Sunday, October 23

Kematian Gaddafi, Pengajaran Kepada Najib, Dr M dan BN


Satu lagi pemerintah zalim di Timur Tengah hilang ditelan debu. Satu lagi bab di dalam sejarah dunia telah berakhir dan adalah menjadi langkah yang bijak kepada regim zalim di Malaysia untuk memberi penuh perhatian yang wajar bahawa ia akan berlaku di seluruh dunia - perubahan, demokrasi dan kuasa rakyat.

Muammar Gaddafi, yang sebelum ini dengan penuh berani melaungkan untuk "turun berjuang", nampaknya telah turun merayu, jika dirujuk kepada laporan-laporan berita. Beliau telah menjerit "jangan tembak! jangan tembak!" ketika dia diseret keluar dari tempat persembunyian iaitu di Sirte, oleh pejuang NTC Libya.

Gaddafi mempunyai banyak peluang untuk keluar sejak beberapa bulan yang lalu tetapi memilih untuk melarikan diri, berdiri menentang tentera gabungan pemberontak Libya dan NATO. Ia seolah-olah menjadi sukar untuk melihat jika anda telah tinggal di khemah terlalu lama. Ada kecenderungan untuk menyiasat profil psikologi diktator Arab yang berterusan dalam memerangi peperangan ini. Saddam juga ditemui di dalam persembunyian. Semasa perang teluk pertama dia pernah melaungkan segala tentangan dan "ibu segala peperangan" terhadapnya akan menjadi satu kekalahan yang memalukan di Baghdad.

Gaddafi yang dikelilingi oleh penasihatnya, hanya akan mendengan nasihat yang dia mahu dengar, jika diberikan nasihat yang bertentangan kehendaknya pasti akan menaikkan kemarahannya. Sesiapa yang pernah memberikan nasihat secara jujur dan tidak berat sebelah telah dihapuskan sejak lama dahulu. Itu adalah ciri-ciri kuasa yang dipegang terlalu lama oleh satu parti, dan lebih buruk lagi apabila ia dikuasai oleh individu. Gaddafi telah berkuasa selama 42 tahun. Kehilangan kuasa tidak mungkin wujud di dalam kepalanya dan juga sekutunya.

Di Syria, persitiwa yang berlaku agak berbeza seperti di Libya. Rakyat membuat bantahan secara aman, tetapi kerajaan telah menanganinya dengan kasar termasuk penggunaan peluru hidup yang menyebabkan banyak kematian. Ia tidak menghentikan bantahan, malah menyebabkan bantahan semakin tersebar di Syria. Kerajaan kemudiannya menggunakan kereta kebal dan senjata berat terhadap rakyatnya sendiri semata-mata untuk menghantikan bantahan. Kini, laporan menunjukkan bahawa rakyat Syria mula melengkapkan diri mereka untuk bangkit menentang kerajaan. Ia akan menjadi seperti Libya. Namun, kerajaan Syria tidak menunjukkan tanda-tanda mereka telah mempelajari daripada kesilapan Gaddafi dan seolah-olah akan mengulangi sejarah.

Berbanding dengan Libya dan Syria, pemimpin-pemimpin Tunisia dan Mesir kelihatan kurang cenderung untuk menggunakan kekerasan maut besar-besaran terhadap rakyat mereka sendiri, walaupun sudah tentu keganasan berlaku.


Pilihanraya ke-13, Satu Permulaan Baru?

Malaysia, hampir separuh dunia jauhnya, walaupun mempunyai hubungan rapat dengan negara-negara Arab melalui hubungan agama, budaya dan pendidikan, sentiasa membuat keputusan memilih kerajaan melalui peti undi. Masalahnya,pilihan raya-pilihan raya yang lalu itu sendiri tidak berjalan dengan adil apabila kerajaan BN menggunakan pelbagai kaedah untuk memastikan mereka menang dan sekaligus tidak mencerminkan kehendak rakyat. Ini telah menyebabkan kerajaan berterusan diperintah oleh regim pemerintahan diktator. Dan jika Malaysia mempunyai seorang diktator, ianya adalah Mahathir Mohammed, yang memerintah selama 22 tahun, menolak perbezaan pendapat dan melemahkan institusi negara. Projek-projek mega-mania termasuklah seperti bangunan tertinggi di dunia, dan pusat pentadbiran kerajaan yang baru, Putrajaya.

Ia telah menjadi lebih sukar bagi BN untuk memanipulasi pilihan raya di Malaysia Barat, walaupun keputusan pilihan raya di Sarawak baru-baru ini telah banyak yang dipersoalkan. Pemerhati pilihan raya telah diharamkan daripada memasuki negeri, tidak perlu kerana ia adalah pilihan raya yang adil, seperti yang didakwa oleh kerajaan negeri Sarawak. Kerajaan juga mengawal media akhbar dan penyiaran disebalik halangan capaian Internet. Saluran media rasmi, menjadi terlalu berat sebelah kepada BN, menjadikan diri mereka kelihatan seakan tidak berguna kerana mereka tidak lagi dipercayai. Trend ini jelas kelihatan dalam bilangan edaran akhbar mereka, apabila Berita Harian dan Utusan Malaysia akan meneruskan pemberian secara percuma.

Pilihanraya Umum ke-13 yang dijangka akan berlaku tidak lama lagi, adakah boleh dijadikan penamat kepada satu lagi pemerintahan diktator lain di dunia ini, yang telah berkuasa lebih lama daripada pemerintahan rejim gila dan kejam Gaddafi, iaitu regim Barisan Nasional yang telah berkuasa selama lebih daripada 50 tahun?.

No comments:

Post a Comment