Sunday, February 13

AL-QARADAWI..KEBEBASAN MENGAMBIL KEUTAMAAN DIATAS UNDANG UNDANG ISLAM

 
 
Sheikh Yusuf al-Qaradawi, Head of the international Association of Muslim Scholars
 
Mempertahankan kebebasan rakyat lebih penting daripada membentuk sistem Syariah (undang-undang Islam), walaupun kebebasan tetap sebahagian daripada Syariah, kata Sheikh Yusuf al-Qaradawi pada Jumaat malam dalam sebuah wawancara dengan rangkaian televisyen Al-Jazeera. Al-Qaradawi, yang merupakan pemikir Islam berpengaruh dan presiden Kesatuan Antarabangsa untuk Cendekiawan Muslim, adalah berkaitan rapat dengan Ikhwanul Muslimin, kelompok oposisi terbesar Mesir.
Baru-baru ini, beberapa ahli Persaudaraan telah cuba untuk meringankan kebimbangan bahawa mereka ingin mendirikan negara Islam dengan menegaskan bahawa Persaudaraan tidak mencari untuk memerintah negara, atau menetapkan pemerintahan Islam di Mesir.
Al-Qardhawi juga menekankan bahawa tentera harus melindungi bangsa dan hak-hak-hak rakyat, bukan aturan negara. Dia menekankan bahawa hak untuk protes damai demi kehidupan yang lebih baik diberikan oleh Islam dan diakui oleh setiap konvensyen hak asasi manusia. Dia mengucapkan selamat kepada orang-orang Mesir dan bangsa Arab mengenai berlepas Presiden Hosni Mubarak selepas 18 hari dari perjuangan revolusioner.
 Dia menggambarkan revolusi muda sebagai Mesir terhormat yang melampaui panggilan tugas untuk mencapai keadilan nasional.
Al-Qaradawi menyatakan keyakinannya bahawa Allah telah membantu mereka kerana ia membantu mereka yang pengorbanan dalam rangka mewujudkan keadilan, menambah, "Saya yakin bahawa Tuhan akan membantu revolusi Aku bersumpah. Dalam khutbah Jumaat saya bahawa Allah akan segera membantu pemuda ini , dan bahawa memang apa yang ternyata terjadi. "
Holding presiden digulingkan bertanggung jawab atas pertumpahan darah, dia mengatakan bahawa "Allah ingin anugerah kemenangan ini kepada orang-orang Mesir" dan mencela mendakwa bahawa Mesir adalah budak dan budak.
Dia menambah bahawa Tahrir Square telah menjadi sebuah universiti untuk mendidik kebajikan pengorbanan diri, dan menyarankan bahawa persegi harus diganti namanya "25 Januari Revolusi Square."
Al-Qaradhawi memuji outlet media bebas untuk mendedahkan fakta-fakta dan mengungkap kebohongan sementara mengkritik kerajaan outlet dimiliki media sebagai menyesatkan. Dia menuduh kemudian memiliki lanjutan kempen penipuan sehingga saat-saat terakhir sebelum pengunduran diri Mubarak diumumkan.

No comments:

Post a Comment