Sunday, February 13

MENGUSIR MUBARAK,,PERTEMPURAN BERPELEMBAGAAN

 
 
<p>An Egyptian anti-government demonstrator at Cairo&#39;s Tahrir square, February 7, 2011 on the 14th day of protests calling for the ouster of President Hosni Mubarak.</p>
<p>As protests all over Egypt enter 13th day, protesters - launching an <em>Osboa al-Sumud</em> (Week of Steadfastness) - vow not to budge from Tahrir Square until President Mubarak steps down.</p>
 
Seperti demonstran Mesir terus berkeras bahawa Presiden Hosni Mubarak mengundurkan diri, para ahli undang-undang mengatakan kekuasaannya yang tersisa di mungkin penting untuk memperkenalkan pindaan perlembagaan mendesak pro-demokrasi.
"Kalau dia mengundurkan diri, situasi akan berbahaya kerana kita akan mempunyai vakum berperlembagaan, yang bererti bahawa kita tidak akan mempunyai peluang untuk mengubah Perlembagaan," kata Ibrahim Darwish, profesor undang-undang perlembagaan di Universiti Kaherah.
 
Berdasarkan Perlembagaan, jika presiden mengundurkan diri, ia mesti digantikan oleh kepala Majelis Rakyat atau keadilan Agung Mahkamah Perlembagaan. Tidak berhak untuk mengubah Perlembagaan. pengganti Presiden juga harus menyeru pilihan raya presiden lebih awal dalam masa 60 hari, menjelaskan Darwish.
 
"Dalam hal ini, pilihanraya akan diadakan dalam terang Perkara 76, yang merupakan bencana nyata," tambah Darwish. "Artikel ini tidak memungkinkan bagi siapa pun tetapi Mubarak dan puteranya untuk mencalonkan diri sebagai presiden."
 
Pada tahun 2005, Mubarak perubahan Perkara 76 untuk memperkenalkan pemilihan presiden multi-parti dan menamatkan pungutan presiden selama puluhan tahun. Namun, perubahan luar biasa yang dikenakan sekatan pembangkang melihat sebagai usaha untuk menggagalkan pencalonan dari setiap berharap presiden yang tidak berasal dari dalam Mubarak berkuasa Parti Demokratik Nasional.
 
Laman-laman saat ini menetapkan bahawa calon presiden independen harus mengumpulkan sokongan minimum 250 ahli terpilih rumah parlimen bawah dan ke atas serta dewan bandar. Mencapai sebanyak ini adalah tidak mungkin bagi calon non-NDP, kerana parti yang berkuasa terus berbangga dengan majoriti menyapu di semua badan perundangan.
 
Adapun parti politik, mereka berhak ke lapangan calon selama mereka telah menubuhkan sekurang-kurangnya lima tahun berturut-turut sebelum tarikh bermula dari pencalonan dan telah beroperasi tanpa terputus untuk tempoh ini. pihak Memenuhi Syarat mesti mempunyai sekurang-kurangnya diperolehi sekurang-kurangnya tiga peratus daripada ahli terpilih dari dua bilik parlimen dalam pilihan raya terkini, atau setara dengan jumlah peratusan tersebut dalam salah satu daripada dua majlis. Tak satu pun dari pihak-pihak yang ada memenuhi syarat tersebut.
 
Sebagai pengecualian terhadap syarat-syarat ini, Perkara 76 meneruskan dengan mengatakan bahawa parti politik yang telah mendapatkan sekurang-kurangnya satu kerusi di parlimen akan mempunyai hak untuk bidang calon hingga tahun 2017. Pemilihan presiden berikutnya ditetapkan akan diadakan musim gugur ini. 
 
Minggu lalu, Mubarak mengumumkan bahawa ia tidak akan mencalonkan diri untuk masa jawatan keenam dan berjanji untuk berehat sekatan pencalonan tanpa merinci pada detail. Jika Mubarak berhenti sebelum meringankan keterbatasan ini, banyak potensi presiden mungkin dikeluarkan dari lomba, para ahli berpendapat.
 
