Monday, March 21

Sime Darby Fiasco kembali dalam berita

Oleh Wei Lian @ Lee www.themalaysianinsider.com
Bekas CEO Sime Darby Datuk Seri Ahmad Zubir Murshid adalah mencari untuk membawa serta bekas timbalan perdana menteri Tun Musa Hitam dan PNB kepala Tun Ahmad Sarji Abdul Hamid antara lain jika ia dijumpai bersalah atas kesalahan kepercayaan oleh bekas-majikan.
Dalam dokumen mahkamah yang diperolehi oleh The Insider Malaysia , Zubir menuduh bahawa bekas ketua Musa, Ahmad Sarji dan 20 bekas pengarah dan lancar lain, juga bertanggung jawab atas tuntutan yang dibuat oleh Sime Darby dalam RM92.2 berterusan juta tuntutan untuk memulihkan kerugian yang terjadi selama pembinaan dari Empangan Bakun , kerana mereka adalah ahli konglomerat tertinggi badan pembuat keputusan.
Notis pihak ketiga yang diterbitkan oleh peguam Zubir mengatakan bahawa jika Sime Darby berjaya dalam mendirikan tuntutan terhadap Zubir, yang terakhir akan mendakwa dari ketua dan pengarah "ganti rugi dan / atau sumbangan" terhadap tuntutan dan kos.
Langkah ini untuk nama pengarah dalam notis pihak ketiga telah menghantar menggigil bawah tulang belakang dari banyak orang pada papan, yang kini terjebak di antara batu dan tempat keras selama keputusan mereka dilakukan sebelum dan sesudah konglomerat bergabung dengan dua syarikat lain.
Pasaran saham tempatan tidak akan menerima bahawa semua orang terkemuka termasuk dua bekas ketua setiausaha kerajaan, akauntan dan lain-lain tidak mempunyai pengetahuan tentang overruns kos Empangan Bakun dan projek minyak dan gas di Qatar, terutama kerana beberapa dari mereka diketuai jawatankuasa pengawasan , risiko dan jawatankuasa audit.
Notis juga menyatakan bahawa asas untuk tuntutan "adalah bahawa pada semua bahan masa untuk tindakan ini, anda adalah ahli salah satu daripada lebih dari Lembaga Pengarah dari Penggugat sini mewakili badan pembuat keputusan tertinggi dari Plaintif dan dengan demikian anda berhutang kewajipan untuk ketelitian, kemahiran dan ketekunan dalam melaksanakan tugas anda ". Sime Darby pegawai disahkan sesuai dengan saat dihubungi oleh The Insider Malaysia.
Kenyataan Zubir pertahanan ke saman RM338 juta berasingan diajukan oleh Sime Darby yang juga dibaca oleh The Insider Malaysia lampu gudang pada cara kerja dalam kumpulan, dan menjawab beberapa soalan yang diajukan oleh pasaran dan Malaysia yang bertanya-tanya mengapa tidak ada anggota dewan telah diadakan untuk akaun anda RM2.1 bilion kerugian yang berlaku pada tahun kewangan terkini.
Bekas Ketua Sime Darby menuduh kumpulan pendakwaan selektif, menunjukkan dalam laporan pertahanan yang utama lembaga pengarah "mempertahankan kawalan ke atas pengurusan dan membuat keputusan akhir proses Kumpulan Sime".
Dia lebih banyak menyatakan bahawa jawatankuasa pengawas - yang terdiri daripada presiden, kumpulan chief executive dan ahli-ahli dewan utama - selalu dipimpin oleh seorang anggota dewan selain presiden dan eksekutif kumpulan utama.
Pertempuran undang-undang boleh mempengaruhi sentimen terhadap Sime Darby sebagai pelabur mencari positif berita mengalir dari kumpulan berikut pemasangan pengurusan baru selepas berlepas Zubir's.
