daripada huraian kandungan Risalah Thariqatisy Syathariyah memang banyak perkara baru. Kitab-kitab mengenai Tarekat Syathariyah lebih awal ditulis oleh Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri, dan yang kemudian ditulis oleh Syeikh Daud bin Abdullah al-Fathani dan lain-lain dalam bahasa Melayu. Namun beberapa perkara yang masih kurang tersebar yang tidak terdapat dalam karya-karya lain ternyata terdapat dalam Risalah Thariqatisy Syathariyah oleh Syeikh Abdur Rauf yang sedang dibicarakan ini. Masih pada mukadimah lagi, Syeikh Abdur Rauf menyebut, “...Tarekat Syathariyah, tarekat segala Auliya' yang besar-besar.”

Antara perkara yang dihuraikan lebih lengkap daripada naskhah lain seperti pada adab duduk, kata beliau, “Kelima, duduk menghadap kiblat serta bersila. Maka urat lututnya yang kiri disepitnya dengan ibu kaki yang kanan.” Adab yang kesembilan disebutkan Fatihah tawassul dihadiahkan untuk Syeikh Abdur Rauf, tanpa menyebut Syeikh Abdur Rauf yang mana dimaksudnya. Dipercayai adalah Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri. Walaupun salasilah Tarekat Syathariyah, beliau secara lurus tidak menyentuh ulama besar yang berasal dari Aceh itu, namun bertemu Syeikh Ahmad al-Qusyasyi. Sesudah menyebut ahli salasilah tempat tujuan tawassul lalu dinyatakan doa tawassul yang khusus, yang doa tersebut belum dijumpai dalam semua naskhah Tarekat Syathariyah bahasa Melayu. Termasuk adab yang paling penting dalam disiplin tasawuf ialah mematuhi guru. Sangat banyak perkataan gurunya beliau pindahkan ke dalam naskhah Risalah Thariqah asy-Syathariyah. Syeikh Abdur Rauf menulis, “...kata orang ahlillah, dan lagi menyuruh guru kami, yang Kamil Mukammil iaitu Syeikh Ibrahim anak Syeikh Thahir Madinah ar-Rasul kepada fakir....”

Kerana terlalu banyak yang diperkatakan, antara petikannya dilanjutkan dengan tulisan beliau, “...serta yakin kepada guru serta petunjuk, kerana guru ini menunjuk kepada jalan keselamatan. Sebab inilah disuruhkan guru kami. Kerana guru ganti Nabi s.a.w. sebab inilah kita wajib mengikut akan pesuruh-Nya. Dan kata guru kami, “Janganlah engkau lupa dan lalai akan yang disuruh oleh guru, kerana jika durhaka kepada guru, nescaya sesat dengan sesat yang terlalu jauh.”

Syeikh Abdur Rauf menutup Risalah Thariqatisy Syathariyah, dengan katanya, “...jangan engkau lupa dan lalai akan zikir ini, kerana perbuatan segala Auliya' yang besar-besar, kerana jalan kepada Allah s.w.t.. Dan barang siapa tiada gurunya, maka syaitan gurunya. Sebab itulah wajib berguru akan jalan ini. Jangan engkau syak lagi akan hal perbuatan ini, kerana jalan segala Anbiya' dan Auliya' sekali-kali jangan lupa dan lalai kepada Allah. Dan lagi, janganlah lupa dan lalai akan zikir Allah, Allah siang dan malam itulah. Sekalian itu disuruh guru kami kepada fakir yang hina

SYEIKH ABDULLAH ARIF

 


Penyebar Islam Pertama di Aceh

Oleh : nik nurul iman nik hashim
NEGERI-negeri pertama di Nusantara atau dunia Melayu memeluk agama Islam ialah Aceh, Kedah dan Patani. Berbagai-bagai teori tentang kedatangan Islam di dunia Melayu. Ada sarjana berpendapat kedatangan Islam langsung dari tanah Arab.
Pendapat yang lain pula menyebut datang dari India, terutama dari Malabar dan Gujerat.