Namun kumpulan pembangkang yang dipimpin pemuda yang menyulut pemberontakan menolak untuk melepaskan tuntutan mereka yang Mubarak berundur. Selama 14 hari, kader muda telah memobilisasi ratusan ribu Mesir belakang dua slogan utama "" Mubarak! Berangkat "dan"! Orang-orang ingin keluar presiden. " 
 
"Pengunduran diri presiden adalah tuntutan utama kami," kata zyad al-Alemay, seorang pemimpin pemuda. "Presiden boleh menempah perubahan dan kemudian mengundurkan diri. Atau mendelegasikan kuasanya kepada orang lain. Ini tidak boleh mengambil lebih dari 15 minit. " 
 
Untuk memenuhi revolusi dan pada masa yang sama mengelakkan benjolan berperlembagaan, yang baru-membentuk "jawatankuasa orang bijak," yang merangkumi sejumlah bebas, peguam penulis dan pengusaha, baru-baru ini menyarankan bahawa Mubarak tetap menjadi pemimpin delegasi ukuran dasar tapi semua pihak berkuasa untuk nya wakil, Omar Suleiman, kepala perisikan. Walaupun tekanan tempatan dan antarabangsa belum pernah terjadi sebelumnya, tentera telah enggan untuk mendorong keluar Mubarak, dengan alasan bahawa ia harus dibenarkan untuk menyelesaikan masa jawatannya.
 
"Jawatankuasa ini cuba mencari jalan keluar yang akan memuaskan semua pihak. Penyelesaian ini akan menghormati tuntutan pengunjuk rasa dan menjaga maruah presiden, "kata Nasser Amin, pengarah Pusat Arab untuk Kemerdekaan pendakwaan Perundangan dan Undang-undang dan ahli daripada" jawatankuasa Orang Bijak ".
 
Dalam kes seperti itu, Suleiman dapat memperkenalkan pindaan perlembagaan, kata Amin.
 
Namun, Darwish menolak cadangan Amin sebagai inkonstitusional, merujuk pada Perkara 82, yang menetapkan bahawa wakil presiden tidak mempunyai hak untuk mencadangkan perubahan perlembagaan, membubarkan parlimen atau karung kabinet.
 
Satu-satunya cara adalah dengan memiliki presiden mendelegasikan hanya "eksekutif" nya kuasa kepada timbalannya dan tekanan Majelis Rakyat yang ada untuk melewati perubahan, kata Darwish.
 
Berdasarkan Perlembagaan, Presiden bukan satu-satunya agen yang boleh reformasi perlembagaan. Setidaknya satu pertiga dari Majelis Rakyat boleh mencadangkan perubahan perlembagaan.  
 
Namun demikian, semua manuver perlembagaan yang dicadangkan oleh para ahli perlembagaan masih gagal meyakinkan beberapa suara pembangkang radikal yang berpendapat bahawa presiden harus berundur segera dan sebuah perlembagaan baru diletakkan di tempatnya.
 
Menurut Mohamed Farahat, profesor undang-undang di Zagazig University, penyingkiran Perlembagaan lama bergantung pada kekuatan revolusioner.
 
"Jika pengunjuk rasa cukup kuat untuk mendikte kehendak mereka, penyingkiran Perlembagaan tua dan deklarasi yang baru boleh menjadi pilihan yang baik," kata Farahat. "Tapi jika pengunjuk rasa tidak cukup kuat dan semua yang mereka boleh lakukan adalah tawar-menawar dengan rejim mereka, mereka akan harus menerima pindaan diperkenalkan oleh presiden untuk Perlembagaan yang ada."  
Proses perundingan antara pembangkang dan tentera - diwakili oleh Suleiman - sudah bermula. Wakil dari kumpulan pembangkang yang berbeza, termasuk Wafd rasmi dan pihak Tagammu dan Muslim dilarang Ikhwanul, terlibat Minggu pada sesi pertama perbincangan dengan Sulaiman. Perbincangan seputar reformasi yang diperlukan tanpa menggali soalan tentang masa depan Mubarak.  
 
