Friday, October 21

skrip bersumpah PATI,,polis soal MP ampang

 
Polis hari ini menyoal ahli parlimen Ampang Zuraida Kamaruddin berhubung dakwaannya bahawa pendatang asing tanpa izin dijadikan pengundi selepas mereka menyatakan sokongan kepada Umno dan BN .

Pemimpin PKR itu disoal oleh dua pegawai polis selama sejam di Hotel Premier di Klang.

Zuraida disiasat mengikut Seksyen 500 Kanun Keseksaan yang membawa hukuman penjara maksimum dua tahun penjara, denda dan kedua-duanya sekali.

NONEKetika dihubungi, Zuraida berkata siasatan masih berterusan dan beliau akan mengulas lanjut kemudian.

"Mereka soal di mana saya dapat maklumat itu dan sekiranya jika saya mempunyai saksi, saya tidak fikir saya boleh berkongsi lebih dari itu.

"Jika ada maklumat lanjut, kita akan bawa ke mahkamah,” katanya.

Pada 16 Ogos lalu, Zuraida pada sidang akhbarnya berkata "Wanita PKR berjaya menyelinap masuk ke dalam program pemutihan ini dan mendapati bahawa pendatang asing dikehendaki bersumpah untuk menyokong Umno dan BN sebagai salah satu daripada syarat proses pemutihan.”

Beliau turut menunjukkan satu helaian kertas yang didakwa mengandungi "skrip" berkenaan, yang antara lainnya menyebut "saya/ suami/ anak-anak, tanpa berbelah bagi akan menyokong dan mengundi Umno/ Barisan Nasional (BN)."

Helaian berkenaan turut diedarkan kepada wartawan.
NONESemalam, ASP Effandi Main, pegawai penyiasat kanan IPPD Shah Alam mengambil keterangan wartawan Malaysiakini, Abdul Rahim Sabri, berhubung dakwaan tersebut di pejabat portal berita itu di Bangsar semalam.

Abdul Rahim disoal siasat hampir dua jam bermula 10.35 pagi berhubung dua laporan yang berkaitan dakwaan itu bertajuk 'Zuraida sahut cabaran KDN' dan 'Zuraida: Kerajaan tak boleh saman saya'

No comments:

Post a Comment