Saturday, September 17

Hamas dan Fatah tekanan keperluan mencapai perdamaian kebangsaan

GAZA, (PIC) - Hamas dan Fatah menegaskan Khamis kepentingan mencapai perdamaian negara, dan menekankan bahawa penangkapan politik harus berhenti dan semua tahanan politik perlu dibebaskan dengan serta-merta.



Wartawan PIC di Semenanjung Gaza menyatakan bahawa pertemuan antara kedua-dua delegasi yang berlangsung selama 90 minit di mana kedua-dua pergerakan itu menekankan keperluan untuk melaksanakan perjanjian Kaherah tanpa sebarang perubahan.



Hamas diwakili oleh MP Ismail Al-Ashqar, Dr. Imael radwan, dan Khalil Nofal, manakala Abdullah Abu Samahdaneh, Dyab Al-Loh, dan Hisham Abdul Razek mewakili Fatah, wartawan PIC.



Dalam satu temubual dengan PIC selepas mesyuarat itu, Radwan mengesahkan bahawa mesyuarat itu telah diatur terlebih dahulu dan bahawa ia membincangkan beberapa isu-isu yang berkaitan hal-ehwal Palestin, tetapi, katanya, tumpuan adalah pada fail perdamaian dan keperluan untuk mengaktifkan , keperluan untuk membebaskan semua tahanan politik, dan mengeluarkan pasport yang diperlukan untuk penduduk di Semenanjung Gaza.



Apabila ditanya mengenai kedudukan delegasi Fatah ke atas kegagalan gerakan ibu mereka untuk memenuhi ikrar membebaskan semua tahanan politik sebelum Eid al-Fitr, Radwan menjawab "delegasi itu menegaskan bahawa semua fail-fail ini perlu disimpulkan", sambil menambah bahawa delegasi Fatah berikrar untuk terus menghubungi ibu pergerakan mereka sehingga perjanjian itu benar-benar dijalankan.



Radwan juga mengulas mengenai langkah PLO untuk mendapatkan tempat duduk di Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), berkata yang berdiri puak Palestin berbeza dalam hal ini, dan "kita dalam Hamas dengan jelas menyuarakan kedudukan kami mengenainya".



Untuk itu, Al-Loh berkata bahawa mesyuarat itu membuahkan hasil dan membincangkan hubungan antara kedua-dua pergerakan, menekankan keperluan untuk membina kepercayaan dan keyakinan antara kedua-dua pergerakan, untuk mengeluarkan pasport, dan untuk membebaskan semua tahanan politik di Tebing Barat.



Beliau juga berkata bahawa kedua-dua pergerakan menekankan kepentingan firma memelihara dan depan dalaman yang kukuh dan mengekalkan momentum semangat positif yang berlaku dalam arena Palestin selepas menandatangani perjanjian Kaherah

No comments:

Post a Comment