Syeikh Ahmad al-Fathani dalam Hadiqah al-Azhar wa ar-Rayahin menyebut ia juga diperanani oleh bangsa Arab-Andalus. Ada juga pendapat yang menyebut dari negeri China. Semua pendapat saya tinggalkan saja, yang dibicarakan di sini ialah bahawa daripada sekian ramai penyebar Islam yang datang di Aceh itu ialah Syeikh Abdullah Arif dan yang di Kedah pula Syeikh Abdullah al-Qumairi.
Kedua-dua ulama yang tersebut hidup sezaman dengan seorang Wali Allah yang sangat terkenal, ialah Syeikh Abdul Qadir al-Jilani. Tokoh-tokoh Islam yang datang di dunia Melayu sebahagian besar adalah diperanani oleh ulama sufi. Sebagai bukti bahawa mereka lebih mengutamakan tasawuf sekurang-kurangnya dapat dibuktikan dengan sebuah karya tulis judul Bahr al-Lahut yang dikarang oleh Syeikh Abdullah Arif.
Hingga abad yang ke-16, ajaran tasawuf masih mendominasi seluruh aspek dalam pendidikan Islam, persuratan, dan kehidupan masyarakat Melayu terutama di Aceh. Pada abad ke-16 hingga 17, hampir seluruh karya Syeikh Hamzah al-Fansuri adalah tentang tasawuf belaka. Bahkan kesan kekukuhan ajaran tasawuf masih dapat dirasakan hingga pada zaman ini.
Syeikh Abdullah Arif adalah seorang pendatang dari bumi Arab ke Aceh bersama sekian ramai mubaligh lainnya. Ada orang meriwayatkan bahawa di antara sahabat Syeikh Abdullah Arif ialah Syeikh Ismail Zaffi. Barangkali Syeikh Abdullah Arif ada hubungan atau pernah berkenalan atau pun menjadi murid seorang Wali Allah yang terkenal iaitu Syeikh Abdul Qadir al-Jilani (lahir 471 H/1079 M, wafat 561 H/1166 M).
Syeikh Abdul Qadir al-Jilani juga pernah sampai di Aceh, demikian menurut H.M. Zainuddin dalam buku Aceh dan Nusantara. Memperhatikan tahun wafat Syeikh Abdul Qadir al-Jilani 561 H/1166 M dengan salah satu pendapat yang menyebut bahawa Syeikh Abdullah Arif tiba di Aceh tahun 560 H/ 1165 M (setahun sebelum kewafatan Syeikh Abdul Qadir al-Jilani), bererti dapat dipastikan sekurang-kurangnya kedua-dua ulama itu hidup sezaman.
Tersebut dalam sebuah majalah ilmiah yang diterbitkan di Mekah al-Mukarramah Zulhijjah 1356 H bersamaan Februari 1938 M, an-Nida' al-Islami, bahawa yang mula-mula penyebar agama Islam bangsa asing datang ke Sumatera ialah seorang dari Mekah iaitu Syeikh Abdullah Arif pada abad ke-13 Masihi.

Pedagang Mekah
Syeikh itu seorang pedagang di antara beberapa pedagang Mekah. Kedatangannya itu membawa pelbagai barangan yang dihasilkan di negeri Hijaz, seperti pelbagai jenis kurma, kulit kambing dan lain-lain. Syeikh Abdullah Arif itu membawa barang-barangnya turun di Sumatera Utara (Aceh), dia diterima oleh masyarakat di sana.
Disebabkan rasa tanggungjawab untuk menyebarkan Islam, dan sebab yang lain penduduk Aceh zaman itu sangat mesra bergaul dengan orang-orang Arab, termasuk Syeikh Abdullah Arif, maka mereka saling rasa terhutang budi. Oleh hal yang demikian, Syeikh Abdullah Arif dan orang-orang Arab yang lain, tertutup hati mereka untuk kembali ke negeri mereka atau pun merantau ke tempat yang lainnya.
