Monday, March 21

Mahathir Membetulkan Ungkapan,'Bukan Salah Ibu Melahirkannya...!!!

 

Kita selalu mendengar ungkapan 'Jangan Salahkan Ibu Melahirkan, Tetapi Salahkan Asuhan'. Gua sebenarnya malas nak ulas berkaitan isu anak angkat Mahathir, Maizura walau pun dah beberapa hari gua simpan gambarnya.

Beliau mengambil dua orang anak angkat semasa lawatan beliau ke Pakistan pada awal beliau memegang Perdana Menteri. Sebenarnya beliau ada pilihan mengambil anak angkat dari Afghanistan, tetapi beliau kurang suka. Mungkin pada pandangan beliau orang Afghanistan ada sifat memberontak, ini gua kata.
Kita tahu bagaimana sikap warga Pakistan yang berpegang teguh dengan ajaran Islam. As-Syahid Zia Ul Haq, presiden Pakistan dibunuh oleh CIA kerana beliau menegakkan Hukum Syariah di bumi Pakistan. Ini tiada siapa dapat menafikan kebenarannya walau pun beliau merampas kuasa dari PM Ali Bhutto.
Ulasan gua pendek sahaja, andainya Maizura ini mendapat didikan di Pakistan, pasti beliau tidak terpesong seperti sekarang walau pun mungkin beliau tidak mendapat pendidikan yang tinggi. Apa pun kita tidak dapat menghalang ketentuan Ilahi, tetapi kita juga diberi peluang untuk mengubahnya.

Maka, Mahathir membenarkan ungkapan "Bukan Salah Ibu Melahirkannya Tetapi Salahkan Asuhannya". Kalau 'Ketuanan Melayu' pula berpegang kepada 'jangan salah ibu mengandung tetapi salah asuhannya', satu ungkapan yang tidak tepat kerana banyak ibu yang mengandung diluar nikah. Jika bab luar nikah kena tanya Ali Ketam pasal beliau cukup arif sehingga didirikan tempat.
Ini benar-benar produk keluaran Mahathir mamak yang mudah lupa, baik dari segi kehidupan, pergaulan dan percakapan. Produk ini dikeluarkan oleh Mahathir sejak mula menduduki Sri Perdana, Di sini kita patut merenung jauh, bagaimana Mahathir merosakkan akhlak umat Islam dengan slogan-slogan mahu pun wawasan beliau.

Kita tidak nafi akan jasa beliau dari segi pembangunan, tetapi adakah ini harga yang perlu dibayar oleh umat Islam Malaysia. Kerosakan yang dilakukan oleh Mahathir tidak boleh dinilai dengan wawasan beliau walaupun beliau hidup 50 tahun lagi.

Mahathir tidak layak dipanggil Bapa Permodenan tetapi beliau tetap akan dikenang sebagai 'Bapa Mirzan'. Bagi gua, Umno tetap celaka....!!!!

No comments:

Post a Comment