Monday, April 4

Demostrasi bantah lawatan Perez ke London

 


- Puluhan para aktivis rakyat Britain dan Palestin menjalankan demostrasi di hadapan Chatham House milik Royal Institute of International Affair untuk membantah kedatangan Presiden Israel, Shimon Perez, ke ibu negara Britain sempena sambutan ulangtahun ke-60 kerjasama Britain-Israel atas jemputan institut tersebut.
Para aktivis melaungkan slogan mempertahankan Palestin dan mengingatkan kekejaman yang dilakukan Zionis terhadap rakyat Palestin. Perez disifatkan sebagai penjenayah perang yang sepatutnya ditangkap berbanding dijemput untuk ke London. Para pendemonstrasi juga menyeru agar kepungan Gaza dihancurkan dan Palestin dibebaskan.
Zaher Al-Beirawi, jurucakap Forum Palestin di Britain, salah satu organisasi yang menyertai demostrasi ini, berkata bahawa, “demonstrasi ini datang untuk menghalang penjenayah perang (Perez) itu daripada menjejakkan kaki ke ibu kota Britain, dan mengutuk jemputan yang dikeluarkan oleh Royal Institute of International Affairs Chatham House ini supaya beliau memberikan penerangan berkenaan dengan hubungan Zionis-Britain.”
sumber : http://www.palestine-info.info/ar/
penterjemah : Azleen

No comments:

Post a Comment