Diriwayatkan pula bahawa Syeikh Abdullah Arif mula memberi pendidikan kepada masyarakat, ramai yang masuk Islam dan ramai pula muridnya. Murid-murid Syeikh Abdullah Arif menyebarkan Islam di pantai Barat pulau Sumatera, daerah Minangkabau.
Di antara murid beliau yang terkenal ialah Syeikh Burhanuddin. Syeikh Burhanuddin adalah yang pertama menyebarkan Islam di Sumatera Barat (Minangkabau). Kuburnya dijumpai di Kuntu di tepi Sungai Kampar Kiri (tahun wafat 610 H/1214 M). Syeikh Burhanuddin murid Syeikh Abdullah Arif ini lain dari Syeikh Burhanuddin Ulakkan murid Syeikh Abdur Rauf bin Ali al-Fansuri.
Dalam buku prosiding Risalah Seminar Sejarah Masuknya Islam ke Indonesia, mencatatkan tahun kedatangan Syeikh Abdullah Arif itu, dinyatakan bahwa menurut hikayat yang bersumber kita sendiri seorang pengembang Arab bernama Syeikh Abdullah Arif sudah memulai pengembangan itu pada tahun Masihi 1177.
Dalam an-Nida’ al-Islami pula pula menyebut tahun 1170 M, berdasarkan penyelidikan seorang sarjana Jerman. Penyelidikan yang terkini ada pendapat lain tentang ketibaan Syeikh Abdullah Arif di Aceh, ialah tahun 506 H/1111 M dan tahun 560 H/1165 M. Tentang kubur Syeikh Abdullah Arif, H.M. Zainuddin menulis, bahawa “ada lagi satu kompleks kuburan yang bernama Jeurut Kling (Kuburan Keling). Di antara kuburan itu oleh seorang perempuan tua yang menyebut kubur Keling itu, namanya didengar dari orang-orang yang melepaskan nazar dulu disebut Abdullah Arif.”
Timur Sumatera
Di negeri-negeri di pantai timur pulau Sumatera pula Syeikh Abdullah Arif tidak mengirim murid-muridnya, kerana ketika itu telah ada seorang bernama Johan Syah yang diutus oleh Sultan Aceh sendiri. Setelah memeluk agama Islam, Johan Syah menukar namanya kepada Ali Mandayat.
Beliau mendapat pendidikan Islam di India. Ali Mandayat menerima rintangan yang banyak dari penduduk yang belum beragama dan ada juga yang beragama Hindu. Oleh itu beliau terpaksa menyebarkan Islam dengan jalan berpindah-randah dari satu kampung ke kampung. Ali Mandayat berhasil mengirim utusan belajar ke Mekah al-Mukarramah.
Akhirnya Raja Mekah mengirim Syeikh Ismail ke Sumatera di bahagian pantai timur itu. Dalam waktu yang relatif singkat dan cepat, hanya sekitar 50 tahun sesudah aktiviti Ali Mandayat itu, agama Islam tersebar hampir ke seluruh pulau Sumatera.
Syeikh Abdullah Arif barangkali termasuk salah seorang penulis berbagai-bagai kitab tentang sufi, tetapi yang baru diketahui hanya sebuah, iaitu karyanya yang berjudul Bahr al-Lahut. Kitab Bahr al-Lahut ditulis dengan bahasa Arab. Hanya sebuah naskhah atau manuskrip dalam bahasa Arab dijumpai manakala naskhah atau manuskrip yang diterjemah ke bahasa Melayu terdapat beberapa buah.
Naskhah bahasa Arab pernah dimiliki oleh Syeikh Yusuf Tajul Khalwati Makasar. Berdasarkan tahun kedatangan Syeikh Abdullah Arif di dunia Melayu dapat disimpulkan bahawa Bahr al-Lahut adalah risalah yang pertama sekali ditulis di rantau ini.
Nur Muhammad
Manuskrip dalam bahasa Arab adalah salinan yang diusahakan oleh Syeikh Yusuf Tajul Khalwati Makasar. Secara umum kandungan Bahr al-Lahut adalah membicarakan akidah, tasawuf dan kejadian alam semesta. Dimulakan dengan kisah kejadian Nur Muhammad, dilanjutkan dengan kejadian alam semesta, tujuh petala langit, tujuh petala bumi, alam yang nyata dan alam yang ghaib.
