Saturday, January 15

Shahrizat atau Nik Aziz..?
“Menteri besar Kelantan menyokong Majlis Perbandaran Kota Baru (MPKB) yang akan menguatkuasakan undang-undang kecilnya yang menegah wanita berpakaian tidak sopan daripada bekerja di premis perniagaan di kawasan tadbirannya. Denda maksimum RM500.00 terhadap wanita yang melanggar undang-undang kecil ini” – di olah dari artikel di Malaysianbar

Women, Family and Community Development Minister Datuk Seri Shahrizat Abdul Jalil said:
“It is so disrespectful to the women there. The ruling makes it seem like women cannot decide for themselves what they should or should not wear and need the government to help them decide” – di olah dari artikel di Mstar

Aku gagal menyusun apa-apa ayat untuk dijadikan alasan logik kenapa Datuk Sharizat tidak memandang peraturan baru di Kelantan itu dari sudut yag positif. Ianya salah satu usaha murni Datuk Nik Aziz Nik Mat yang aku percaya boleh membawa kepada pelbagai manfaat kepada semua pihak. Cuba kita letak fahaman politik dalam almari kasut dihadapan rumah sebentar dan berfikiran lebih terbuka.

Semua peraturan didunia ini kita boleh cari idea untuk menentangnya. Kerana itulah sesetengah negara mahupun negeri mempunyai perbezaan undang-undang dalam beberapa isu. Di Amerika umpamanya, terdapat negeri yang menghukum pemandu yang membenarkan orang tidak kenal menumpang kenderaan mereka. Semestiya kita boleh mencabar undang-undang tersebut, kan?

Berbalik ke Negeri Cik Siti Wan Kembang, Sharizat merasakan kaum wanita di Kelantan dihina dengan undang-undang baru tersebut kerana ‘mereka tidak arif etika berpakaian sehingga perlu diajar oleh kerajaan’. Ramai juga menyatakan kerajaan Kelantan telah menyentuh perihal peribadi seorang individu khususnya kaum hawa. Kedua-dua alasan itu benar dan boleh diterima akal. Namun kalau dikaji kesan positif dari undang-undang tersebut dipercayai ianya boleh mengurangkan pelbagai masalah dan kita terpaksa ‘melupakan’ alasan remeh itu. Sharizat juga tahu kerajaan memang telah lama menyentuh hal peribadi kita, sehinggakan hal dalam kelambu pun ada peraturan khusus. Tentu ada yang pernah dengar kes ‘Rogol Isteri’, kan? Kalau cerita hubungan kelamin suami isteri tidak dikira peribadi aku tidak tahu la apa lagi yang dimaksudkan peribadi. Aku juga tahu etika menaiki kereta, tapi kenapa kerajaan pandai-pandai suruh aku pakai tali pingang keledar dan tangan memegang stering mesti setara dengan bahu.

Segala usaha mengurangkan gejala sosial khususnya rogol dan cabul, jika perubahan dikenakan keatas kaum wanita, pelbagai pihak akan menentang. Di barat pengunaan peralatan keselamatan seperti pepper spray, penggera mudah alih sehinggalah alat untuk diletakan dalam kemaluan wanita (Rapex) di kecam penggunaanya. Aktivis wanita merasakan tidak adil bagi mereka untuk bersusah-payah, sedangkan masalah sebenarnya berpunca dari nafsu rakus lelaki. Aku sukar nak faham pandangan sebegini, adakah mereka yang mengenengahkan pendapat ini tidak mengunci kereta mereka atau memasang system penggera (alarm system) dirumah? Senario yang sama di Malaysia, ramai yang merasakan tidak adil wanita ‘dihukum’ sedangkan pihak yang satu lagi yang bermasalah. Menurut mereka, jika benar berpakaian seksi punca gejala sosial, bagaimana menjelaskan binatang yang merogol budak umur 8 tahun atau nenek berusia 80 tahun? Aku dengar dalil ini dari mulut pengacara 3R, maksudnya bukan aku reka-reka. Satu soalan daripada aku kepada pengacara itu dan mereka yang setuju dengan dia, anda semua ni bodoh ke atau pura-pura bodoh? Memanglah budak perempuan dan nenek tu tidak seksi, tapi hasil daripada melihat perempuan yang berpakaian menjolok biji mata kat luar sana, lelaki bernafsu binatang ni tidak tahu macam mana nak lepaskan ‘beban’ yang terkandung dalam kepala dia. Sememangnya kalau dia tengok peha atau buah dada perempuan yang tunduk-tunduk mencuba kasut dalam galeri Vincci, tidak mungkin dia kejar perempuan tu dan rogol dia di depan kedai Bata sebelah, kan.

Tiada siapa menidakkan kesalahan di bahu binatang yang merogol atau mencabul wanita, pelbagai usaha dijalankan untuk membenteras mereka. Mengukuhkan undang-undang sedia ada, mengenal pasti mereka yang berpotensi menjadi binatang untuk di pulihkan, kempen menghormati wanita dan bermacam-macam lagi usaha di laksanakan oleh pihak kerajaan dan pertubuhan bukan kerajaan. Tetapi seperti mana-mana jua masalah didunia ini, semua pihak tidak berkecuali untuk membantu. Dan pada aku kaum wanita boleh membantu dengan berpakaian sopan dan menjaga tingkah laku mereka dia khalayak ramai. Selain dari pakaian, akhlak mereka juga wajib dijaga, dalam erti kata yang lebih mudah ‘jangan la murah sangat’. Ramai yang faham maksud aku tu kan. Anak gadis sekarang ada yang terlalu senang untuk diajak kemana-mana sehinggakan ke bilik tidor. Kita harus faham, orang lelaki ni sama seperti manusia lain, bila mereka sudah dapat apa yang mereka mahu dengan percuma, sukar untuk mereka ‘membeli’ untuk melunaskan hasrat yang berikutnya. Aku perfikiran sebegini kerana kalau diikutkan tidak perlu binatang ini merogol kerana pusat pelacuran berlambak dan dengan RM30.00 pun ada wanita tak bermaruah yang sanggup ‘membantu’ mereka.

Kes rogol meningkat 449 kes kepada 1,833 kejadian dalam tempoh Januari hingga September tahun ini berbanding hanya 1,384 kes dalam jangka waktu sama tahun lalu. Aku harap semua pihak boleh membantu mengurangkan statistik ini. Adakah undang-undang yang mengajak kita berpakaian sopan sukar diterima dan mereka lebih rela melihat angka rogol meningkat saban tahun?

Susah sangat ke nak ikut peraturan sebegini wahai pencacai umnogok???

No comments:

Post a Comment