yang dimiliki sepenuhnya oleh anak syarikat Sime Darby Sime Darby Engineering juga ditampar dengan tuntutan USD178 juta (RM543 juta) seminggu terakhir ini oleh Abu Dhabi berdasarkan Emirates International Energy Services (EMAS) untuk penyertaan non-dugaan dalam projek-projek yang EMAS telah dikenalpasti.
Selain Musa dan Ahmad Sarji, nama pengarah lain dalam notis pihak ketiga termasuk Ekonomi Nasional anggota Dewan Pertimbangan Datuk Seri Panglima Andrew Sheng Leng Tao dan pengarah Khazanah Raja Tan Sri Datuk Seri Arshad Raja Tun Uda. Top bekas pegawai awam dan saat ini juga diharapkan terlibat dalam latihan utama cuci linen kotor selama kes mahkamah.
Sumber mengatakan kepada The Insider Malaysia bahawa di antara hal-hal lain yang akan didedahkan dalam perkara tersebut adalah tahap penglibatan para pemimpin kerajaan, kabinet dan ahli politik senior di jalannya syarikat awam yang disenaraikan.
Tetapan yang lebih RM2.1 bilion kerugian yang berlaku pada Sime Darby telah bernama Zubir dan empat orang lain, Datuk Mohamad Shukri Baharom, bekas naib presiden eksekutif bahagian tenaga dan utiliti; pejabat kepala kewangan bahagian Abdul Rahim Ismail, minyak dan bahagian Ketua unit gas Abdul Kadir Alias, dan Mohd Zaki Othman, dari Sime Engineering.
Para terdakwa diharapkan untuk menuntut bahawa usaha para konglomerat kerugian-keputusan dalam Bakun dan Qatar adalah masyarakat pengetahuan untuk leaders.In kerajaan bahkan atas pernyataannya tuntutan, Sime Darby telah menuduh bahawa lima terdakwa bertindak sebagai "unit pembuatan keputusan" dalam tenaga dan utiliti bahagian dan bertanggung jawab atas tindakan bahagian dan kelalaian.
Sime Darby lebih lanjut menyatakan bahawa terdakwa telah terlalu lalai kerana membiarkan Sime Engineering untuk mengejar kejuruteraan, perolehan, pembinaan, pemasangan dan commissioning (EPCIC) projek yang tidak mempunyai pengalaman sebelum ini.
Kelima orang itu juga dituduh EPCIC pemberian pekerjaan kepada subkontraktor sama berpengalaman dan kerana gagal untuk mengejar tuntutan untuk bekerja tidak dilakukan.
Sime Darby juga mengemukakan saman juta RM92.2 terhadap Ahmad Zubir, Shukri dan Abdul Rahim untuk pelanggaran kepercayaan dan tugas alih projek Dam Bakun.
Tuntutan kedua, yang dikenalpasti Sime Darby dan tiga anak syarikat sebagai plaintif, diajukan di Mahkamah Niaga mendaftar di sini melalui firma guaman Zaid Ibrahim & Co terkini tarikh 24 Disember.
Sime Darby dua tetapan mengikuti pengumuman pada bulan September, 2010 bahawa audit forensik ke tenaga dan bahagian utiliti telah menubuhkan prima facie kes kecurangan dan kegagalan untuk melaksanakan tugas dan kewajipan.
kesengsaraan yang konglomerat pertama datang ke cahaya dalam Mei ketika Zubir-chief executive kemudian diminta untuk mengambil cuti sebelum berakhirnya kontrak menyusul penemuan RM964 juta dari overruns bayaran daripada tenaga empat dan projek-projek utiliti.
The overruns kos besar berdarah bahagian dan menyebabkan pengumuman kerugian pertama Sime Darby pernah kuartalan RM308.6 juta yang bulan yang sama.
Pada suku sama tahun sebelumnya, Sime Darby telah membukukan keuntungan RM150.6 kerugian million.The adalah yang pertama sejak pembentukannya pada 2007, ketika bergabung dengan dua kumpulan ladang yang lain yang dikuasai kerajaan

No comments:

Post a Comment