Saturday, November 26

MUNGKINKAH PALESTIN AKAN MENDAPAT HAKNYA SEMULA??????

Kisah Palestin amat menyayat hati dan juga boleh membakar kesedaran kita betapa kuasa besar dunia baik Amerika Syarikat (AS) telah menafikan dan memperlambatkan tuntutan terhadap tanah airnya. Negara Israel dicipta oleh Pertu-buhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) pada tahun 1948 dengan bantuan kuasa imperialis AS dan Eropah. Israel sebelum itu boleh ditempatkan ke negara seperti Uganda dan Argentina tetapi kelompok zionis Yahudi mahukan tanah Palestin yang konon-nya dalam kitab suci mereka ada tercatat di mana sebenarnya negeri Israel.

AS dan Eropah menghidupkan dan merealisasikan negara Israel kerana mempunyai kepentingan geo-politik strategik kerana di kawasan Dunia Arab sana ada minyak yang boleh mereka membelinya dengan mudah bagi menggerakkan ekonomi imperialisme. Rakyat Palestin tidak bersikap dungu melainkan sentiasa melawan dan selepas Perang Enam Hari 1967 keluasan tanah milik Palestin semakin kurang. Palestin melancarkan Intifada pada tahun 1987 dan 2000.

Israel dengan bantuan militer gagah dari AS meneruskan agenda menakluki tanah Palestin dan kini tanah milik Palestin di Gaza dan Tebing Barat telah banyak berkurangan. Terdapat 1.5 juta rakyat Palestin dibawah pendudukan Israel hidup sebagai rakyat kelas kedua.

Terdapar 4.7 juta rakyat Palestin berdaftar dengan PBB sebagai orang pelarian mengikut statistik 2010. Kesemua pelarian itu mahu pulang ke tanah air mereka tetapi Israel dengan bantuan militer AS setakat ini berjaya menafikan hak itu. Israel telah menjalankan banyak kerja-kerja gila seperti memasang tembok batu setinggi 20 kaki bagi memasung penempatan Palestin, sedangkan Israel di persada dunia melaung-laungkan bahawa orang Palestin adalah orang ganas.

Rakyat Palestin dibawah pendudukan yang sah telah dinafikan berinteraksi dengan dunia luar dan menghadkan seketat-ketatnya bilangan yang boleh ke negara jiran. Malah gerakan antarabangsa yang cuba membawa bantuan kemanusiaan akan diajar habis-habisan oleh pihak militer Israel. Begitu kejam sekali Israel ini. Bayangkan rakyat Palestin tidak sama sekali berputus-asa dan telah berjuang untuk menuntut tanah airnya melalui berbagai-bagai kaedah baik diplomasi, rundingan dan menyuara di PBB selama 6 dekad. Selama lebih dari 6 dekad tiada satu pun yang mendatangkan hasil. Semua Presiden AS sejak 1948 telah gagal dalam mencapai satu persepakatan damai yang berkekalan, sebaliknya berjaya memperbudakkan hampir semua pemimpin Arab mengikut telunjuknya.

Perdamaian Palestin-Israel Di Kaca Media

Media boleh mempengaruhi pandangan umum. Gambaran yang selalu di gembar-gemburkan oleh media Barat milik pemain korporat gergasi imperialisme ialah bagi mencapai perdamaian Israel-Palestin, rakyat Palestin mesti menjamin keselamatan bagi negera Israel dan pemimpin Israel sentiasa sulit untuk berbincang dengan pemimpin Palestin, kononnya pemimpin Israel sahaja berminat tetapi tidak bagi Palestin dalam mencari suatu perdamaian selama ini. Pemimpin Israel terlalu obses yang Palestin tidak mungkin boleh mendapat keselamatan dengan hadirnya Hamas, pemerintah demokratik dan mujahid bagi Jalur Gaza. Pada hal Israel telah banyak mengebom rakyat Palestin. Rakyat Palestin terpaksa melawan secara keras melalui militer untuk menyerang balik serangan Israel.

