Saturday, April 9

Armada ke Gaza Minta Perlindungan Antarabangsa Selepas Israel Ancam untuk Menyerang

 


Ketua armada Kebebasan kedua Gaza oleh Kempen Eropah untuk menamatkan pengepungan di Gaza, telah menyeru campur tangan dunia selepas para pegawai Israel mengancam secara awam bahawa tentera akan menyerang konvoi jika ia meneruskan untuk menembus sekatan Israel dikuatkuasakan terhadap Jalur Gaza.
Permintaan ini muncul selepas dokumen rahsia Israel mendedahkan bahawa serangan terhadap armada pertama sebenarnya dirancang.
Angkatan laut Israel menyerang operasi armada kebebasan pertama ke Gaza akhir Mei lalu, membunuh sembilan aktivis dan menyebabkan ramai kecederaan.
“Apa yang diterbitkan dalam surat khabar Israel pada hari Isnin bahawa tentera bersedia untuk menyerang Armada Kebebasan 2 dan menguasai semua kapal dengan menggunakan kapal peluru berpandu dan pengakuan sebelumnya bahawa Israel merancang untuk menggunakan pencerobohan boleh menyebabkan akibat yang serius , “kata Mazen Kaheel ahli Eropah dalam kempen tersebut kepada akhbar.
Dalam perkembangan berasingan, wartawan Israel telah membocorkan dokumen “rahsia” mengandungi maklumat bahawa serangan terhadap armada pertama dirancang dan bahawa rampasan kapal-kapal adalah sebahagian daripada senario rasmi yang digunakan untuk melakukan operasi.
Menurut dokumen yang diterbitkan Isnin, Jeneral Yoav Galant, komander selatan Israel memberi amaran setahun sebelum serangan bahawa kapal-kapal akan disita dan bahawa operasi boleh mempunyai menyebabkan “akibat yang serius”.
Galant memberi amaran bahawa nyawa tentera akan terancam sekiranya operasi menurunkan mereka ke kapal sehingga mereka tidak punya pilihan tetapi melepaskan tembakan dan membunuh aktivis.

penterjemah : ameen

No comments:

Post a Comment