Wednesday, September 28

apa yang Islam tawarkan

Apa yang Islam tawarkan?
Hasil penerapan hukum syarak secara menyeluruh
Penyelesaian masalah manusia
Pembawa kerahmatan untuk sekelian alam.

Islam diturunkan oleh Allah
Melalui perantaraan Muhammad-Rasulullah SAW
Yang ditunjukkan kepada semua manusia didunia ini
Secara amali dan praktiknya.

Tanpa sempadan geografi,
Tanpa ada batasan zaman,
Tanpa batasan tempat tinggal,
Islam sememangnya sesuai diterapkan.

Islam terkandung hanya dua perkara,
Iaitu Aqidah dan Syariat,

Islam datang sebagai Penyelesaian Masalah Manusia
Islam datang sebagai Pembawa Kerahmatan Untuk Sekelian Alam,
Islam datang sebagai Pembawa berita gembira dan Peringatan
Islam datang menepati fitrah dan fikiran manusia.


Assalamualaikum, para pembaca sekelian, yang dihormati dan disanjungi.
Seperti kita maklum, Islam adalah agama yang diturunkan oleh Allah. Allah sebagai Maha Pencipta dan Maha Pengatur setiap kejadian, mencakupi, alam semesta, manusia dan kehidupan.

Setiap kejadian tidak akan wujud kecuali ada yang menciptakannya dan setiap kejadian tidak akan beroperasi @ berfungsi kecuali ada yang mengaturnya. Yang menjadikannya dan yang mengaturkannya itu adalah Allah.

Oleh itu, mustahil sungguh, Islam yang datang dari Allah tidak mempunyai peraturan dalam urusan peribadatan kepadanya. Peribadatan kepadaNya itu tidak secetek makna masalah peribadatan Ruhiyyah (seperti solat,puasa dan sebagainya). Malahan makna peribadatan kepadaNya itu melewati batasan urusan kehidupan seharian manusia.

Jadi, layaklah hanya Islam itu mendapat gelaran agama yang syumul, yang menyeluruh segala aktiviti kehidupan manusia. Ini berbeza daripada kesemua agama yang ada didunia ini baik agama yang tiada kitab maupun agama yang tiada kitab.

-0-

Apakah Islam Tawarkan?
Penyelesaian masalah manusia.

Masalah bebanan hutang
Masalah perniagaan
Masalah kemiskinan
Masalah pelacuran
Masalah pembangunan
Masalah masyarakat
Masalah keperluan asasi
Masalah kesempitan berbelanja

Kesimpulannya, banyak masalah datang dari masalah kewangan. Dari masalah kewangan akan menyebabkan masalah sampingan dan masalah kecil dan seterusnya akan membawa masalah yang lebih besar dan serius.

Maka, manusia akan mencari jalan penyelesaian menurut fikiran mereka sendiri. Tanpa manusia menyedari ada cara penyelesaian masalah yang mereka hadapi itu dengan cara Islam iaitu Sistem Ekonomi Islam.

Manusia sekarang ini adalah hamba abdi kepada sistem ekonomi kapitalis, sebenarnya tiada apa yang dijanjikan dari sistem ekonomi kapitalis itu melainkan kebinasaan dan kehancuran belaka.

Hasil dari kesempitan hidup, manusia akan mengambil langkah untuk menambahkan pendapatannya seperti melakukan pekerjaan sambilan, kerja lebih masa, jualan terus dan sebagainya disamping memikul tanggungjawab dengan pekerjaan utamanya. Penumpuan pendapatan sampingan itu menyebabkan penggunaan masa untuk riadah dan berehat terjejas. Akibatnya manusia akan mempunyai perasaan tertekan, muram, tak ceria serta tahap kesihatan turut merosot. Ini timbal balik tertekan dengan pekerjaan dan mencari pendapatan sampingan itu.

Sebenarnya, masalah ini terjadi disebabkan oleh Sistem Ekonomi Kapitalis. Seperti dimaklumkan, sistem ini memestikan dan mewajibkan kutipan cukai. Dari cukai itu digunakan untuk membiayai urusan negara. Bebanan cukai itu dikenakan kepada rakyat secara menyeluruh. Tanpa cukai, negara kapitalis (termasuk Malaysia) tak berfungsi.

