Sunday, February 13

PARA PENUNJUK RASA CORDON POLIS DI ALGIERS DEMO

 
 
<p><span class="caption-first">People gather in Algiers for the funeral ceremony of Abdelfattah Akriche, carried in bier, foreground, a 32 year old demonstrator who was killed during riots in Bousmail, south of Algiers.&nbsp; </span></p>
 
Sampai dengan tahun 2000 Algeria demonstran sebentar dipaksa penjagaan polis Sabtu ketika mereka cuba untuk memulakan perarakan dilarang menuntut perubahan rejim sehari selepas kejatuhan orang kuat Mesir Hosni Mubarak.
Demonstran, meletakkan pada 800 oleh polis, tetapi dianggarkan pada tahun 2000 dengan wartawan di tempat kejadian, mendapati diri mereka disekat kembali oleh berkumpul pasukan keselamatan, yang telah mengelilingi kawasan tersebut, disokong oleh kenderaan lapis baja.
Ada pertengkaran dengan pasukan keselamatan dan berbagai penangkapan baik sebelum pawai disebut oleh Penyelarasan Nasional untuk Perubahan dan Demokrasi (CNCD) sedianya akan bermula pada pukul 11:00, kata saksi.
Seorang wartawan AFP melihat dua penangkapan, salah satunya dari wakil dari pembangkang Rally Kebudayaan dan Demokrasi (RCD), Othmane Maazouz.
wartawan lain melaporkan melihat penangkapan yang lain.
Para demonstran, yang termasuk Ali Bejadj, salah satu pemimpin Barisan Keselamatan Islam dilarang, meneriakkan "Free Algeria" dalam bahasa Arab atau "Rejim keluar!"
Presiden RCD Said Sadi kepada AFP melalui telefon bahawa dia sangat marah bahawa 90 tahun veteran kempen hak asasi manusia Ali Yahia Abdelnour telah mengheret oleh polis.
Dia mengatakan polisi yang sudah kekerasan dibubarkan sebuah pertemuan pada hari Jumaat orang merayakan kejatuhan Mubarak dan melakukan penangkapan sepuluh.
"Itu bukan bahkan demonstrasi terancang. Itu adalah spontan itu. Ledakan sukacita," katanya.
Dari awal Sabtu berkuasa mengambil tindakan kejam terhadap protes yang dirancang dengan hampir 30.000 polis dikerahkan di ibukota sepanjang laluan perarakan yang dicadangkan.
Anti huru-hara dan meriam air kenderaan kelihatan siap beraksi di dekat alun-alun di mana ia dijadualkan untuk mula.
halangan Polis di jalan menuju kota menyusul serangan bunuh diri pada tahun 2007 telah diperkuatkan dan polis berseragam berkawal di jalanan.
Kemacetan mulai satu jam lebih awal dari biasanya, sekitar 06:30, dengan driver saraf membunyikan klakson mereka non-stop.
Di kota barat utama Oran di mana demonstrasi yang lain juga telah dilarang oleh pihak berkuasa, antara 400 dan 500 pemrotes sudah berkumpul di sebuah lapangan pusat oleh 11:00.
Sebuah penangkapan lusin telah dibuat, seorang koresponden AFP. Mereka termasuk wartawan dengan bahasa Arab harian El Khabar, Djaafar Bensaleh, yang mengambil panggilan telefon dari AFP dalam sebuah van polis.
The CNCD, kumpulan payung dari parti pembangkang, gerakan masyarakat sivil dan kesatuan rasmi mengumumkan berbaris di Algiers ketika ditubuhkan hanya tiga minggu lalu, berani oleh protes massa di Tunisia dan Mesir yang meruntuhkan penguasa lama mereka autokratik.
The CNCD menuntut akan akhir rejim Presiden Abdelaziz Bouteflika itu, mengutip masalah yang sama pengangguran tinggi, masalah perumahan dan melonjaknya harga yang terinspirasi pemberontakan di Tunisia dan Mesir.
Seperti rakan-rakan mereka utara Afrika, para pengunjuk rasa telah menggunakan mesej agar dan teks untuk menyebarkan panggilan mereka untuk perubahan.
Seorang ayah menganggur 36 tahun dari enam meninggal di Algeria timur hari Jumaat selepas membakar diri pada 17 Januari di pejabat dewan daerah di Algeria timur, kata keluarganya.
kematian-Nya dibawa ke empat jumlah Algeria yang telah meninggal akibat bakar diri sejak Januari.
Secara keseluruhan, sekurang-kurangnya sedozen Algeria telah menetapkan diri mereka sendiri terbakar sejauh tahun ini, tampaknya terinspirasi oleh tindakan serupa di tetangga Tunisia yang merupakan pemangkin untuk pemberontakan yang menggulingkan rejim autoritarian negara itu.

No comments:

Post a Comment