Ketika itu media dunia dimonopoli oleh BBC, CCN dan banyak lagi yang dikuasai oleh media pemerintah korup negara-negara Arab yang juga dikuasai oleh AS atau Eropah. Imej dan ketrampilan Palestin dilukiskan sebagai pengganas dan tidak suka pada perdamaian. Kini dengan hadirnya jalur luas internet, dunia tidak lagi termakan dengan berita-berita propaganda canggih yang dicernakan oleh media Barat itu.

Dalam konteks perkembangan ini Presiden Barrack Obama dalam satu ucapan yang bergaya dan berkuasa telah melontarkan satu pandangan bahawa bagi menyelesaikan krisis Palestin-Israel, rujukan rundingan harus dibuat pada persempadan 1967, yakni rujukan harus dibuat kepada berpuluh-puluh ketetapan PBB yang mendukung syarat-syarat seperti itu. Pendeknya beliau berucap bahawa Israel harus kembalikan semua tanah Palestin yang diduduki selepas Perang Enam Hari 1967 termasuk Jerusalem Timur. Penempatan baru terhadap tanah-tanah Palestin dalam rangka 'Greater Israel' harus juga ditinggalkan.

Bagaimanapun Benjamin Netanyahu menjadi orang pertama melenting yang cadangan Obama itu tidak mungkin boleh diguna pakai. Netanyahu membawa isu itu terus ke Obama dan berkongsi pada satu perjumpaan dengan kumpulan pelobi Yahudi berpengaruh di AS, AIPAC. Netanyahu mengulangi perkara yang sama iaitu Palestin harus menjamin keselamatan bagi Israel dan juga mahukan Hamas membuangkan prinsip atau pegangannya yang tidak mahu langsung mengiktiraf negeri Israel.

Netanyahu bertindak atau bersikap bagaikan Israel itu sebuah negeri yang berdaulat padahal ianya dicipta oleh PBB. la berkeras enggan melepaskan tanah jajahannya walaupun ia selaku perampas tanah Palestin. Hakikat ini telah disiarkan secara meluas oleh siaran Aljazeera di seluruh dunia.

Dahulu Netayahu pernah bengang semasa Hamas (Jalur Gaza) dan Al-Fatah (Tebing Barat) bergaduh. Dia berkata dengan siapa saya hendak berunding kerana kedua-duanya tidak bersatu. Kononnya Palestin yang penuh bermasalah, susah diajak berunding. Kali ini apabila Hamas dan Al-Fatah bersatu, Netanyahu bengang lagi dan berkata dia tidak mahu berunding dengan Palestin dan memaklumkan kepada dunia bahawa rujukan kepada persempadan 1967 tidak mungin boleh dipakai.

Mungkin ramai tidak mendapat maklumat bahawa Palestin selama 60 tahun begitu rindu akan satu perdamaian dan mereka selalu berusaha mencari perdamaian dan sebaliknya Israel sengaja mahu kekalkan status-quo lantaran ada sokongan dari AS yang mahu meneruskan rencana menguasai Dunia Arab. Tetapi Dunia Arab sedang dalam proses menuntut digniti dan melepaskan diri mereka daripada diperbudakkan oleh kuasa luar, khususnya AS dan Eropah. Pada September lalu, Palestin telah membawa isu meminta PBB mengiktiraf negara Palestin yang merangkum Jalur Gaza dan Tebing Barat. Obama tidak mahu memberi sokongan dengan usaha ini dan tergamak mengatakan bahawa inisiatif Palestin untuk membawa kesnya ke PBB tidak akan memberi sebarang kesan positif. Obama pun ada mengatakan bahawa hubungan keramat dan intim Israel-AS selama ini tetap kekal. Maka bolehkah AS berdiam diri dengan bantahan Netanyahu?

Mahukah Obama menerima risiko yang ia akan digambarkan sebagai pengkhianat kepada kewujudan Israel dan bakal kalah nanti dalam pertandingan calon Presiden AS bagi penggal kedua?

Israel adalah anak emas AS kerana seperti disebut awal tadi bahawa Israel menjadi entiti strategik di Dunia Arab bagi AS. Jawapannya Obama sekadar retorik saja dan tidak lebih daripada itu. Israel sebagai negara keganasan terhadap Palestin tidak mungkin dikecam oleh AS.

No comments:

Post a Comment