Saturday, November 5

SYUKURLAH,,MARILAH BELAJAR BERSYUKUR

Apa khabar harini? Sihat? AlhamduliLLah jika masih diberi kesihatan oleh Allah. Di hospital yang jarang dijenguk ramai pesakit yang ingin keluar .
Masih lagi berada di dalam iman dan Islam? Syukurlah jika masih ada iman dan Islam (ingatlah di akhir zaman ini ada manusia yang ditarik imannya, beriman di waktu pagi, dan kafir dipetangnya). Ada imannya hanya di bibir sahaja, atau sekadar nama di surat beranak dan kad pengenalan sahaja.
Anggota badan masih cukup? Mata masih boleh lagi melihat dengan jelas? Tangan masih lagi boleh memegang,menulis? Kaki masih boleh berjalan?
Syukurlah jika masih sempurna.. Gunakanlah dengan sebaiknya. Hargai apa yang masih ada.. Jangan sudah hilang di depan mata barulah menyesal tiada kesudahan.. Jika mata sudah gelap, di kiri kanan bertemankan tanah, berselimutkan kafan, sudah terlambat untuk bertaubat. Manalah tahu, lidah kita ini pun terkadang hilang deria rasanya, kaki kita pun terkadang kesandung lalu mengaduh sakit, telinga pun acapkali juga terpaksa mendengar betul-betul apa yang orang lain perkatakan.
Akal masih mampu berfikir? Syukurlah jika masih ada akal, ada orang yang dalam keadaan tertekan, tidak mampu berfikir rasional. Ada yang mengamuk, ada yang di awang-awangan, bahkan ada juga yang tidak menggunakan akal, hinanya lebih teruk dari haiwan.
Ibu dan Ayah masih hidup? Kawan-kawan? Syukurlah.. tahulah untuk bersyukur bila ada tempat untuk mengadu dan menceritakan nasib. Ada di antara kita yang yatim piatu, tiada kawan untuk mengadu. Malahan yang menjadi rakan setianya adalah tumbuhan dan binatang di sekeliling. Itupun syukur juga..
Masih ada pakaian yang membaluti tubuh? Tempat tinggal yang selesa? Makanan yang enak dan masih boleh dimakan? Syukurlah tuan… ada orang yang tiada pakaian untuk dipakai, rumahnya dibuat dari najis binatang, beratapkan langit, berlantaikan bumi. Ada yang terpaksa memakan kulit kayu, terpaksa meminum air kencing sendiri bahkan binatang lain (kerana musibah alam, tiada bekalan makanan). Lihatlah kesusahan orang lain yang terpaksa mandi dengan najis binatang, dan kita.. walaupun sudah diberi nikmat air, masih juga membazir menggunakan air.
Ada tempat untuk bersekolah? Guru-guru untuk mengajar? Lihat dan fikir di tempat yang tiada guru, terpaksa menggunakan jari untuk menulis di tanah, ingin belajar tetapi tiada guru. Sanggup belajar di tempat yang tidak selesa malah dengan bersungguh-sungguh untuk berjaya. Walaupun sedar di tengah-tengah pergolakan hidup, keluarga yang miskin, tetap membimbit buku yang sudah penuh contengan untuk belajar menjadi ‘manusia’ yang berguna!.
Ingatlah wahai saudaraku.. ALlah telah pun memberikan peringatan bagi orang-orang yang kufur :


Dan (berhubung dengan hal kaum yang kufur ingkar) Allah memberikan satu contoh: Sebuah negeri yang aman damai dan tenteram, yang didatangi rezekinya yang mewah dari tiap-tiap tempat, kemudian penduduknya kufur akan nikmat-nikmat Allah itu, maka Allah merasakannya kelaparan dan ketakutan yang meliputi keseluruhannya disebabkan apa yang mereka telah lakukan. (Surah An Nahl : 112)

No comments:

Post a Comment