Allah mengangkat darjat Nabi Muhammad s.a.w. pada sisi keagungan-Nya. Nabi Muhammad s.a.w. adalah makhluk Allah yang paling tinggi kedudukannya berbanding semua makhluk yang dijadikan oleh Allah s.w.t.. Nabi Muhammad s.a.w. adalah Nabi yang awal pada kejadian Nur dan Nabi yang akhir pada kejadian sebagai utusan Allah di permukaan bumi.
Tiada Nabi yang lain sesudah Nabi Muhammad s.a.w. Allah menjadikan itu sekeliannya daripada Nur al-Wilayah dan Nur an-Nubuwah. Bahawa Nur al-Wilayah dan Nur an-Nubuwah itu adalah sifat Nabi Muhammad s.a.w.. Nur al-Wilayah itu tempatnya pada batin (tersembunyi) sedang Nur an-Nubuwah itu tempatnya pada zahir (nyata).
Sesungguhnya ada lagi yang dinamakan jauhar. Bahawa jauhar yang pertama dinamakan Alam al-Kabir (Alam Besar). Selain itu Allah menjadikan sekalian rangkaian susunan kejadian kosmos yang dinamakan Arasy, Kursi, Lauh al-Mahfuz, kalam, Samawat (Langit), al-Ardh (Bumi), an-Nujum (bintang-bintang), syurga dan neraka berserta sekelian penghuni dan isinya.
Segala kejadian itu adalah ajaib belaka. Ada pun bumi dihuni oleh sekalian bangsa manusia, haiwan, jin dan syaitan. Dari semua nama yang disebutkan itu, mulai Arasy dan seterusnya hanya bumi saja paling banyak digunakan manusia, kerana bumi adalah tempat kediaman mereka.
Walaupun ada usaha-usaha manusia mengharungi angkasa luar hingga berusaha melakukan penyelidikan ke bulan dan planet-planet lainnya, namun pencapaian yang dapat dijangkau oleh kebanyakan manusia hanyalah dalam bumi juga.
Manusia diberi akal oleh Allah s.w.t. untuk mencapai segala-galanya, dengan tidak menafikan kemampuan tentang dunia, namun pada hakikatnya pengetahuan manusia tentang keseluruhan yang ada pada bumi sendiri pun tidak akan habis-habisnya untuk diselidiki dan digarap untuk kepentingan manusia.
Pegangan akidah
Pegangan akidah Syeikh Abdullah Arif adalah sama dengan pegangan ulama-ulama Ahli Sunah wal Jamaah yang muktabar, tentang tiada sesuatu yang tersembunyi bagi Allah s.w.t. Lalu beliau memetik pendapat yang beliau namakan ahlus sirri (maksudnya orang-orang yang dapat mengetahui perkara-perkara rahsia hakikat). Menurut Syeikh Abdullah Arif ahlus sirri berkata: “Ada pun Allah s.w.t itu melihat pada jauh dan melihat pada hampir sekeliannya.”
Pengertian Syeikh Abdullah Arif tentang syahadat pula beliau huraikan sebagai berikut: “Berkata ahli al-musyahadah, adapun tempat syahadat itu, bahawa melihat ia bagi dirinya, maka tiada dapat tiada segala orang yang Mukmin dipandang yang demikian itu, maka sahlah pandangannya seperti Allah dan Rasul-Nya.” Yakni diumpamakan seperti orang melihat sehari bulan dan melihat purnama bulan dengan penuhnya.
Maka telah berkata orang ahlul isyarah: “Ada pun sehari bulan itulah hendak menjadikan purnama bulan adanya.”
