Monday, March 21

SEBUAH DOKTOR di DPR: SEBUAH KENDERAAN UNTUK PEMBERHENTIAN RANCOUR

 

 
i
 
Quantcast

 

 

oleh Terence Netto
KOMENTAR: Dalam era internet, itu tidak baik bagi tokoh masyarakat untuk menggunakan memoar mereka sebagai kenderaan untuk pembuangan dendam.

Jika salah satu tidak, maka empat W - siapa, apa, kapan dan di mana - dari kejujuran kewartawanan harus tak tergoyahkan, untuk akaun untuk bertahan dalam ujian kredibiliti.
Bekas Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad tampaknya akan menemui kenyataan yang tidak menyenangkan.
Dalam seminggu penerbitan dari 'A Doktor di Rumah', sebuah ingatan hidupnya, fakta saat ia runcit mereka sedang dalam proses rayuan. Mahathir mengatakan dalam buku kenangannya kunjungan pertama ke Singapura, beberapa bulan selepas ia menjadi PM pada bulan Julai 1981.
Dia mengatakan dia merasa "sangat digunakan" pada kesempatan itu kerana ia tidak benar disambut di Pejabat Perdana Menteri , tidak diberi makan malam negara, dan bahawa 20 minit menjadi kunjungan kehormatan pada presiden Singapura Dr Benjamin Sheares, pembantu sela untuk memberitahu ketua negara bahawa ia telah janji lain.
Sekarang transpires bahawa Sheares meninggal Mei 1981 dan dugaan slights dialami oleh Mahathir adalah kunjungan yang terjadi pada bulan Disember tahun itu. "Orang lupa, kau tahu," silat Mahathir ketika perbezaan itu menunjuk kepadanya.
Sebuah ego sebagai berduri seperti Mahathir cenderung untuk mengingati, tidak sedikit konteks yang dikunjungi. Pertanyaannya adalah, dari masa ke masa, untuk apa menggunakan akan dia meletakkan memori menampik? Untuk-melayani berakhir diri, maka akan semakin muncul, sebagai sasaran's kemarahan Mahathir bicara pada catatan awam, baik melalui ditulis sendiri kenangan mereka, kerana Daim Zainuddin dan Musa Hitam yang lama diharapkan untuk melakukan, atau melalui sanggahan atau penolakan oleh Anwar Ibrahim atau Tengku Razaleigh Hamzah , sebagai duo terakhir telah dilakukan berhubung dengan Aspersions kelontong dilemparkan pada mereka.
Jika tanggapan awal buku kenangannya adalah penunjuk, 'A Doktor di Rumah' akan berbuat banyak untuk menyelamatkan kredibiliti Mahathir sebagai saksi untuk peristiwa yang ia mengulangi.
Hal ini difahami bahawa memoirist itu akan berusaha untuk membela peranannya dalam peristiwa ia membintangi masuk Tapi usaha yang akan terurai jika ia melayan fakta cavalierly. Diktum dari Daniel Patrick Moynihan adalah instruktif: "Anda berhak pendapat anda. Tetapi anda tidak berhak untuk fakta sendiri. "
Tidak ilmiah dan buruk diteliti
Mahathir pertama terjun ke penulis, ' Dilema Melayu ' , pendapat vented tentang Melayu yang tidak saintifik dan buruk diteliti. Salah satu teka-teki berdiri sebagai juara dari kedudukan Melayu di negara politik adalah bahawa ia naik ke status bahawa walaupun pandangan redup bangsa's kapasiti untuk maju, terbukti dengan apa yang dikatakan dalam "Dilema Melayu."
Upaya dilakukan oleh rakan untuk membantah pendapat mereka, terutama oleh kalangan ahli akademik akhir Syed Hussein Alatas , yang bertanggung jawab untuk saluran ramping 'Siapa Yang Buta? " (Siapa yang Lebih dikaburkan?), Yang terbuka sebagai tidak saintifik dan buruk diteliti pendapat yang disokong oleh Mahathir dalam cacian dan dalam 'Revolusi Mental' (Mental Revolution), sebuah polemik yang penulis adalah berbagai macam ahli politik UMNO.
Buku-buku ini, ditulis dalam pasca 13 Mei 1969, rusuhan, ditayangkan analisis sosio-keadaan ekonomi para Melayu dan apa yang harus dilakukan untuk mengatasi hal itu.
Buku-buku berdesakan untuk perhatian awam tetapi kerana tidak ada tradisi wacana awam di Malaysia pada ketika itu - Internet adalah dekad di jalan - hanya pendapat dari elit penguasa penting.
Selanjutnya, pengharaman 'Dilema Melayu' mempunyai kesan malang memberikan legitimasi palsu untuk pandangan Mahathir, seolah-olah fakta bahawa bukunya selundupan bererti bahawa pendapat dikemukakan di dalamnya selalu meyakinkan.
Jika buku tersebut belum dilarang dan penulis tidak pernah dipecat dari UMNO, maka syak lagi, bahawa kerjaya Mahathir akan memperoleh loncatan dari mana ia melompat ke kedudukan teratas di UMNO.
Di dalamnya, sebuah kritik Dilema Melayu dan UMNO Revolusi Mental
Dalam acara tersebut, terminal penyakit untuk Abdul Razak Hussein dan Dr Ismail Abdul Rahman , 's kegelisahan Razak dengan Idris' UMNO Pemuda berbahan bakar naiknya Harun, Hussein Onn sedang terlalu terpikat dengan Ghazali Shafie, Baba kurangnya Ghafar pendidikan tinggi dan Hamzah kesediaan Razaleigh kerana relatif pemuda - adalah potpourri faktor yang membolehkan Mahathir untuk hantu sehingga 1 kedudukan No.
Pada dasarnya, Mahathir datang dari lapangan kiri dan upended turun arena. Sekarang seorang lelaki yang pada dasarnya naik ke kemasyhuran pada kekuatan buku munafik telah menulis sebuah ingatan yang bertujuan untuk menjadi sejarah, namun positing dari fakta-fakta yang sejarah yang dibuat mungkin terbukti sebagai rapuh sebagai ego yang melihat penggunaan .- www.malaysiakini.com
Terence Netto telah menjadi wartawan selama hampir empat dekad. Ia menyukai pekerjaan tersebut kerana menempatkan dia di kenalan dengan unggulan tanpa berada di bawah keharusan untuk mengagumi mereka. Ini adalah profesi yang ideal untuk temperamen yang menemukan kekuatan menarik dan menjijikkan penggunaannya

No comments:

Post a Comment