Friday, February 4

Umno BN rangka garis panduan kawal internet tanpa perbincangan

Fadli

KUALA LUMPUR: Ketua Penerangan KEADILAN, Dr Muhammad Nur Manuty kesal kerana kerajaan Umno Barisan Nasional (BN) merangka garis panduan internet tanpa berbincang dengan pihak lain.
Katanya, garis panduan untuk mengawasi internet sepatutnya dirunding terlebih dahulu dengan semua pihak, bukannya dibentangkan begitu sahaja oleh Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan.
Ini kerana, beliau berkata, garis panduan itu dikhuatiri menutup ruang menyebarkan maklumat dan kebenaran kepada orang ramai, sebaliknya melindungi kepentingan pihak tertentu.
“Persoalan menyatakan kebenaran ini satu kewajipan yang perlu dilaksanakan oleh kita semua, ” kata Dr Muhammad Nur keqada KeadilanDaily.com.
Beliau percaya garis panduan itu diperkenal hanya sebagai langkah alternatif kepada cadangan pindaan awal PPPA yang mendapat tentangan banyak pihak.
“Setelah cadangan pindaan mendapat tentangan, kini mereka berubah angin dengan memperkenal garis panduan pula,” katanya.
Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Rais Yatim sebelum ini menyatakan, satu garis panduan mentadbir penyebaran maklumat melalui media, termasuk internet akan dibentang pada mesyuarat Kabinet akan datang.
Garis panduan itu meliputi Akta Hasutan 1948, Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 dan Akta Mesin Cetak dan Penerbitan 1984 (PPPA

No comments:

Post a Comment