Selanjutnya dihuraikan pula tentang Islam, kata beliau, “ketahui olehmu bahawa Islam dan kamal al-Islam (kesempurnaan Islam) itu adalah dikukuhkan daripada kalimah syahadah.” Ada pun kamal al-Islam itu, maka memandang yang sebenar-benarnya, tulus dan ikhlasnya, iaitu mukmin dengan sebenar-benarnya kerana penglihatan itu seperti sabda Nabi s.a.w., Barang siapa berfikir dengan sekejap mata sekalipun, kerana memikirkan Allah Taala, maka terlebih baik daripada berbuat ibadat 1,000 tahun lamanya.
Syeikh Abdullah Arif membahas selanjutnya, Maka telah berkata orang ahl al-Muqabalah, “Jadikan dirimu dengan perintah tuhanmu dengan sempurna adamu dengan Qudrat tuhanmu. Maka dijadikan diri kamu itu sebagai tempat kenyataan kenal kepada tuhanmu.”
Untuk menguatkan pegangan Syeikh Abdullah Arif menggunakan dalil firman Allah, Tiap-tiap sesuatu itu binasa jua, melainkan yang tiada binasa hanya Allah, bagi-Nya kekuasaan menentukan hukum, dan kepada-Nya kamu dikembalikan. (Al-Qasas: 88)
* Untuk maklumat lanjut mengenai ulama nusantara, sila e-mel pertanyaan ke alamat: pengkaji_khazanah@yahoo.com atau hubungi talian 03-6189 7231

HAJI WAN MUSA TUAN TABAL

 


Pernah Mengundang Perdebatan Hebat

Oleh :nik nurul iman nik hashim
TUAN TABAL dan dua orang anak beliau telah diperkenalkan sebelum ini. Artikel ini pula akan memperkenalkan mengenai anak beliau yang bernama Haji Wan Musa bin Tuan Tabal, iaitu salah seorang Mufti Kelantan yang pernah mengundang perdebatan khilafiyah antara beliau dengan beberapa orang ulama para sahabat yang seperguruannya dan ulama-ulama lainnya.
Riwayat Mufti Haji Wan Musa pernah ditulis oleh Nik Abdul Aziz bin Haji Nik Hasan dalam buku Sejarah Perkembangan Ulama Kelantan (cetakan pertama, Pustaka Aman Press, Kota Bharu, Kelantan, 1977), juga oleh Ismail Awang yang dimuat dalam majalah Pengasuh dan kemudian dimuat dalam buku, Tokoh-Tokoh Ulama Semenanjung Melayu (1). Juga ditulis oleh beberapa orang lainnya.
Oleh sebab riwayat Mufti Haji Wan Musa sudah agak banyak ditulis sebelum ini, maka dalam artikel ini saya utamakan membahas sepucuk surat yang dikirim oleh Haji Wan Musa dari Kota Bharu, Kelantan kepada gurunya Syeikh Ahmad al-Fathani di Mekah. Surat bertarikh 16 Rejab 1322H/25 September 1904M. Oleh yang demikian, banyak perkara yang tidak dibicarakan dalam tulisan-tulisan yang terdahulu terdapat dalam artikel ini.
Berdasarkan tahun kelahiran Haji Wan Musa 1291H/1874M, dapatlah dipastikan bahawa beliau adalah abang pada Haji Wan Abdullah yang lahir 1293H/1877M (riwayatnya dimuat dalam Bahagian Agama, Utusan Malaysia, 30 Oktober 2006). Haji Wan Musa pula adalah adik pada Mufti Haji Muhammad yang lahir 5 Rejab 1287H/1 Oktober 1870M. Haji Wan Musa meninggal dunia pada hari Sabtu, 24 Zulkaedah 1357H/14 Januari 1939M. Para guru ketiga-tiga putera Tuan Tabal yang tersebut adalah sama, iaitu dimulai dari pendidikan asas oleh Tuan Tabal sendiri, kemudian mereka melanjutkan pelajaran di Mekah. Guru mereka ketika di Mekah yang paling berkesan ialah Syeikh Wan Ahmad bin Muhammad Zain al-Fathani yang masih ada hubungan kekeluargaan dengan mereka.