Adanya cukai-harga barangan melampung dan pendapatan manusia dibelanja untuk membeli barangan dengan harga agak tinggi jugak. Disebabkan menaikkan harga minyak sahaja, kesan harga barang pun turut naik. Hidup manusia semakin tertekan dan semakin sengsara.

Maka, Islam menawarkan satu jalan penyelesaian dalam masalah ini. Dalam sistem ekonomi Islam-sumber pendapatan daulah(negara) Islam bukan datang dari cukai-cukai semata-mata.

Sumber kemasukkan Baitul Mal negara Islam seperti hasil-hasil galian,Ghanimah,Fa’I,Jizyah, zakat, Kharaj,Usyur, rikaz dan sebagainya.

Hanya satu contoh diambil, yang boleh menunjukkan keberkesanan penerapan hukum Sistem Ekonomi Islam dapat menyelesaikan masalah kewangan manusia sejagat ini. Iaitu hasil galian atau lebih difokuskan hasil Petroleum. Kalau Malaysia (berikut laporan bajet 2004) sahaja, ada keuntungan 56 trilion. Dengan keperluan 117 billion dari kutipan cukai, maka masalah 117 billion ini mudah-mudah sahaja dapat diatasi. Dengan hasil keuntungan petroleum sebanyak 56 trilion boleh membiayai banyak keperluan negara dalam melayani masalah umat. Malahan itu lebih dari mencukupi. Sekiranya 56 trilion untuk memenuhi keperluan negara, rasanya tidak perlunya cukai-cukai yang dikenakan kepada rakyat. Sistem Ekonomi Islam telah mengariskan Keuntungan petroleum itu adalah hak-hak milik umum (semua manusia) bukannya hak milik persendirian atau syarikat perswastaan(shell, BP, mobil dll).

Islam datang membawa penyelesaiannya. Berpandukan dari hadis Rasulullah,”Manusia berkongsi dengan 3 perkara,iaitu air, padang dan api/garam”. Sistem Ekonomi Islam akan menggunakan hasil galian tersebut(petroleum) itu untuk diagihkan kepada seluruh manusia yang tinggal dibawah naungan daulah/negara Islam.

Bayangkanlah, wahai manusia sekelian.
Itu baru sahaja Malaysia. Konsep negara Islam yang sebenarnya adalah gabungan 54 pecahan negeri umat Islam diseluruh dunia ini akan dijadikan satu. Pastinya negara Islam akan menjadi lebih kaya dan makmur. Jadi, kalau masalah kewangan itu dapat diselesaikan, adakah senarai masalah yang tertera diatas itu akan timbul. Jawapannya Tidak Ada.

Jadi, manusia akan menggunakan masanya dengan beramal soleh dan beramal kebajikan. Ada masa untuk beriadah, berehat dan beribadat. Bahkan akan banyak masa itu digunakan untuk memikirkan membangunan sains dan teknologi. Dari hasil kretifviti dan inovasi akan melahirkan lebih ramai cendiakawan dan pakar-pakar yang akan memajukan dan membangunkan negara Islam itu sendiri. Hal ini dapat dibuktikan zaman Umaiyyah dan Abbasiyyah. Ini sesuatu yang tidak dapat dinafikan oleh semua orang.

Tetapi,,

Kalau manusia masih setia dengan Sistem Ekonomi Kapitalis. Memang banyak masa digunakan untuk mengatasi masalah kewangannya sahaja. Bahkan manusia tidak dapat menggunakan masa untuk befikir. Fikiran manusia biasanya terkongkong dengan masalah tempat kerja, urusan family dan sedikit masa untuk masyarakat. Jadi tak hairanlah, kalau time kenduri khawin, orang yang datang rewang dah berkurangan. Pasal masa untuk bermasyarakat dah semakin singkat. Semata-mata mencari pendapatan sampingan dan mencari jalan keluar dalam masalah kewangannya.

Jadi, marilah kita menjatuhkan Sistem Ekonomi Kapitalis. Kita bina negara Islam dan terapkanlah syariat secara menyeluruh dengan mendirikan daulah Islam yang berkhalifah

No comments:

Post a Comment