Monday, April 25

Maqdesi Menyelar Keputusan Israel Untuk Memperkenal Subjek Kemerdekaan Ke Sekolah


Isnin, 25/04/2011 - Yayasan al-Maqdesi untuk Pembangunan Masyarakat menentang dengan keras keputusan kementerian pendidikan Israel untuk memperkenal deklarasi kemerdekaan Israel kepada sekolah Palestin yang berada di bawah jajahan Israel termasuk Baitul Maqdis menjelang tahun baru akademik ini.
Yayasan itu berkata bahawa kementerian pendidikan Israel mengarahkan pada Ahad melalui sebuah buku kepada semua sekolah swasta dan awam untuk meletakkan deklarasi kemerdekaan Israel di tempat yang boleh dibaca oleh semua pelajar dan guru.
Keputusan ini diambil untuk menyambut festival kemerdekaan Israel yang semakin hampir. Selain itu keputusan ini juga dikatakan satu usaha komprehensif Israel untuk mengyahudikan pemikiran dan kesedaran pelajar Palestin.
Sebulan lepas, kementerian Israel mengarahkan semua sekolah Palestin untuk memberli buku yang dicetak oleh pentadbiran daerah. Mereka juga menukar kurikulum untuk tahun 2011-2012. Keputusan ini bertujuan untuk menukar dan mengawal cara subjek diajar dan menjadikan subjek itu mengikut cara Zionis dan Yahudi.
sumber : http://www.palestine-info.co.uk/en/
penterjemah : redz

No comments:

Post a Comment