BAHASAN SURAT
Surat Haji Wan Musa tarikh 16 Rejab 1322H/25 September 1904M, beliau menggunakan hampir semua gelaran kebesaran Syeikh Ahmad al-Fathani yang pernah diberikan oleh para ulama lainnya. Haji Wan Musa menulis: “Alhamdulillah wahdah, bahawa ditaslimkan ke bawah Hadhrat Sa'adah wa Qudwah al-Ulama' al-'Amilin wa 'Umdah al-Atqiya' al-Kamilin Fakhr al-A'yan wa Bahjah az-Zaman wa Qurrah 'Ain al-Ikhwan al-Ghani bi Kamalih 'an al-Ishtinab lima hawah min 'Ulwu al-Janab Uztazuna al-'Allamah wa Mulazuna al-Fahamah, kakanda Wan Ahmad bin al-Mukarram al-Haji Wan Muhammad Zain al-Fathani yang di Mekah al-Musyarrafah pada Syu'ib 'Ali ...” Semua gelaran yang ditulis dalam bahasa Arab tidak saya terjemah, kerana telah saya kupas dalam buku judul Syeikh Ahmad Al-Fathani Pemikir Agung Melayu dan Islam, jilid 1.
Haji Wan Musa menggunakan perkataan ‘kakanda’ untuk ganti nama Syeikh Ahmad al-Fathani, lazimnya panggilan daripada seorang murid kepada guru ialah perkataan ‘ayahanda’. Panggilan ‘kakanda’ yang digunakan tidak salah kerana masih ada hubungan kekeluargaan antara Haji Wan Musa dengan Syeikh Ahmad al-Fathani yang status persaudaraan boleh dipanggil `berpupu-puan.’ Dalam kekeluargaan, Tuan Tabal adalah pangkat ayah saudara Syeikh Ahmad al-Fathani antara dua atau tiga pupu. Lebih dekat lagi kerana Hajah Wan Kaltsum, ibu Haji Wan Musa, adalah kakak Syeikh Wan Ali Kutan. Isteri Syeikh Wan Ali Kutan bernama Hajah Wan Aisyah.
Beliau adalah adik beradik dengan Hajah Wan Cik ibu Syeikh Ahmad al-Fathani. Di antara anak Syeikh Wan Ali Kutan dan Hajah Wan Aisyah, ialah Haji Wan Abdur Rahman, Hajah Wan Fatimah, dan lain-lain bererti saudara sepupu Haji Wan Musa dari pihak ibu Haji Wan Musa kakak Syeikh Wan Ali Kutan. Haji Wan Abdur Rahman dan Hajah Wan Fatimah juga saudara sepupu Syeikh Ahmad al-Fathani dari pihak ibu sama ibu adik-beradik. Sekiranya tidak melalui jalan perkahwinan atau jalan yang disebutkan ini, Syeikh Wan Ali Kutan dan kakaknya Wan Kaltsum adalah pangkat ayah dan ibu saudara Syeikh Ahmad al-Fathani.
Oleh sebab itulah maka dalam surat Haji Wan Musa menggunakan perkataan ‘kakanda’ untuk diri Syeikh Ahmad al-Fathani, tidak menggunakan perkataan ‘ayahanda’, walau pun beliau seorang murid. Dan beliau menyebut dirinya ‘adinda’, tidak perkataan ‘anakanda’.
Setelah kalimat dalam bahasa Arab, Haji Wan Musa mengharapkan doa Syeikh Ahmad al-Fathani untuk keluarga, terutama diri dan anak-anak beliau termasuk dalam perhimpunan ulama, Haji Wan Musa menulis, “... serta adalah upah umrah tiga rial bagi Mek Cik binti Abdus Shamad boleh kakanda tolong menghasil akan dia. Dan ada pun tiga rial, adinda minta kakanda tolong beli kitab al-Fawaid al-Madaniyah atau al-Makkiyah dan adinda taraddud (maksudnya: ragu-ragu, pen) sedikit antara dua nama itu, yang ada menyebutkan Ishthilah at-Tuhfah, dan lainnya. Dan minta kekanda tolong beli kitab Mushthalah al-Hadits satu, dan Ushul Fiqh satu yang kecil-kecil, mana-mana yang elok pada hadrat kekanda. Dan kitab Nashaih ad-Diniyah satu.