perbualan seperti itu tidak disokong oleh kumpulan pemuda-dipimpin. Sebagai Suleiman bertemu dengan kumpulan-kumpulan pembangkang formal, aktivis muda mengadakan sidang akhbar Contending bahawa mereka tidak akan mengambil bahagian dalam perundingan dengan Sulaiman sebelum Mubarak meninggalkan pejabat.
 
Memandangkan fragmentasi kedudukan mereka, pembangkang kemungkinan besar akan menetap untuk konsesi yang dibuat oleh rejim berperlembagaan daripada membatalkan Perlembagaan yang ada, menurut Farahat. "Setakat ini, kita masih berbicara tentang gerakan protes dengan kepimpinan no. Ia menyatakan penolakannya terhadap apa yang sudah ada tetapi tidak menawarkan alternatif untuk apa yang akan terjadi di tempat itu, "kata Farahat.
 
Bagi Darwish, menghapuskan Perlembagaan yang ada akan menjadi senario dramatik. Ini boleh membuka jalan bagi kuasa tentera penuh dan peralihan demokrasi batalkan.
 
"Jika anda menyentuh Perlembagaan, Mesir akan hancur berantakan," kata Darwish. "Tentera akan menemukan alasan untuk memonopoli kuasa dan membatalkan Perlembagaan sama sekali."
 
"Jika ini berlaku, kami akan kembali ke Julai 1952," amaran dia.
 
Beberapa bulan selepas rampasan kuasa 1952 d'etat, tentera membatalkan perlembagaan 1923, menjanjikan untuk membentuk suatu tatanan yang lebih demokratik. Namun janji-janji ini tidak pernah disampaikan. Semua kekuatan menjadi tertumpu di tangan junta tentera.
 
Jika senario yang sama diulang, "seluruh negara akan runtuh, kita akan mempunyai pemindahan kuasa, ada demokrasi dan kami akan diperintah oleh undang-undang Darurat," kata Darwish. 
 
Untuk sejarawan Sheriff Younis, ketakutan tentera memonopoli kuasa di sepanjang garis rampasan kuasa 1952 d'etat tampaknya dibenarkan, namun.
 
"Senario 1952 sangat luar biasa. Rampasan kuasa tidak dipimpin oleh tentera tetapi oleh sebuah puak politik di dalam tentera yang dikenali sebagai Pejabat Percuma. Pegawai ini dibajak negara mahupun ketenteraan, "jelas Younis, sejarah profesor di Universiti Helwan. 
 
Dalam situasi hari ini, menurut Younis, tentera telah dipanggil oleh pihak-pihak yang berkonflik untuk bertindak sebagai seorang wasit dan menjaga kestabilan. Jika tentera adalah untuk menganggap peranan politik yang lebih besar, akan harus berunding dengan kekuatan-kekuatan di balik pemberontakan demokrasi.
 
"Tentera perlu sekutu itu sendiri dengan badan awam yang akan mewakili legitimasi revolusi ini," kata Younis.
 
Reformasi pemimpin Mohamed ElBaradei juga menyeru tentera untuk melindungi peralihan demokrasi bersama-sama dengan kekuatan awam, dengan alasan bahawa perlembagaan baru harus memperoleh legitimasi dari pemberontakan berlangsung.       
 
Berikutan pertembungan berdarah antara polis anti huru hara dan pengunjuk rasa, Mubarak meminta tentera untuk campur tangan dan menjaga ketenteraman awam pada tarikh 28 Januari. Sejak itu, wakil-wakil ketenteraan senior telah datang ke depan untuk merundingkan tuntutan reformasi dengan pembangkang.
1094

No comments:

Post a Comment