Friday, March 4

SEDIKIT BERITA THAILAND

ThailandThailand

Sebagai negara ekonomi dengan sumber daya alam banyak, kemiskinan di Thailand dapat dihubungkan ke edaran yang tidak cekap kekayaan seluruh masyarakat. Sebuah dijangka tiga puluh peratus penduduk hampir tidak selamat dari hari ke hari. Papan atas di peringkat masyarakat juga dijangka sekitar tiga puluh peratus, hidup boros.

Muslim Thailand jumlah penduduk sekitar 2,2 juta sebahagian besar tertumpu di empat wilayah selatan negara yang kurang makmur material dari bahagian lain dari Thailand. Kemiskinan, peluang pendidikan sedikit, dan diskriminasi adalah sebahagian daripada pengalaman Muslim Thailand.

Selain itu, ada sembilan kem pelarian utama yang menyebar di sepanjang sempadan Thailand dengan Myanmar (Burma) di mana sekitar 140,000 carian suaka Burma, sebahagian besar daripada mereka adalah Muslim, hidup sejak melarikan diri dari berbagai bentuk penganiayaan di negara asal mereka. Para pencari suaka yang memerlukan bantuan segera dan jangka panjang dengan penjagaan kesihatan, pendidikan, dan mengamankan mata pencarian yang layak.
Thailand

No comments:

Post a Comment