“Maka jika tidak cukup rial itu, maka kekanda suruh Ahmad anak Haji Muhammad Manan beri dahulu. Kemudian boleh adinda bayar kepadanya di Jawi. Maka boleh kekanda terima ambil rial yang tersebut itu bersama-sama dengan surat ini di dalam bungkus rial yang adinda kirim kepada Ahmad ibnu Haji Muhammad Manan.”
Dalam petikan di atas dapat diketahui ada adik beradik Haji Wan Musa yang perempuan, ialah Mek Cik binti Abdus Shamad. Belum begitu pasti apakah Mek Cik binti Abdus Shamad itu sama ada kakak ataupun adik Haji Wan Musa, dalam dugaan saya kemungkinan adalah kakak.
Dalam kalimat-kalimat di atas dapat dibuktikan bahawa Haji Wan Musa seorang yang sangat gemar kepada pelbagai jenis kitab ilmu pengetahuan. Ada orang meriwayatkan bahawa Haji Wan Musa selalu menyisihkan wangnya untuk menambah jumlah kitab yang dimilikinya. Setiap kitab yang dibeli pasti dibaca, bukan hanya disimpan atau dijadikan perhiasan saja.
Pada konteks di atas dipastikan bahawa Ahmad ibnu Haji Muhammad Manan adalah sebagai utusan Haji Wan Musa kepada Syeikh Ahmad al-Fathani. Haji Ahmad bin Haji Muhammad Manan (lahir 1301H/1884M, wafat 1357H /1938M) termasuk murid Syeikh Ahmad al-Fathani dan selanjutnya juga menjadi murid Haji Wan Musa. Haji Ahmad bin Haji Muhammad Manan termasuk dalam golongan ulama besar yang terkenal di Kelantan.
Perkembangan khilafiyah di Kelantan selalu dilibatkan orang kepada Mufti Haji Wan Musa. Barangkali polemik Haji Wan Musa yang paling awal ialah antara beliau dengan Imam Haji Wan Daud. Transliterasi surat tentang itu selengkapnya sebagai berikut: "Dan lagi adinda maklum kepada hadrat kakanda, adalah adinda berkhilaf sedikit dengan Imam Haji Wan Daud pada bicara suatu masalah. Maka jadi munazharahlah adinda dengan dia, pada malam Selasa 10 Rabiulawal. Maka tiadalah adinda boleh ketahui siapa yang benarnya, kerana tiada hakim yang boleh memutuskan perbalahan itu. Maka adinda harap hadrat kakanda tolong menyatakan kepada adinda, adakah betul faham adinda itu atau ia yang betul?
Supaya adinda pakai kemudian hari pula. Maka masalah yang jadi perbalahan itu, dan kaifiat balahannya adinda surat pada satu kertas, adinda bubuh bersama-sama dengan surat ini supaya boleh kakanda ketahui daripada awal hingga akhirnya. Tetapi ibaratnya sehabis-habislah tiada eloknya, harapkan kekanda maaf banyak-banyak. Dan jika ada salah adinda pada tempat mana-mananya di dalam surat itu, maka minta kekanda nyata kepada adinda pada tahun hadapan ini supaya boleh adinda ketahui, ’’...Yang dimaksudkan pada kalimat... pada malam Selasa, 10 Rabiulawal ... itu ialah pada tahun 1322 H. Tarikh 10 Rabiulawal 1322H jika dijadikan tahun Masihi ialah 24 Mei 1904M.
Semua buku yang membicarakan tentang polemik Haji Wan Musa tidak pernah menyebut peristiwa antara beliau dengan Imam Haji Wan Daud. Demikian juga tentang tarikh dan tahun kejadian, 10 Rabiulawal 1322H/24 Mei 1904M tidak pernah disebut. Semua polemik Mufti Haji Wan Musa dengan beberapa orang ulama hanya disebut mulai berlaku tahun 1916 M (lihat Sejarah Perkembangan Ulama Kelantan, hlm. 120).
