Friday, March 4

Tunisia: Perjuangan Kemanusiaan Selepas Revolusi

Pada 13 Januari 2011 Zain al-Abidine Ben Ali, penguasa Tunisia sejak tahun 1987, diserahkan kuasa eksekutif Tunisia untuk Perdana Menteri dan melarikan diri setelah berminggu-minggu protes mendedah oleh Tunisia muak dengan rasuah, pengangguran dan harga makanan meningkat.
Demonstrasi terus berlanjutan di daerah ini seperti berjuang untuk peralihan. Besarnya meningkatkan perjuangan Tunisia dalam terang perselisihan awam Libya sebagai eksodus 70,000 orang memasuki Tunisia, menyebabkan ketidakstabilan yang lebih besar di Tunisia.
Situasi di sempadan Libya-Tunisia mana Zakat Foundation of America (ZF) Pasukan bekerja mencapai titik krisis. Sebuah dijangka 70.000 pelarian telah menyeberangi menyeberang ke Tunisia beberapa dari mereka mempunyai tempat untuk pergi dan memerlukan bantuan makanan, air, dan tempat tinggal. Kerajaan Tunisia yang kewalahan dan menggunakan sumber-sumber lembaga kemanusiaan dan sukarelawan untuk menangani bencana kemanusiaan berkembang.
pasukan ZF di tanah di sempadan Tunisia-Libya adalah menyalurkan makanan dan air setiap hari untuk ribuan terdampar. ZF juga telah memberikan ubat-ubatan sangat diperlukan untuk menyokong kerja Tunisia rumah sakit lapangan tentera yang mengubati mereka yang memerlukan. Shelter dan sanitasi yang layak juga sangat kurang di kawasan sempadan dan banyak orang dipaksa untuk tidur di tempat terbuka.
ZF bercadang untuk bekerja kelas atas di daerah tersebut dengan pembahagian selimut dan peralatan mandi, setelah izin diberikan oleh kerajaan Tunisia. Hal ini juga memfokuskan tenaga pada koordinasi pengangkutan untuk para pelarian, sebahagian besar Mesir, untuk pulang.
Staf PBB di tempat kejadian di sempadan mengatakan bahawa harus ada usaha antarabangsa untuk membantu orang di sana, banyak dari mereka adalah pekerja asing daripada bahagian lain dari Afrika dan Asia hanya berusaha untuk mendapatkan keselamatan dan akhirnya membuat kembali ke daerah asal mereka .
Pekerjaan ini terlalu sukar untuk setiap kerajaan satu atau organisasi untuk pergi sendirian. ZF adalah melakukan bahagiannya untuk mengurangkan rasa sakit dan penderitaan para pelarian dan meminta penderma untuk bermurah hati dalam menyokong kempen ini menyokong kehidupan.
Pertimbangkan sumbangan hari ini untuk membantu selama waktu yang sangat penting. Donations sekarang

No comments:

Post a Comment