Imam Haji Wan Daud yang tersebut juga salah seorang murid Syeikh Ahmad al-Fathani, menurut riwayat selain pernah menjadi Imam Masjid Muhammadi, beliau juga pernah menjadi Mufti Kelantan. Imam Haji Wan Daud meninggal dunia tahun 1326 H/1908 M, lebih kurang empat tahun setelah perselisihan pendapat dengan Haji Wan Musa. Haji Wan Musa dilantik menjadi Mufti Kelantan menggantikan Imam Haji Wan Daud yang tersebut itu.
Sehingga artikel ini saya tulis, saya belum dapat menjejaki masalah-masalah yang menjadi pertikaian pendapat antara Haji Wan Musa dengan Imam Haji Wan Daud yang tersebut dalam surat di atas kerana dalam surat hanya menyebut: “Maka masalah yang jadi perbalahan itu, dan kaifiat balahannya adinda surat pada satu kertas, adinda bubuh bersama-sama dengan surat ini supaya boleh kakanda ketahui daripada awal hingga akhirnya.”
Permasalahan yang dinyatakan “adinda surat pada satu kertas ...” yang maksudnya dilampirkan bersama surat tarikh 16 Rejab 1322H/25 September 1904M hingga kini belum dijumpai. Jawapan Syeikh Ahmad al-Fathani mengenai yang tersebut juga belum dijumpai.
KAUM TUA - KAUM MUDA
Pada zaman yang sama dengan Haji Wan Musa di Minangkabau muncul istilah Kaum Tua dan Kaum Muda. Pada pandangan saya, Haji Wan Musa, sukar untuk dituduh sebagai Kaum Muda, kerana banyak perbezaan dengan pemikiran yang dinamakan Kaum Muda di Minangkabau, Jawa dan tempat-tempat lainnya di Indonesia. Sebagai contoh Kaum Muda di Indonesia menolak amalan dalam sesuatu tarekat sedangkan Haji Wan Musa adalah seorang yang sangat berpegang teguh dan beramal dengan Tarekat Ahmadiyah.
Beberapa pegangan hukum fiqh dalam Mazhab Syafie ada yang dipertahankan oleh Haji Wan Musa. Sebaliknya sesetengah peribadi pengikut Kaum Tua hanyalah berpegang dengan longgar dan rapuh. Sebagai contoh tentang hukum zakat fitrah dan wakaf. Haji Wan Musa secara konsekwen tetap berpegang seperti ulama-ulama Syafieyah lainnya, zakat fitrah mestilah segera dibagikan kepada yang berhak menerimanya, tidak boleh digunakan untuk pembangunan walau untuk membina masjid sekali pun. Sesuatu yang dinamakan ‘wakaf’ tidak boleh diperjual belikan walau dengan alasan apa pun juga.
Bagaimanapun saya tidak menafikan bahawa ada beberapa perkara yang lain, nampaknya ada persamaan antara Haji Wan Musa dengan Kaum Muda di Indonesia.
Sebagai contoh tentang melafazkan Ushalli, masalah jilatan anjing, talqin, dan lain-lain. Khusus mengenai yang tersebut ini Haji Wan Musa ditentang oleh hampir keseluruhan ulama Kelantan termasuk Tengku Mahmud Zuhdi bin Tengku Abdur Rahman al-Fathani yang ketika itu sebagai Syeikh al-Islam Selangor. Sanggahan Tengku Mahmud Zuhdi al-Fathani terhadap Haji Wan Musa ditulis dalam kitab Tazkiyatul Anzhar wa Tashfiyatul Afkar (selesai ditulis pada 17 Muharam 1339H/30 September 1920M).
Untuk maklumat lanjut mengenai Ulama Nusantara, sila e-mel pertanyaan ke alamat: pengkaji_khazanah@yahoo. .com atau hubungi talian 03-6189 7231